سه‌شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۸
اصالت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به اهالی قلم و هنر است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در نشست صمیمانه با اهالی قلم گفت: اصالت این خانه به اهالی قلم و جوهر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصحاب فرهنگ و هنر است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در لرستان، همزمان با روز قلم، ظهر امروز (14 تیرماه) دیدار صمیمانه منصور احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با نویسندگان و فرهیختگان اهل قلم لرستان با حضور محمد رضا حسنی جلیلیان، دانشیار دانشگاه لرستان، رضا نیازی، معاون فرهنگی اداره کل، اعظم روانشاد، رئیس اداره فرهنگی اداره کل، جمعی از نویسندگان و ناشران لرستان در محل سالن شهید حیدریان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
 
احمدی در این مراسم ضمن تبریک روز قلم به اهالی قلم گفت: در کنار روزهای پر التهاب و سخت مدیریت روزهای بسیار شیرینی وجود دارد که به واسطه شیرینی این لحظات روزهای سخت را می‌توان تحمل کرد و آن لحظات روزهایی است که در کنار شما عزیزان اهل علم، هنرمندان و فرهیختگان هستیم.

            

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با بیان اینکه فضل قلم نسبت به همه جنبه‌های متفاوت زندگی بشر بر کسی پوشیده نیست، افزود: تاریخ زندگی بشر را به قبل از قلم و بعد از قلم تقسیم کرده‌اند.

وی ادامه داد: تاریخ با کتابت و قلم آغاز شده است، بنابراین فضل قلم همین بس که خداوند متعال در قرآن کریم در آیه بارز «ن و القلم » و در هر آیه‌ای که می‌خواهد حکم  به قطعیت می‌دهد در باره کتابت صحبت می‌کند.

احمدی با اشاره به تاکید علامه طبرسی در مقدمه مجمع‌البیان به جایگاه قلم، افزود: فضل قلم به خاطر این است که هم باقی‌تر است، می‌ماند و هم دقیق‌تر است و هم عمیق‌تر، همان‌گونه که برای نوشتن ممکن است نیاز به ده‌ها ساعت زمان لازم باشد تا بتوان چند سطر را به نگارش درآورد و این عمیق بودن ارزش قلم را نشان می‌دهد. امر به کتابت نشان‌دهنده مساله کتابت و فضل کتاب و نوشتار است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در بخش دیگری از صحبت‌های خود برگزاری اردوهای فرهنگی برای فرهیختگان، تشکیل میزگردهای فرهنگی، نشست‌های فرهنگی، تشویق‌های نوقلمان، تهیه روزشمار دیدار با ناشران و آموزشگاه‌های هنری و مؤسسات قرآنی، دیدار با خانواده‌های شهید هنرمند و ... را ازجمله‌ برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برشمرد و افزود: واحد رصد و پایش و تولید محتوای فرهنگی، هنری و اجتماعی در فضای مجازی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز به کار کرده و مقدمات آن فراهم شده است که چند نمونه کار آن بدون نام در فضای مجازی منتشر شده و دلیل این کار این است که می‌خواهیم تأثیرگذاری آن بیشتر باشد.

احمدی، تولید کتاب بنا بر ضروریات جامعه را از دیگر برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان برشمرد و افزود: در حال حاضر دو کتاب به سفارش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان درباره موضوع بسیار بحرانی و بغرض زیست عفیفانه و عفاف و حجاب و مقوله جمعیت و بحران جمعیت و کاهش موالید در حال  آماده‌سازی است که از نویسندگان عزیز تقاضا داریم مقالات خود را در اسرع وقت در اختیار این اداره کل قرار داده که با نام خود در این کتاب‌ها منتشر شوند و ما آنها را تدوین و تهیه و چاپرکنیم و در دسترس حداکثری جامعه مخاطب قرار خواهیم داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با بیان اینکه اصالت این خانه به اهالی قلم است و جوهر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصحاب فرهنگ و هنر هستند افزود: از اصحاب هنر و فرهنگ تقاضای مداخله در تمام امور فرهنگی و هنری به صورت مستقیم را دارم و در طی شبانه روز از ساعت 24 تا 1 بامداد از طریق پیام رسان واتساپ پیام‌ها را به صورت یک به یک می‌خوانم و انتقادات و پیشنهادات را می‌پذیرم و چالش فرهنگی اگر مد نظر هر یک از دوستان است را از این طریق با من در میان بگذارند.
 
نیازی در این مراسم با اشاره به اینکه سال گذشته بعد از وقفه ۵ سال هشتمین دوره انتخاب کتاب سال در لرستان برگزار شد افزود: امسال هم فراخوان نهمین دوره کتاب سال استان آماده و در دست طراحی است که براساس آن نویسندگان و ناشران استان تا پایان مرداد ماه سال جاری می‌‌توانند نسبت به تحویل کتاب‌های خود به دبیرخانه جایزه کتاب سال استان اقدام کنند.
 
وی  به تشکیل دبیرخانه ترویج کتابخوانی استان اشاره کرد و افزود: این دبیرخانه با همکاری دستگاه‌های فرهنگی استان برای اولین بار شکل گرفت که اقدامات خوبی نیز در راه ترویج کتابخوانی ذیل این دبیرخانه صورت گرفت.
 
وی گفت: سال گذشته خرم‌آباد در بین ۱۹۱ شهر شرکت‌کننده در فراخوان انتخاب پایتخت کتاب ایران به ۳۶ شهر نیمه نهایی راه یافت که متاسفانه به دلیل همراهی نکردن برخی دستگاه‌ها نتوانستیم نتیجه مطلوب را در مرحله نهایی به دست آوریم.
 
نیازی تعداد کتاب‌های اعلام وصول شده ی ۳ ماهه نخست ۱۴۰۱ لرستان را ۷۶ عنوان اعلام کرد و افزود: کتاب‌های چاپ شده ناشران لرستان بیشتر از این تعداد می‌باشد که ۷۶ عنوان از آنها در خانه کتاب و ادبیات ایران در ۳ ماهه نخست اعلام وصول شده است و بیشترین آنها مربوط به حوزه ادبیات با ۳۵ عنوان کتاب است‌.
 
به گزارش ایبنا در این مراسم هر یک از نویسندگان و ناشران به بیان دغدغه‌ها و پیشنهادات خود با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداختند و در پایان از 10 عنوان کتاب تازه منتشر شده ناشران لرستانی رونمایی شد؛ از نویسندگان و ناشران این کتاب‌ها از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان تجلیل به عمل آمد.

             

یار از نگاه یار (تلخیص سه بخش از کتاب قرآن در قرآن آیت‌الله جوادی آملی) نوشته رقیه هراتی، شبکه‌های اجتماعی و تأثیر آن بر مرکزیت‌زدایی از مطبوعاتی نوشته سیما صالحی، گزیده غزلیات دختر شهرباران اثر رامین احمدی، مجموعه اشعار عاشقانه‌های بن‌لار به قلم یونس محرابی، منتشر شده از سوی انتشارات هاویر

اثر شهناز شهبازی، قصه‌های عامیانه ارسباران علیرضا شهبازی، منتشر شده از سوی انتشارات پریسک

تاوان زخم، نویسنده مجید باجلان، پیله پرواز اثر و خاص‌ترین خواستنی هر دو نوشته آرزو رحیمی از انتشارات سنگ‌نبشته

تلنگر نوشته علیمردان عسکری‌عالم از انتشارات شاپورخواست
  
             

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها