سه‌شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱
جامعه‌ای که دانا باشد دانش‌پژوهی در آن یک اصل است/ شکاف بین علوم ما را به هدف نمی‌رساند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تولید علم، مرجعیت و نوآوری را در پی دارد. مصرف علم باعث تولید فناوری و در نهایت ایجاد ثروت، امنیت و رفاه خواهد شد بنابراین ترویج علم، فرهنگ سالم و دانایی جامعه را در پی خواهد داشت و جامعه‌ای که دانا باشد دانش‌پژوهی در آن یک اصل است.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین اختتامیه سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی با سخنرانی محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز 13 تیرماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد. او در ابتدا سخنان خود را با سوالاتی چون: چرا علم؟، بایدها و نبایدها و پیامدهای علم چیست؟ وحدت در عین کثرت در علم، چرا و چگونه؟ و تفاوت بین علم و فن چیست و کدام ارجح است آغاز کرد و گفت: این‌ها سوالاتی است که در عرصه علم و مدیریت آن باید برایشان جوابی مناسب داشت.
 
او با بیان اینکه تولید علم، مرجعیت و نوآوری را در پی خواهد داشت بیان کرد: مصرف علم باعث تولید فناوری و در نهایت ایجاد ثروت، امنیت و رفاه خواهد شد بنابراین ترویج علم، فرهنگ سالم و دانایی جامعه را در پی خواهد داشت و جامعه‌ای که دانا باشد دانش‌پژوهی در آن یک اصل است.

او با بیان تفاوت بین علم و فن اظهار کرد: در علم مالکیت مطرح نیست و هرچه دایره انتشار علم بیشتر باشد ارزش آن بیشتر است به همین دلیل دانشمندان دنیا دستاوردهای علمی خود را منتشر کرده و به استخر علم بشری ارائه می‌کنند. اما در فناوری مالکیت مطرح است و در آن ارزش خرید و فروش مطرح است. اینجاست که کشوری که مصرف علم را جدی بگیرد و هزینه کردن برای علم را بهترین نوع سرمایه‌گذاری بداند در عرصه علم دست برتر را دارد.

زلفی‌گل گفت: جمهوری اسلامی اساس پیشرفتش را علم می‌داند و وزارت علوم با رعایت نوع نگاه جمهوری اسلامی و حاکمیت آن در دولت سیزدهم، اولویت‌هایی را سرلوحه خود قرار داده که وزارت علوم از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده خواهد کرد تا این اولویت‌ها را اجرا کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اولویت‌های وزارت علوم را به 5 دسته تقسیم کرد و افزود: مرجعیت و دیپلماسی علم، فناوری و نوآوری، آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، شاگرد، فناور و نوآورپرور و تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش از اولویت‌های پنج‌گانه ما در دولت سیزدهم است.

او با اشاره به کم بودن زمان و امکانات گفت: هم امکانات محدود است و هم زمان زود می‌گذرد به همین دلیل می‌خواهیم با کمک دانشمندان و فرهیختگان، این پنج اولویت را سریع‌تر اجرا کنیم و در اجرایی کردن این طرح به یکپارچه کردن علم توجه ویژه داریم. زیرا علم به‌صورت یکپارچه می‌تواند موثرتر باشد و شکاف بین علوم ما را به هدف خود نمی‌رساند. بدیهی است که وحدت در عین کثرت اساس است و اگر ما به دنبال سلامت، آسایش و آرامش هستیم باید به تمام رشته‌های علمی در کنار هم توجه کنیم و به تحقیقات بین‌رشته‌ای و چند رشته‌ای روی بیاوریم.

زلفی گل در انتها با اشاره به شعار وزارت علوم در دولت سیزدهم گفت: شعار ما «فکر از حکیمان و اجرا با حاکمان» است که برای عملی کردن این شعار 16 اتاق فکر تشکیل داده‌ایم و از رییس جمهور انتظار همکاری داریم تا بتوانیم اهداف خود را محقق کنیم.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها