شنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۴
«همه فن حریف» فرصتی مغتنم برای جوانان علاقه‌مند کارآفرینی است/ حرکت مداوم و سخت‌کوشی؛ ویژگی بارز شخصیت اصلی کتاب

نویسنده کتاب «همه فن حریف»، در نشست نقد و بررسی این اثر تاکید کرد که مباحث موجود در این اثر می‌تواند کارگشا و مفید برای جوانان علاقه‌مند به حوزه کارآفرینی و نوآوری باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «همه فن حریف» کتابی در حوزه کارآفرینی فناورانه و در رده علوم اجتماعی است که به روایت زندگی‌نامه یک کارآفرین به نام علیرضا رخشا اختصاص دارد.

در جلسه نقد این کتاب که با حضور سید حسین رفیعی، نویسنده اثر و محمد نمازی، منتقد و کتاب‌شناس، امروز( 11 تیر) با همکاری مجمع ناشران انقلاب اسلامی و حبرگزاری کتاب ایران در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، نویسنده کتاب توضیح داد: این کتاب به سبک سایر آثار نشر الگونگار پیشرفت در عرصه نوآوری تالیف و چاپ شده است. این نشر صاحب آثار متعددی در حوزه نوآوری است و تلاش دارد به معرفی کارآفرینان برتر در حوزه فناوری بپردازد و برای نخستین بار از طریق داستان توانسته توسعه فناوری و نوآوری را نشان دهد.

رفیعی ادامه داد: «همه فن حریف» داستان یک مهندس جوان است که برای یک نیاز ملی یعنی نانومواد توسط مرکز همکاری‌های نهاد ریاست جمهوری از وی دعوت به همکاری می‌شود. نانو مواد از زنجیرهای اولیه توسعه نانو است. این مهندس جوان انتخاب شده تا یک پروژه بزرگ را انجام دهد. داستان پیش رو روایت اتفاقاتی است که این مهندس جوان با آنها روبه‌رو می‌شود و داستانی پرفراز و نشیب است که شخصیت اول داستان با دغدغه‌های مختلف مواجه می‌شود و پایانی پیش‌بینی نشده دارد.

وی با بیان اینکه در بحث مخاطبان کتاب باید به کارکردهای اثر توجه شود، گفت: این کتاب در حوزه مستندنگاری قرار دارد که در آن از یک سو طیف تکنیکی و سوی دیگر نیز روابط احساسی و انسانی جای دارند. انتخاب ما در کتاب‌های اول نشر الگونگار بیشتر پرداختن به تکنیک بوده ولی به تدریج در کتاب‌های بعدی بیشتر به سمت احساس و روابط انسانی حرکت کرده‌ایم. در کتاب‌های اول تلاش داشتیم چالش‌های فناوری و تکنیکی را با بیان روایی و داستانی بیان کنیم ولی به تدریج انتخاب را تغییر دادیم و به سوی طیف احساس حرکت کردیم که به جلب مخاطب بیشتر می‌انجامد.

رفیعی ادامه داد: زاویه راوی نیز در حوزه مخاطب‌یابی موثر است. در این کتاب راوی سوم شخص است نه اول شخص به تدریج در کتاب‌های بعدی این نشر با تعدد راوی و یا راوی سوم شخص مواجه می‌شویم که مخاطبان بیشتری دارند. در مجموع مخاطب اصلی «همه فن حریف» کسی است که تنها به دنبال یک کتاب تکنیکی یا احساسی صرف نباشد زیرا در اواسط طیف قرار دارد.



وی همچنین با بیان اینکه کارآفرینی در تمام دنیا و حتی در آمریکا که کشوری پیشگام در کارآفرینی به شمار می‌رود، دشوار است، گفت: درآمریکا موفقیت کسب و کار نوآورانه و فناورانه نرخ پنج درصد را دارد که نشان می‌دهد مسیری دشوار پیش روست. ضمن اینکه در ایران با مسایل و پیچیدگی‌های متعددی از جمله تحریم، عدم قطعیت در کسب و کار و تغییر تصمیم‌گیری‌ها نیز مواجه هستیم و کارآفرین اغلب با تراژدی روبه‌رو می‌شود. این کتاب نشان می‌دهد که چگونه شخصیت اصلی داستان بن‌بست را قبول نمی‌کند و باز به راه ادامه می‌دهد و در این راه ریسک از دست دادن نیروی انسانی و شکست‌های متعدد را نیز می‌پذیرد تا سرانجام راه را بیابد.

رفیعی تصریح کرد: «همه فن حریف» یک فرصت مطالعاتی مغتنم برای جوانان علاقه‌مند به حوزه کارآفرینی است. کتاب یک رسانه مادر است ولی امروز به دلیل افزایش ابزارهای رسانه‌های با مخاطبان عام و کمبود وقت کمتر به سراغ کتاب می‌روند. این اثر از نامزدهای جایزه جلال در حوزه مستندنگاری بوده و محتوای کتاب دارای ارزش و ظرفیت کافی برای استفاده به عنوان سوژه فیلم کوتاه و سینمایی است.

نویسنده «همه فن حریف» با اشاره به اینکه مخاطب در نگاه اول تصور می‌کند با اثری تکنیکی روبه روست، توضیح داد: امثال این کتاب‌ها می‌توانند علاقه‌مندان کارآفرینی را شگفت‌زده کنند و خود مخاطبان می‌توانند بهترین معرف و بلندگوی تبلیغ آنها باشند.

بیان زیبای مفاهیم توسعه فناوری در یک روایت
همچنین در این نشست محمد نمازی، منتقد ادبی و دبیر جایزه کتاب روایت پیشرفت در سخنانی به موضوع و ویژگی‌های «همه فن حریف» اشاره کرد و گفت: موضوع این کتاب به اتفاقات پیش روی کسی اشاره دارد که در دوران دفاع مقدس در گروهان زرهی بوده وبعد در دل ماجراهای داستان اشاره می‌کند که وقتی 16 نفر از رفقایش شهید شده‌اند دیگر آبدیده شده است، وارد سازمان گسترش می‌شود و یک شرکت ورشکسته را به سوددهی می‌رساند و دایم در حرکت استو جنب‌وجوش دایمی دارد. سخت‌کوش است و ازکارهای سخت پرهیز ندارد. تیم وی با اطلاعاتی کم یک دستگاه مهم را می‌سازد و یک جا از طریق ارتباط با شاگردان تنها دانشمند یک حوزه ویژه در نانو می‌تواند به موفقیتی بزرگ دست یابد.

نمازی تصریح کرد: این کتاب توانسته به زیبایی مفاهیم زیادی را از توسعه فناوری از جمله تشکیل تیم، ارتباط با دانشگاه، ارتباط با دولت، مهاجرت نیروی انسانی، توسعه صنعتی و نیمه صنعتی محصول،‌استراتژی توسعه بازار و ثبت شرکت‌های داخلی همچنین کوچک کردن پروژه‌های بزرگ را با زبان روایت بیان کند. همسر شخصیت اصلی داستان نیز که ابتدا از کارشناسان توسعه فناوری بوده و بعد مدیرعامل می‌شود ظرفیتی جالب توجه بوده است.

محدودیت مخاطبان کتاب
وی در عین حال گفت: با وجود وسعت مفاهیم و ظرفیت‌ها شکل روایت باعث شده مخاطبان محدود شوند. به عنوان نمونه بهتر بود روایت سوم شخص در داستان استفاده نمی‌شد و از روابط انسانی و احساسی از جمله اتفاقاتی که در زندگی شخصیت اصلی و همسرش اتفاق می‌افتد و نیز موضوع تصفیه آب و رساندن آب شیرین به روستاها نیز بیشتر استفاده می‌شد.



نمازی یکی از امتیازهای کتاب را تلاش تحسین برانگیز نویسنده برای بیان عمیق مفاهیم عنوان کرد و افزود: به زیبایی از زبان داستان و روایت برای بیان مفاهیم عمیق توسعه فناوری و مدیریت تکنولوژی استفاده شده است. ضمن اینکه تنها به مصاحبه با شخصیت اصلی داستان اکتفا نشده بلکه به نقل سخنان همسر، دوستان و حتی رقبای شخصیت اول داستان پرداخته شده است. این ظرفیت وجود دارد که روایت داستان در مجلدهای دیگر ادامه یابد و خوشبختانه نشر الگونگار نیز حرکت روبه پیشرفتی هم در ظاهر و نیز در محتوای آثارش دارد.

نمازی معتقد است برای جلب مخاطبان بیشتر باید از ظرفیت هنرمندان در اطلاع‌رسانی و معرفی چنین آثاری استفاده شود ضمن اینکه باید بعد احساسی و انسانی چنین کتاب‌هایی ارتقا یابد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها