شنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲
‌به‌جای مریم کاظم‌ زاده‌ها الگوهای بدلی معرفی می‌کنند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسمی با عنوان «به روایت مریم» از تلاش نظام رسانه‌ای خارجی و همجه‌های فرهنگی صحبت کرد و به طرح این موضوع پرداخت که آنها به جای معرفی الگوهایی همچون «مریم کاظم زاده» الگوهای بدلی معرفی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین بزرگداشت مریم کاظم زاده، روزنامه نگار و عکاس دفاع مقدس در محل عمارت باغ زیبا در محله پاسداران تهران برگزار شد. در این مراسم محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرشاد مهدی پور معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه جمعی از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه حضور داشتند. همچنین برادر مرحوم کاظم زاده نیز در این مراسم موسوم به «روایت مریم» نیز حضور داشت.

در بخشی از این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تبریک «روز ازدواج» و شروع ماه قمری ذی الحجه گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران یک نظام انقلابی است که در مورد بسیاری از مسائل و چالش‌های حکمرانی پاسخ روشنی دارد.

یک توقع که از انقلاب اسلامی وجود دارد
اسماعیلی افزود: در 200 سال گذشته بسیاری از مسائل مرتبط با تجدد وارد جهان اسلام شدند که یکی از آنها موضوع جایگاه –اجتماعی- زن بود. پاسخ‌های مختلفی به این چالش داده شده است از آفریقا و شامات تا ایران، با پیروزی انقلاب اسلامی توقع این بود که به عنوان یک نظام دینی به موضوع زن و نگاه به او و کنشگری اجتماعی وی پاسخ داده شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امام خمینی (ره) برای این موضوع پاسخ روشنی داشت تاکید کرد:‌ امام (ره) به حضور زنان در جامعه اعتقاد داشت و کنشگری زنان در عرصه اجتماع را در کنار نقش‌های اصلی وی همچون مادری و همسری ضروری می‌دانست.

اسماعیلی با اشاره به اینکه امروز وقتی به کارنامه انقلاب اسلامی نگاه می‌اندازیم باید بتوانیم در مورد این کنشگری زنان و حضورشان پاسخ پیدا کنیم. افرادی مانند –مرحوم- کاظم زاده مصداق پاسخ امام (ره) و نگاه رهبری به حضور زنان در عرصه اجتماع هستند. این بانو به عنوان یک زن مومن ضمن نقش مادری و همسری دوشادوش رزمندگان در جهاد بزرگ حضور داشت.

هجمه‌ای فرهنگی که وزیر ارشاد به آن اعتقاد دارد
در بخش دیگری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه نظام رسانه‌ای خارجی و همجمه‌های فرهنگی تلاش می‌کند نقاط افتخار انقلاب اسلامی دیده نشوند و الگوی بدلی به جامعه معرفی شود گفت:‌وقتی در مورد زن شایسته ایرانی صحبت می‌شود به جای کاظم زاده می‌خواهند عناصر بدلی را برای نسل جوان معرفی کنند.

وی افزود:‌ حاصل این تلاش نظام رسانه‌ای می‌شود جنگ روایت‌ها و ما وظیفه داریم در مقابله با آن دست به جهاد تبیین بزنیم. رهبری از ما توقع جهاد تبیین دارند. در جنگ روایت‌ها باید نقاط برجسته را معرفی کنیم.

اسماعیلی با بیان اینکه جلسه امروز ـبه روایت مریم- برای این است که چنین هدفی محقق شود ادامه داد: مرحوم کاظم زاده اکنون در اعلی علیین همنشین با شهداست و نیازی به چنین تجلیلی ندارد. ما به چنین مراسم و تجلیل‌هایی نیازمند هستیم. خداوند را شکر می‌کنیم اگر بتوانیم چنین کاری را انجام دهیم. معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم تلاش می‌کند موضوع را به شکل جریان ساز دنبال کند. برای همین جایزه‌ای به نام «مریم کاظم زاده» را معرفی کرده است.

وی با اشاره به اینکه این جایزه می‌کوشد تا از زنانی که در حوزه رسانه کار می‌کنند تجلیل به عمل آورد، تاکید کرد: امروز دیگر رسانه فقط مطبوعات و رسانه‌های مکتوب نیستند. در جهان امروز با پدیده «انسان رسانه» مواجه هستیم.

اسماعیلی سپس به طرح این موضوع پرداخت که در دنیای امروز همه رسانه‌ هستند. در چنین جامعه‌ای برجسته کردن اخلاقیات افرادی که با حفظ حرمت شرعی در مسیری که امام (ره) در پاریس تعیین کردند و ثابت قدم حرکت کردند اهمیت دارد.

وی ادامه داد: امید که بتوانیم با این جایزه و کارهایی که در این حوزه انجام می‌دهیم فضای فرهنگی لازم را برای جهاد تبیین با پیشتازی زنان خودمان انجام دهیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان از اصحاب رسانه، خانواده مرحوم کاظم زاه و شهید وصالی نیز تشکر کرد.

تلاشی برای تثبیت الگوی روزنامه نگاری انقلابی
فرشاد مهدی پور معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این مراسم با بیان اینکه تجلیل از مرحوم کاظم زاده برای ما به عنوان یک فریضه مطرح است گفت: روزنامه نگاری انقلابی سبک جدیدی در حوزه روزنامه نگاری بود. این بانو ابتدا در روزنامه کیهان با نام وصالی خود را معرفی کرد. بعد با نام و شخصیت خودش متجلی شد.

وی با اشاره به اینکه در جنگ نه تنها مردان حضور نداشتند بلکه زنان هم بودند، افزود: کاظم زاده به اعتبار جوازی که امام (ره) اخذ کرد مبنی بر اینکه درباره کار خبرنگاری زنان سوالی کرده بود و امام خمینی فرمود اصل کار را قبول دارم مگر اینکه غیر مشروع نباشد. به عنوان شاهد و روایت‌گر در جبهه‌ها حضور پیدا کرد.

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم الگوهایی مانند این شخص را ایجاد کنیم. مرحوم بابایی همکار ما در معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

مهدی پور ضمن یاد بود بانو «کونیکو یامامورا» که به عنوان اولین مادر شهید ژاپنی در کشور شناخته می‌شود ایشان را فردی متجلی به عنوان مادر شهید عنوان کرد و ادامه داد: اگر امروز اینجا آمدیم تا تجلیل و نکوداشتی از خانم کاظم زاده داشته باشیم برای این است که الگوهایی از این جنس در فضای روزنامه نگاری کشور تثبیت کنیم.

مساله امروز تعریف کنشگری زنان
فاطمه قاسم‌پور نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون زنان مجلس یازدهم دیگر سخنران این مراسم بود. وی با قرائت بخشی از یک متن که در صفحه اجتماعی اینستاگرام مرحوم کاظم زاده منتشر شده درباره سختی‌هایی که وی در جنگ متحمل شد گفت: این متن دال گفتمانی کنشگری اجتماعی کاظم زاده است. زنی که علاوه بر پاسداری از خانواده با لطافت زنانه خود دارد عرصه اجتماعی می‌شود.

وی با بیان اینکه‌ لازم است قبل از اینکه زنان دیگر را از دست بدهیم، آنها را معرفی کنیم، افزود:‌ مساله ما تعریف کنشگری اجتماعی زنان است. امروز این موضوع آن‌طور که باید و شاید تعبیر و تفسیر نمی‌شود.

قاسم‌پور با بیان اینکه رهبر انقلاب اسلامی در مورد زنان جوانان و نوجوانان تعبیری دارند مبنی بر اینکه آنها دردانه‌های ما هستند ادامه داد: امروز جهان می‌خواهد درباره زنانی که اثر بخشی دارند بشنود. زنانی که تفاوت‌شان را بامردان را می‌شناسند و عفیفانه وارد جامعه می‌شوند.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت:‌ امثال خانم کاظم‌ زاده در جنگ کم نیستند، اما کم راجع به آنها حرف زدیم. جای سوال است که آیا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این موضوع را مدنظر دارد که نگاه به زنان بیشتر شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از چهل سال است که الگوی سوم زن در جامعه متجلی شده است گفت: ما با غفلت‌های‌مان نتوانستیم این الگو را معرفی کنیم. اگر از ما بپرسند چند زن الگو نام ببریم دچار لکنت زبان می‌شویم.

کاظم زاده مبانی شرعی و دینی را آمیخته بود
حسین شریعتمداری یکی دیگر از سخنرانان مراسم «به روایت مریم» بود، هرچند به تعبیر همکاران سابق کاظم زاده، وی در دوران مدیریت شریعتمداری بر موسسه کیهان از این مجموعه جدا شد و خود را بازخرید کرد اما مدتی را به عنوان همکار با او کار کرده بود.
 
شریعتمداری در ابتدا ضمن تشکر از معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل تدارک این مراسم گفت:‌ قبل از ورود به مجموعه کیهان وصف خانم کاظم زاده را شنیده بودم.
 
وی ادامه داد: من با شهید وصالی (همسر اول کاظم زاده) مدت سه سال را هم بند بودیم. ما حبس ابد داشتیم. اصغر [وصالی] معلوم بود که انسان است. او فداکار و شجاع بود.
 
شریعتمداری سپس به وصف خصوصیات مرحوم کاظم زاده پرداخت و گفت: او کار خبری را با حفظ مبانی دینی و شرعی به هم آمیخته بود. زمانی که مسئول پیگیری نامه‌های مردمی به دولتمردان و مسئولان بود بسیار دقت می‌کرد تا حقی از کسی ضایع نشود و برای بچه‌های تحریریه الگو بود.
 
وی با بیان اینکه عقربه و قطب‌نمای فعالیت‌های کاظم زاده همواره متوجه امام خمینی (ره) و حضرت آقا [مقام معظم رهبری] بود، تاکید کرد: امروز نیاز به معرفی این الگوهاست.

 
ماجرای استفتای مرحوم کاظم زاده از امام (ره)
مرتضی کاظم زاده، برادر مرحوم مریم کاظم زاده که در این مراسم به نمایندگی از این خانواده و دختران آن مرحوم حضور داشت در بخش دیگری از این مراسم روی صحنه حاضر شد و به تاریخچه خانوادگی‌شان اشاره کرد.

وی گفت: مریم [کاظم زاده] در سال 1335 در شهر شیراز متولد شد. خانواده ما فرهنگی- مذهبی بودند. جد پدری ما شیخ محمد فیروز آبادی بود. جد مادری مان هم شیخ عبدالحسین حائری بود.
کاظم زاده با بیان اینکه آیت الله بهجت در شیراز به زیارت مقبره شیخ حائری می‌رفت گفت: هر دو این افراد از شاگردان میرزا تقی شیرازی بودند که در مبارزه با انگلیس نقش داشت.

برادر مرحوم کاظم زاده ادامه داد:‌ مریم بعد از اخذ دیپلم در مدرسه‌ای در جنوب تهران مشغول به تدریس شد. بعدها برای ادامه تحصیل به خارج رفت. سال 1356 با مرحوم مرضیه دباغ آشنا شد و میزبان او بود. سپس در سال 57 وقتی مرحوم دباغ به پاریس رفت او هم به سمت مراد معنوی خود [امام خمینی (ره)] رفت.

وی درباره ماجرای استفتای معروف کاظم زاده از امام (ره) درباره فعالیت خبرنگاری یک زن نیز این‌طور توضیح داد: او از امام (ره) پرسید آیا یک زن مسلمان می‌تواند خبرنگار باشد و امام گفته بود اصل فعالیت اشکالی ندارد مگر اینکه برای حجابش مشکلی ایجاد نشود.

 
کاظم زاده عاشق نوشتن بود
در بخش دیگری کاظم زاده با اشاره به اینکه خواهرش بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همراه با خانواده به ایران بازگشت گفت:‌ او در مجموعه روزنامه کیهان مشغول به کار شد. با آشنایی با شهید چمران، وصالی و گروه دستمال سرخ‌ها با آنها همراه شد. او اولین خبرنگار زن دوران دفاع مقدس بود. همچنین گزارش‌هایی را از جبهه ارسال می‌کرد. اما وقتی بنی صدر با انقلاب زاویه پیدا کرد گزارشی نداد.

کاظم زاده با بیان اینکه خواهرش از دوران جنگ عکس‌هایی تهیه می‌کرد و حامی مستضعفان بود به طرح این موضوع پرداخت که این بانوی خبرنگار 20 سال با تحریریه روزنامه کیهان کار کرد و گفت:‌ او عاشق نوشتن بود، این فن را به خوبی آموخته بود. یک سال قبل از فوتش نیز صفحه‌ای در فضای مجازی تاسیس کرد. او مجموعه خاطراتش را در کتاب خاطرات جنگ و آلبوم جنگ چاپ کرد که امیدواریم با حمایت وزارت ارشاد این کتاب‌ها تجدید چاپ شوند.
گفتنی است در بخش دیگری از این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دو تن از معاونانش و رئیس فراکسیون زنان مجلس با اهدای تابلوی نقاشی از مرحوم کاظم زاده به برادر وی، یاد این بانوی خبرنگار جنگی گرامی داشته شد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها