شنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳
ایجاد نهضت توجه به یک حادثه بزرگ تاریخی توفیق جشنواره شعر مباهله است/ نسبت اهل بیت (ع) با شعر و ادبیات

محمود حبیبی‌کسبی، رییس گروه ادبیات عاشورایی مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در نشست خبری اختتامیه جشنواره شعر مباهله تاکید کرد که در سال‌های اخیر به یمن برگزاری این جشنواره شاهد ایجاد نهضت و جریان در توجه هرچه بیشتر شاعران به حادثه تاریخی مباهله شده‌ایم و به اندازه چندین دهه در این حوزه شعر خلق شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمود حبیبی کسبی در این نشست که امروز (11 تیرماه) در سالن صفارزاده حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد، در سخنانی عنوان کرد: اختتامیه دو دوره پیشین جشنواره شعر مباهله به دلیل بحران کرونا به صورت غیر حضوری برگزار شد و خوشحالیم اختتامیه این دوره حضوری برگزار می‌شود. فراخوان شرکت در این جشنواره 45 روز پیش منتشر شد و مهلت ارسال آثار به دبیرخانه تا 15 تیر ماه است که تاکنون حدود 600 اثر ارسال شده که قالب‌های مختلف را شامل می‌شوند.

رییس گروه ادبیات عاشورایی مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری افزود: آثار در بخش‌های مختلف منظوم (کلاسیک)، شعر نو و سپید و نثر ادبی داوری می‌شوند و در نهایت به نام پنج تن آل عبا به پنج برگزیده جایزه اعطا می‌شود. همچنین در روز اختتامیه که حوالی دوم مرداد (روز مباهله) خواهد بود ضمن تجلیل از برگزدیگان شاعران بزرگ ولایی به شعرخوانی درباب فضایل امام علی (ع) می‌پردازند.

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای چاپ آثار قابل قبول این جشنواره در یک کتاب خبر داد و گفت: در این کتاب آثار قابل چاپ دو دوره گذشته جشنواره نیز گنجانده خواهد شد.


حبیبی کسبی تاکید کرد: تاکنون در حوزه شعر به موضوعاتی از جمله عاشورا و غدیر بسیار پرداخته شده ولی برخی از حوادث بزرگ و تاثیرگذار در تاریخ اسلام مغفول مانده‌اند. مباهله نیز با اینکه سند افتخار مستدل اهل بیت (ع) است کمتر در ادبیات فارسی مورد توجه بوده که توانسته‌ایم با برگزار کردن دوره‌های جشنواره شعر مباهله در مدت کوتاه پنج سال، تعداد اشعار این موضوع را به اندازه چند دهه افزایش دهیم.

عنایت ویژه اهل بیت (ع) به شعر و ادبیات
همچنین در این نشست علی داوودی، مدیر دفتر شعر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در سخنانی با بیان اینکه عنایت اهل بیت (ع) به شاعران و ادبیات بر کسی پوشیده نیست، گفت: برپایی این جشنواره فرصتی برای پرداختن به یک مناسبت فرخنده تاریخی است و امیدواریم شاهد خلق آثار فاخر و ماندگار در این حوزه باشیم.

وی افزود: مباهله دارای ظرفیت بالایی در پرداخت ادبی و هنری است و می‌توان این جشنواره را فراتر از شعر در موضوع‌های دیگری نیز چون فیلم، هنرهای تجسمی و تئاتر گسترش داد.


داوودی تاکید کرد: علاوه بر مباهله حوادث تاریخی و مناسبت‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند، موضوع جشنواره‌های شعر قرار گیرند که از جمله آنها می‌توان به عید قربان اشاره کرد.

وی ادامه داد:‌ در برخی از موضوعات از جمله شعر عاشورایی و غدیر سازمان‌های مردم نهاد به صحنه آمده‌اند و جشنواره‌های گسترده‌ای را برگزار می‌کنند و وظیفه حوزه هنری است که موضوعات مغفول مانده را شناسایی کند.

حوادث مهم تاریخ اسلام سرمایه‌های گران‌بهای ما هستند
همچنین علی انسانی، دبیر علمی جشنواره در سخنانی با اشاره به آیه مباهله (سوره آل عمران آیه 61) عنوان کرد: این آیه به حادثه تاریخی تن ندادن مسیحیان نجران به دعوت پیامبر اسلام (ص) و حضور حضرت محمد (ص) با امام علی (ع)، حضرت فاطمه (س) و حسنین (ع) به جلسه مناظره با بزرگان نجران و در نهایت پیروزی پیامبرمان و موظف شدن مسیحیان به دادن جزیه اشاره دارد. این حادثه سندی بر عظمت امام علی (ع) و حقانیت ایشان است. متاسفانه مباهله تا حدود پنج سال گذشته چندان مورد توجه شاعران نبود و در باب آن غفلت شده بود.


وی افزود: برپایی این جشنواره در دو دوره پیش موجب توجه کردن هرچه بیشتر به حادثه مهم مباهله شده است. حوادث عظیم تاریخی سرمایه‌های ما هستند که باید آنها را ارج بنهیم و برپایی جشنواره‌های ادبی می‌تواند گامی در توجه دادن به این سرمایه‌ها باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها