چهارشنبه ۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴
ساختمان‌‌های مازاد ادارات شهرستان‌های فاقد کتابخانه ارومیه شناسایی می‌شوند

در نخستین نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان ارومیه در سال 1401 مصوب شد تا ساختمان‌های بیش از ۲۵۰۰ نفر این شهرستان از سوی بخشداری مرکزی به فرمانداری برای احداث کتابخانه شناسایی شوند. یکی از اهداف و اولویت‌های مهم فرمانداری، ترویج بیش از پیش فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سطح شهرستان ارومیه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)  در آذربایجان‌غربی، نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان ارومیه، سال 1401 به ریاست غلامحسین عماری، فرماندار شهرستان ارومیه و با حضور خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌غربی،  گلشن نوروزی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر ارومیه و سایر اعضا در سالن جلسات استاد شهریار کتابخانه مرکزی ارومیه برگزار شد.

خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌غربی  گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در چشم‌انداز ایران 1404 هجری شمسی نهادی است فرهنگی، با هویت اسلامی - ایرانی، نافذ و اثرگذار بر جامعه، دارای کارکردهای آگاهی‌بخشی، اطلاع‌رسانی، آموزشی و ارشادی، زمینه‌ساز ارتقاء مطالعه مفید، دارای نیروی انسانی متعهّد، متخصّص و آموزش‌دیده که امیدواریم با تکیه بر همین تخصص‌ها کتابخانه‌های عمومی را به جایگاه شایسته خود برسانیم.

وی افزود: در حال حاضر کتابخانه‌های عمومی به یک پایگاه اجتماعی تبدیل شده‌اند به‌طوری‌که کتابخانه‌ها صرفا مکانی برای امانت و بازگشت کتاب نیست؛ بلکه محلی برای  پرورش فکر و خلاقیت، رشد همه جانبه، آموزش عمومی و یادگیری مادام‌العمر است.

معصومی ادامه داد: اگر بخواهیم کتابخانه ‌عمومی استان آذربایجان‌غربی را به پایگاه اجتماعی موثری تبدیل کنیم باید مبدا را همین جلسات انجمن قرار دهیم، اگر در انجمن کتابخانه ‌عمومی بتوانیم تعامل خوبی با ادارات برقرار کنیم و اتاق فکر موثری تشکیل دهیم، می‌توانیم پایگاه اجتماعی قوی را به وجود بیاوریم و در پیشبرد اهداف کتابخوانی اثرگذار باشیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گفت: هرچه دسترسی به فضای فرهنگی پویا افزایش یابد، سلامت فرهنگی نیز ارتقاء خواهد یافت.
وی افزود: یکی از نیازهای اساسی در شهرستان ارومیه افزایش تعداد کتابخانه‌های عمومی برای تسهیل دسترسی عموم به امکانات کتابخانه‌ای و رعایت عدالت فرهنگی است.

در ادامه  عماری، فرماندار شهرستان ارومیه گفت: یکی از اهداف و اولویت‌های مهم فرمانداری، ترویج بیش از پیش فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سطح شهرستان ارومیه است. تلاش می‌کنیم شهرستان ارومیه با ظرفیت‌های فرهنگی فراوانی که دارد در حوزه سرانه فضای کتابخانه‌ای در جایگاه مناسبی از استان‌های کشور قرار گیرد.

فرماندار شهرستان ارومیه گفت: افزایش سرانه فضای کتابخانه‌ای شهرستان ارومیه از مسائل مهمی است که باید در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان مطرح و برای ارتقاء آن از مسئولان بالادستی مطالبه‌گری کنیم.

عماری گفت: استفاده از فضای مازاد ادارت در شهرهای فاقد کتابخانه و روستاهای پرجمعیت برای استفاده به‌عنوان کتابخانه عمومی پیشنهاد خوبی است و فرمانداری شهرستان ارومیه نیز نهایت همکاری را در این مورد خواهد داشت.

در ادامه این جلسه رستمی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان ارومیه به ارائه گزارشی از وضعیت موجود، خدمات و فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه‌های عمومی شهرستان ارومیه پرداخت.
 
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان ارومیه بر لزوم تاسیس کتابخانه در شهرهای فاقد کتابخانه و روستاهای پرجمعیت شهرستان ارومیه با استفاده از فضای مازاد ادارت تاکید کرد.

وی همچنین از تلاش‌ها برای از سرگیری فعالیت کتابخانه عمومی حضرت قائم قدردانی کرد و بر بهره‌بر‌داری مجدد کتابخانه در شهر سرو و بازسازی سریع کتابخانه علامه طباطبائی شهرستان ارومیه از سوی دستگاه مجری تاکید کرد.

شناسایی ساختمان‌های مازاد ادارات در شهر و روستاهای فاقد کتابخانه با جمعیت بیش از ۲۵۰۰ نفر از سوی بخشداری مرکزی و معرفی به فرمانداری برای احداث کتابخانه و همکاری شورای شهر و شهرداری در پرداخت کامل و به موقع سهم نیم‌درصد کتابخانه‌ها مهمترین مصوبات جلسه بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها