چهارشنبه ۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
علی آقا محمدی: باید برای مردم مستضعف کار شود/حمید حسام:‌ اگر کتاب ننویسم شهدا یقه‌ام را می‌گیرند!

طی مراسمی با حضور حمید حسام و علی آقا محمدی نویسنده و راوی کتاب تازیانه‌های سلوک همراه با جمعی از چهره‌های سیاسی و نظامی و خانواده‌های شهدا این کتاب رونمایی شد. در این مراسم حسام از انگیزه‌های خود برای نگارش این کتاب صحبت کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ویژه برنامه جاودانه‌ها با محوریت رونمایی از کتاب «تازیانه‌های سلوک» به قلم حمید حسام و روایت زندگی علی آقا محمدی عصر روز سه شنبه – هفتم تیر- در محل فرهنگسرای بهمن برگزار شد.
 
این کتاب توسط نشر شهید کاظمی منتشر شده و طی این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حادثه تروریستی هفتم تیر، سخنرانان به گوشه‌هایی از زندگی و مبارزات آقا محمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پرداختند.
 
گفتنی است کتاب «تازیانه‌های سلوک» جلد اول از یک مجموعه خاطرات آقا محمدی است که به خاطراتی مربوط به دوران پیش از انقلاب تا سال 1357 می‌‌پردازد. جلد دوم از این مجموعه مربوط به دوران پیروزی انقلاب اسلامی تا پایان جنگ است که هم اکنون توسط حمید حسام در حال تدوین و نگارش است.

 
نگارش تازیانه‌های سلوک بدون همنشینی راوی و نویسنده
در بخشی از این مراسم حمید حسام نویسنده کتاب «تازیانه‌های سلوک» که عمدتا او را با آثاری در حوزه دفاع مقدس می‌شناسند درباره نگارش این کتاب گفت:‌ این اولین و تنها ترین کار من درباره دوران قبل از انقلاب است.
 
وی با بیان اینکه من یک تز (Thesis) دارم مبنی بر اینکه با راویان کتاب‌هایم زندگی کنم و چیزی بیش از تجربه عینی و حضور در خلوت‌ها را داشته باشم ادامه داد: این تجربه در مورد نگارش کتاب تازیانه‌های سلوک رقم نخورد.
 
این نویسنده کتاب‌های دفاع مقدس با پرداختن به انگیزه‌های خود در راه قلم زدن در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و نگارش کتاب تازیانه‌ها سلوک با بیان اینکه‌ وقتی شهید علی خوش لفظ به من گفت «اگر کتاب ننویسی، شهدا در آن دنیا یقه‌ات را می‌گیرند» به اولین مواجهه  خود با راوی تازیانه‌های سلوک در مراسم یاد بود شهید خوش لفظ پرداخت و گفت:‌ آقای آقا محمدی گفت می‌خواهم خاطراتم را برای بعد از خودم [مرگ] بنویسم.
 
وی تاکید کرد: علی آقا محمدی قصد نداشت در این کتاب از خودش تعریف کند،ایشان که بنا بود در هفتم تیر شهید شود، باقی می‌ماند تا راوی ماجرای انقلاب باشد. ایشان بنا ندارد از خود سخن بگوید که این مسئله، خاصیت تربیت‎‌یافتگان سربازان امام خمینی است.

نویسنده تازیانه‌های سلوک ادامه داد:‌ ما در نگارش این کتاب به یکسری روایت‌های پیرامونی از اطرافیان آقا محمدی می‌رسیدیم. در ورایت‌هایی که از دیگران می‌گرفتیم به شخص آقا محمدی می‌رسیدیم و در روایت‌هایی که از خود ایشان می‌گرفتیم به دیگران می‌رسیدیم.

 
آقا محمدی: حمید حسام شهید زنده است
علی آقا محمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در این مراسم به روی صحنه آمد و دقایقی صحبت کرد. وی با قدردانی از زحمت دست اندرکاران تدوین این کتاب به‌ویژه حمید حسام این نویسنده را «شهید زنده» خواند.
 
در ادامه وی به بیان خاطراتی از دوران قبل از انقلاب در زادگاهش همدان پرداخت و گفت: در خیابان ابن سینا که ما ساکن بودیم مشروب فروشی و افراد عرق خور زیاد بودند. ما در این شرایط سخت به اشخاصی همچون آیت الله نجفی و شهید مدنی و آخوند ملاعلی وصل شدیم.
 
در بخش دیگری وی با بیان اینکه‌ اعتقادات ما مهم هستند، افزود: هرکس برای پست و مقام دوندگی کند باخته است. فرشته رزاق اگر اراده کند به هر کس لیاقت هرچه داشته باشد داده خواهد شد.
 
آقا محمدی همچنین با اشاره به اینکه در آن دوران قبل از انقلاب مکتبی را با همراهانش پایه گذاری کردند به نام «مکتب ولی عصر (عج)» گفت:‌ تا زمانی که حضرت مهدی ظهور کند کار این مکتب ادامه دارد و کار ما تمام نشده است.
 
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان خاطراتی از دوران زندان خود و درس‌هایی که از زندگی زندانیان آموخته است به طرح این موضوع پرداخت که لازم است هرکسی بیوگرافی‌های دیگران را بخواند و از آنها نکاتی را برداشت کند.

 
وظیفه مسئول خدمت به مردم است
وی درباره اهمیت وظایف مسئولان درباره خدمت به مردم نیز صحبت کرد و گفت: مردم عیال خداوند هستند و شما [خطاب به مسئولان] وظیفه دارید –خاک- زیر پای مردم باشید.
 
آقا محمدی با یاد کردن شهید همدانی در این مراسم با بیان اینکه‌ این شخص در همه دوران جنگ تحمیلی حضور داشت گفت:‌ در سال 1388 هنگامی که بالای یک پل ایستاده بود یک نفر با آجر به پشت او زد اما به زمین نیفتاد. وقتی همراهانش آن فرد را دستگیر کردند از او پرسید که چرا دست به چنین اقدامی زد و او هم گفته بود که شما مردم را سرکوب می‌کنید.
 
وی ادامه داد: شهید همدانی به آن جوان گفته بود که قصد ما سرکوب نیست و بهتر است از راه قانونی اعتراض خود را دنبال کنند. بعد هم آن جوان را آزاد کرد. درحالی که همراهانش می‌گفتند این کار را نکند. اما شهید همدانی گفته بود حالا به پشت من یک آجر زده است.
 
آقا محمدی سپس از حرف‌های خود این‌طور نتیجه گرفت که می‌بینیم قصد شهید همدانی سرکوب نبود بلکه هدایت بود. و با بیان اینکه این شخصیت با خدا معامله کرد و در سوریه حاضر شد تصریح کرد:‌ شهید همدانی به عنوان اولین شهید مدافع حرم با درجه عالی نظامی شناخته می‌شود.
 
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تا آمریکا سرنگون نشود و امام زمان (عج) نیاید مبارزه ما ادامه دارد تاکید کرد: ما باید –برای این اهداف- کار بکنیم. یک روز ممکن است در زندان ساواک باشیم و روز دیگر در زندان گوانتانامو و... قرار است بجنگیم و انقلاب ما حتما به نتیجه می‌رسد. باید برای نجات مردم مستضعف کار بشود.

 
ویژگی شجره طیبه چیست؟‌
در این مراسم حجت الاسلام سید محمد حسن ابوترابی فرد، امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه انسان‌ها در طول تاریخ در معرض تحولات گوناگون بوده‌اند به ویژگی‌های عبارت «شجره طیبه» پرداخت و گفت: مهم‌ترین ویژگی شجره طیبه اصل ثابت و پایدار و تزلزل ناپذیر است.
 
وی افزود: هدف دین تربیت انسان‌هایی است که چنین ویژگی داشته باشند [اشاره به ثابت و تزلزل ناپذیر بودن] و افرادی همچون شهید مدنی از جنس چنین ویژگی‌هایی بودند. او در زمان مبارزه با طاغوت، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و هنگامی که امام جمعه تهران بود دارای ویژگی ثابت و پایدار بود.
 
ابوترابی فرد با اشاره به اینکه در برخورد با افراد ریشه اعتقادی آنها را نمی‌بینیم اما فضایل آنها بارز و مشخص است گفت: فضایل اشخاصی مانند شهید مدنی در معرض دید قرار داشت. افرادی همچون شهید بهشتی دارای فضایلی بود که دیده می‌شد. این شخص در جایگاه‌های مختلفی که در زندگی قرار داشت همان شهید بهشتی –ثابت و تزلزل ناپذیر- بود.
 
امام جمعه موقت تهران گفت: ویژگی شخصیت ثابت را در کسی همچون امام خمینی (ره) هم می‌بینیم. از سال 42 تا 57 که تبدیل به شخص اول جهان شد به عنوان رجلی تحول آفرین دارای زهد، تقوی، فروتنی و بی اعتنایی به دنیا بود. این شخص در تاریخ اوج می‌گیرد اما فرود ندارد. او عشق به انسان‌ها داشت و علاقمند به هدایت انسان‌ها بود و به زخارف دنیا بی تفاوت بود.
 
ابوترابی فرد با بیان اینکه «شجره طیبه» تضمین کننده خوراک مردم است، عمل صالح را میوه شیرینی دانست و گفت:‌ در سایه عمل صالح است که انسان به کمال می‌رسد؛‌ فردی مانند آقا محمدی هم «مربای» مربی همچون شهید مدنی است.
 
در بخش دیگری این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت داشتن مبانی اعتقادی و دینی گفت: انسان بدون مبانی اعتقادی مستحکم دنیایش به جهنم تبدیل می‌شود.

 
ویژگی که علی امینی داشت و بقیه نخست‌ وزیران نداشتند
محمد علی همایونی از مبارزان پیشکسوت در دوران انقلاب و نهضت امام خمینی (ره) پیش از انقلاب دیگر سخنران این مراسم بود که به بیان خاطراتی از آن دوران و شرایط تغییر کرده آن زمان پرداخت.
 
وی گفت: در سال 1348 وقایعی در دنیا رخ داده بود. انقلاب کوبا پیروز شده بود، یوری گاگارین به فضا رفته بود و شرایط تغییر کرده بود. بهایی‌ها در آن زمان فعالیت زیادی می‌کردند. کمونیست‌ها نیز فعالیت زیادی داشتند. از اسلام چیزی نمانده بود و اگر کسی نماز می‌خواند می‌گفتند انسان‌ها به ماه رفته‌اند بعد شما هنوز مشغول «دولا راست شدن» [اقامه نماز] هستید.
 
همایونی ادامه داد: در چنین شرایطی امینی به نخست وزیری رسید، او فردی بو دکه با آمریکا طی کرده بود تا آمریکا در خاورمیانه مسلط شود و نماینده آمریکا برای گرفتن حکم نخست وزیری وی نزد شاه رفته بود و می‌خواست این حکم را برای کندی، رئیس جمهور وقت آمریکا ببرد.
 
این مبارز انقلابی با بیان اینکه امینی در تاریخ نخست وزیری ایران فردی تک بود که تحصیلات عالیه داشت و یکسال هم در حوزه علمیه درس خوانده بود ادامه داد:‌ بعد از اینکه امینی به نخست وزیری رسید اصلاحات ارضی را مطرح کرد.

آیت الله بروجردی زنده می‌ماند مانند امام (ره) قیام می‌کرد
وی گفت:‌ اگر آیت الله بروجردی هم زنده می‌ماند این انقلاب اسلامی را به راه می‌انداخت. اما مشیت الهی این بود که انقلاب توسط امام خمینی (ره) انجام شود که چهره‌ای جوان بود. معتقدم آیت الله بروجردی هم با قانون کاپیتولاسیون مخالفت می‌کرد.
 
در بخش دیگری همایونی به تسلط ساواک بر کل فضای کشور اشاره کرد و اهمیت قیام جوانان در آن زمان پرداخت و گفت:‌ آقا محمدی و همراهانش در آن فضا موسسه ولی عصر (عج) را تاسیس کردند و با اجرای نمایش به جوانان آگاهی دادند تا اینکه ساواک در نهایت دستگیرشان کرد.

 
در پایان این مراسم با حضور جمعی از چهره‌های نظامی و سیاسی، فرزندان شهدا و خانواده‌های‌شان کتاب تازیانه‌های سلوک رونمایی شد و حاضران روی صحنه مراسم، پوستر ویژه طراحی شده برای این کتاب را امضا کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها