سه‌شنبه ۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱
چشم‌انداز «آیین سخن» حرکت به سوی بهترین وضعیت پاسداشت زبان فارسی است

محمد جعفر محمد‌زاده ، مدیر رادیو ایران و رییس شورای پاسداشت زبان فارسی معاونت صدای رسانه ملی در نشست خبری نخستین جشنواره «آیین سخن» با اشاره به برپایی دوره‌های سالانه این جشنواره از توسعه دامنه حوزه‌های آن تا رسیدن به بهترین وضعیت در پاسداشت زبان فارسی عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمدجعفر محمدزاده در این آیین که امروز (هفتم تیر) در ساختمان شهدای رادیوی معاونت صدای رسانه ملی برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا درباره چشم‌انداز جشنواره «آیین سخن» عنوان کرد: چشم‌انداز ما حرکت به جلو است و هر سال بخش‌های جدیدتری را به جشنواره می‌افزاییم. خوشبختانه سایر شبکه‌های رادیویی نیز وارد عرصه شده‌اند و در دوره‌های بعد بخش مکتوب و مطبوعات و خبرگزاری‌ها را به بخش‌های جشنواره خواهیم افزود.

محمدزاده همچنین در این نشست عنوان کرد: این جشنواره پشتوانه پنج ساله دارد و نیز در رادیو ایران از دو سال پیش شورای پاسداشت زبان فارسی تشکیل شد و تولیداتی داشتیم که در سطح رادیو پخش می‌شود و نیز دوره‌های آموزشی را برای برنامه‌سازان برگزار کرده‌ایم که در این راستا می‌توان به دوره پاسداشت زبان فارسی برای مدیران برنامه‌ساز، دوره دوم برای تهیه‌کنندگان و دوره سوم برای گویندگان و گزارشگران رادیو اشاره کرد.

مدیر رادیو ایران افزود: در این دوره‌ها بیش از آنکه به چه طور غلط ننوشتن و غلط نگفتن بپردازیم به این مهم تاکید کردیم که چرا باید زبان فارسی را پاس داشت و ارزش آن در چیست و آیا کاری زیبایی‌شناسانه است یا اهمیتی بیش از این دارد؟

وی به یکی از بیانات مقام معظم رهبری درباره اهمیت زبان ملی به عنوان شاخصه هویت فرهنگی اشاره کرد و گفت: وقتی از پاسداشت زبان ملی در جشنواره صحبت می‌کنیم به دنبال پاسداشت فرهنگ آن ملت هستیم؛ چراکه این فرهنگ در زبان آن ملت تجلی پیدا می‌کند. پس پاسداشت زبان، پاسداشت فرهنگ است و پاسداشت فرهنگ یعنی نگهبانی از هویت یک ملت و وقتی می‌گویند زبان فارسی در کشوری به وسعت ایران که اقوام مختلف دارد چرا باید مورد تاکید باشد، باید گفت که زبان علاوه بر کارکرد فرهنگ کارکرد ضبط و وصل دارد. زبان فارسی یک ملت را به هم پیوند داده است.

محمدزاده همچنین به کارکرد ارتباطی زبان در پیوند یک ملت با گذشته خود اشاره کرد و افزود: ما از چه طریقی با تاریخ و اساطیر شعر و ادبیات پیوند داریم و با هزار سال پیش چگونه ارتباط می‌گیریم و از احوال قرن‌ها و سده‌های اولیه مطلع می‌شویم؟ پس پاسداشت زبان فارسی یعنی پاسداشت فرهنگ و ارتباط یک ملت با هم و آنهایی که مخالف هستند؛ اولین جایی را که نشانه گرفته‌اند فرهنگ و سپس ارتباط امروز یک ملت با یکدیگر و نیز ارتباط آن ملت با گذشته‌اش است.

مدیر رادیو ایران با تاکید بر اینکه رسانه موظف به حفظ شان زبان است، توضیح داد: یک بخش این رسالت شامل درست گفتن و درست نوشتن است و بخش دیگر اینکه مانع از هجوم واژه‌های بیگانه به زبان شویم و این مساله‌ای نیست که فقط ما با آن مواجه باشیم. بخش دیگر نیز حفظ ساختار زبان و نظام آویی آن است و از دیگر موارد این شان می‌توان به حفظ خط فارسی اشاره کرد. تولید موسیقی فاخر و ارزشمند نیز یکی از مواردی است که می‌تواند به حفظ زبان کمک کند.

یک آرایش رسانه‌ای در ارزیابی و بهبود وضعیت کنونی پاسداشت زبان فارسی
رییس شورای پاسداشت زبان فارسی معاونت صدای رسانه ملی با بیان اینکه جشنواره «آیین سخن» یک آرایش رسانه‌ای در ارزیابی و بهبود وضعیت کنونی پاسداشت زبان فارسی است، تاکید کرد: اگر کسی دغدغه ایران و فرهنگ ایران دارد باید به زبان فارسی اهمیت بدهد.

وی همچنین گفت: نامزدان اعلام شده شامل برنامه‌های پخش شده در سال 1400 بودند و از اتفاقی که روی آنتن افتاده نمونه برداشته‌ایم. در این میان به ساختار، نوآوری در موضوع و ساخت برنامه توجه کردیم و اینکه یک برنامه‌ساز به چه میزان از پشتوانه پژوهشی استفاده کرده است. تازگی و جذابیت و در نهایت ارزش محتوایی یک برنامه که توانسته است در پاسداشت زبان فارسی کمک کند ملاک انتخاب بوده است.

مدیر رادیو ایران همچنین با اشاره به برپایی آیین پایانی جشنواره «آیین سخن» عنوان کرد: این مراسم 14 تیر مصادف با روز قلم با معرفی برگزیدگان و تجلیل از پیشکسوتان برگزار می‌شود. همچنین از موسیقی وطن فارسی که با همکاری حوزه هنری ساخته شده و دو خواننده ایرانی و افغانی دارد و شعر آن سروده شهاب شهرزاد است رونمایی خواهد شد.

در این نشست همچنین یدالله گودرزی، دبیر جشنواره با اشاره به اینکه از آغاز اردیبهشت فراخوان در سه بخش شامل حرفه‌ای برنامه‌سازی رادیو، فضای مجازی و مردمی منتشر شد، گفت: فراخوان به شبکه‌های ملی، استانی و شهری ارسال شد و تا 25 اردیبهشت روز پاسداشت زبان فارسی و فردوسی ادامه پیدا کرد. 250 برنامه رادیویی در قالب‌های مختلف به دست ما رسید که شامل برنامه‌های گفتار محور، ترکیبی، مستند، ترکیبی و تبلیغی بود.

وی افزود: در بخش مجازی، یکی از موارد موردنظر، رادیونما بود که پدیده‌ای نوظهور و عرصه‌ای برای ارتباط تصویری با مخاطبان است. در بخش مردمی نیز از مخاطبان رادیو خواستیم آثارشان را ارسال کنند. در حوزه داوری از کسانی استفاده کردیم که در حوزه فرهنگ و کار رسانه شناخته شده هستند.

گودرزی در پایان گفت: بحث زبان با وجود سادگی ظاهری، دارای پیچیدگی‌های بسیار است. وظیفه ذاتی رسانه درست حرف زدن و حرف درست زدن است و اگر رسانه‌ای در این حوزه مشکل داشته باشد باید در جایگاه رسانه تردید کرد؛ چراکه رسانه سعی می‌کند با مخاطب عام حرف بزند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها