پنجشنبه ۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵
نقش آیت الله خسروشاهی در بیداری اسلامی

آیت‌الله اراکی عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با تجلیل از مقام استاد خسروشاهی گفت: من کسی را سراغ ندارم که به اندازه ایشان در زمینه بیداری اسلامی و تبیین ایده‌ها و اندیشه‌های آغازگران این جریان قلم زده و نقش ایفا کرده باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، مراسم بزرگداشت آیت‌الله خسروشاهی و رونمایی از ویژه‌نامه «رفیق دیرین» در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با حضور آیت‌الله اراکی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه برگزار شد.
 
وی با تجلیل از مقام استاد خسروشاهی، گفت: ایشان 60 سال جهاد گسترده و متنوع در جبهه‌های گوناگون داشت که شاید در این زمان کوتاه نتوان به همه آن ابعاد پرداخت. استاد خسروشاهی شخصیتی متواضع، باتقوا، متعهد و پایبند به معیارهای اسلامی بود که الگویی برای طلاب و فضلا می‌تواند باشد.
 
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه به مساله «بیداری اسلامی» به عنوان یکی کارهای استاد خسروشاهی اشاره کرد و یادآور شد: بیداری اسلامی جریانی است که شاید بتوان آغاز آن را به 200 سال قبل در جامعه اسلامی برگرداند که همچنان ادامه دارد و استاد خسروشاهی در این راه گام‌های بلند و موثری برداشتند. من کسی را سراغ ندارم که به اندازه ایشان در زمینه بیداری اسلامی و تبیین ایده‌ها و اندیشه‌های آغازگران این جریان قلم زده و نقش ایفا کرده باشد.
 
این استاد حوزه علمیه بیان کرد: نخستین دوره بیداری اسلامی از زمانی آغاز شد که متفکران و مصلحان در جهان اسلام احساس کردند که عقب ماندگی جهان اسلام برای آینده و سرنوشت جهان اسلام به حد خطرناک رسیده است تا جایی که اگر نهضتی در این زمینه اغاز نشود، منجر به نابودی هویت اسلامی امت اسلامی خواهد شد. امروز که شاهد صحنه مقاومت و جبهه مقاومت در برابر استکبار جهانی هستیم، در اوج شکوفایی این جریان اصیل، مهم و تاریخ ساز قرار گرفته‌ایم.
 
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: اگر تاریخ 200 سال قبل تا اوایل دوره مشروطه را بازخوانی کنیم، می بینیم که چه وضعیتی از لحاظ رخوت، فقدان اراده کشور، ناامیدی، تسلیم شدن در برابر دشمن و فقدان اندیشه سازنده برای اصلاح وضعیت موجود بر جهان اسلام حاکم بود.
 
آیت‌الله اراکی با بیان اینکه هیچ اندیشه روشنی برای نجات از این عقب ماندگی در دنیای اسلام وجود نداشت، به توطئه دشمن در تکه تکه کردن شبه قاره هند و تفکیک آن به پاکستان شرقی، پاکستان غربی و هند اشاره کرد و گفت: نتیجه این تفکیک تبدیل مسلمانان به اقلیتی بود که هیچ نقش و اراده سیاسی در سرنوشت این منطقه ندارند و کار به جایی رسیده که به مقدسات اسلامی اهانت می شود و حتی آزادی‌های متعارفی که در جاهای دیگر برای مسلمین وجود دارد، از مسلمانان این کشور سلب می شود.
 
وی ضعف بینش در جامعه اسلامی را ازجمله مشکلات جهان اسلام برشمرد و گفت: با این وجود، همه بر یک نکته اتفاق نظر داشتند و آن اینکه باید نهضتی انجام بگیرد و جامعه اسلامی باید خیزش کند؛ و این گام اول بود که رهبران اسلامی تاحدودی موفق بودند.
 
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: در مرحله دوم، نیازمند اندیشه جایگزین بودیم که متاسفانه این اندیشه در میان رهبران جامعه اسلامی وجود نداشت. لذا نهضت بیداری متمرکز بر سه اصل مهم وحدت در جامعه اسلامی، نفی استبداد داخلی و نفی استعمار خارجی شد.
 
وی ادامه داد: بعد از این مرحله، جنبش «ارائه نظریه جایگزین» شروع شد که در مصر خیلی ضعیف بود، اما در عراق و ایران بسیار قوی بود و اینجا نقش علمایی چون امام خمینی، علامه طباطبایی، آیت الله مطهری و شهید صدر پررنگ است.
 
آیت‌الله اراکی بیان کرد: به عبارت دیگر، در ایران و عراق دو حرکت گسترده عمیقی از سوی علما شکل گرفت که در این حرکت‌ها دو کار انجام شد؛ یکی نقد بنیادین اندیشه‌های بیگانه که می‌رفت بر جوامع اسلامی مسلط شود که نقش مرحوم آیت‌الله خسروشاهی در تبیین و نشر و تنظیم این اندیشه‌ها برجسته است و دوم ارائه نظریه اسلامی که توسط امام خمینی، مرحوم صدر و آیت الله مطهری و سایر بزرگان انجام گرفت.
 

استاد حوزه علمیه قم گفت: امروز در 43 سالگی انقلاب توانسته‌ایم، این حقیقت را برای همه جهانیان روشن کنیم که هم اسلام نظریه مشخصی درباره قدرت سیاسی دارد، هم می‌تواند این نظریه عملی شود و هم تاب تداوم و ادامه حیات دارد. این نظریه مقاومت که در جهان اسلام راه افتاد، بیش از آنکه مقاومت نظامی باشد، مقاومت فکری، فرهنگی و تمدنی است.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان از مرحوم خسروشاهی به عنوان عنصری اثرگذار در جریان بیداری اسلامی در عرصه تبیین و عمل نام برد و افزود: در احیای آثار چند نکته مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد، یکی مسئله تنظیم آثار برای استفاده محققان و اندیشمندان است که این کار علمی است. مسئله دیگر، عرضه صحیح آثار است. یکی از مشکلاتی که در ایران حتی کشورهای شیعه دیگر داشتیم، آثار علمای ما به بدترین شکل عرضه می شود.
 
وی آسان‌سازی را نکته دیگر در احیای آثار دانست و گفت: این آسان‌سازی گاهی به این شکل انجام می‌گیرد که موضوعات را به تعداد نیازهای اهل تحقیق و نظر از هم تفکیک کرد و علاوه بر چاپ کلی، هر موضوعی را به صورت ویژه چاپ کنیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها