جمعه ۳ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۰
کتابی که نشان می‌دهد انقلاب اسلامی بهشت اسرائیل را بر هم زد/ چرا اسرائیلی‌ها موجب اخراج سردبیر کیهان شدند؟

سید عباس صالحی گفت: رونن برگمن که از تحلیلگران امنیتی و نظامی اسرائیل است در مطلبی نقل می‌کند در ایران با ما مانند پادشاهان برخورد می‌کردند و بدون رابطه با ایران نمی‌توانستیم در توسعه تسلیحاتی تا این حد موفق باشیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، برنامه رونمایی دو کتاب «نیم قرن تا ناکامی» و «نبرد مخفی» با حضور علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، محمدحسین صفار هرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عباس صالحی، سرپرست روزنامه اطلاعات، مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، علیرضا مختارپور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و عباس سلیمی‌نمین، پژوهشگر تاریخ معاصر در سالت حکمت کتابخانه ملی برگزار شد. 

علیرضا مختارپور گفت: سابقه نقد کتاب را در مجلات ادبی داشتیم و گاهی برخی از محققان بزرگ به نقد آثاری پرداختند که در مجلات منتشر شده که اغلب به صورت پاورقی بوده است. گاهی هم به صورت کتاب مستقلی درآمده که در این رابطه می‌توان به نقد علامه محمدرضا حکیمی به کتاب «اسلام در ایران» اثر ایلیا پائولویچ پطروشفسکی اشاره کرد. 

او افزود: اما کتاب «نیم قرن تا ناکامی» از سوی فردی در یک سرویس مرموز که دشمن قسم خورده انقلاب اسلامی است به نگارش درآمده است. در همان اندازه هم کتابی به قلم عباس سلیمی‌نمین در نقد آن نوشته شده است. به نظرم این‌که کتابی به همراه نقد آن منتشر شود، پدیده میمون و مبارکی است و عصر جدیدی را در رابطه با علوم انسانی در صفحه فرهنگی می‌گشاید.  

عیان کردن چهره اسرائیل با تحقیقات و تالیفات جدی
صفار هرندی در ادامه این رونمایی عنوان کرد: اگر بخواهیم درباره فردی با توجه به کتاب‌هایی که از او به چاپ رسیده، قضاوت و ارزیابی داشته باشیم عباس سلیمی‌نمین از آن دسته محققانی است که کتاب‌های زیادی را به چاپ نرسانده است اما می‌دانیم که او در زمینه تاریخ معاصر چه قدر کار کرده هر چند با وسواس زیادی که در او می‌شناسم نسبت به چاپ کتاب‌ها احتیاط دارد. 

او افزود: سلیمی‌نمین از محققانی است که آثار برجسته‌ای را منتشر کرده و از کتاب‌سازی پرهیز کرده است و روی موضوعاتی دست گذاشته و به تحقیق و پژوهش درباره آنها پرداخته که هزینه دارد و هر کسی سراغ آن نمی‌رود. اما سلیمی‌نمین با اخلاق و سلیقه‌ای که دارد سراغ پژوهش‌هایی از این نوع می‌رود و با وسواس خاصی به بررسی می‌پردازد تا تحقیق درخوری را به صورت کتاب به چاپ برساند. 

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: با روحیه‌ای که در او می‌شناسم تحقیق و پژوهش را فدای دوستی‌های جناحی و حزبی نمی‌کند و مرزبندی او بر اساس حق و حقیقت است. کار جدید او نیز هم یک تحقیق بی‌سابقه است که همزمان کتابی ترجمه شود و در کنار آن نقد مستقلی درباره‌اش قرار بگیرد. به عبارتی یک کتاب دو اثر را در برداشته باشد. 

                                                      

صفارهرندی گفت: «نیم قرن تا ناکامی» روایتی از دانسته‌های ما و برخی روایات مغلوطی است که نویسنده سعی کرده با بیان آنها به القائاتی در راستای تزلزل در حقانیت نظامی بپردازد که مردم به آن پایبند هستند و این نکته بسیار مهم است. نکته دیگر این‌که رخنه در افکار مردم از جانب کسانی بیان می‌شود که مورد نفرت مردم هستند. در این کتاب هم مطالب دروغی از جمله تبادل اسلحه در جنگ ایران و عراق از سوی رژیم صهیونیستی بیان شده است. نویسنده با بیان این دروغ سعی دارد این مطلب را القا کند که ایران در جنگ با عراق به ما نزدیک شده است!

او افزود: اگر به گذشته نگاه کنیم پیروزی انقلاب اسلامی باعث شد تا در دهه 50 جلوه پیروزمندی از خودش را به رخ جهانیان بکشاند که جلوه جدیدی از دشمنی با رژیم صهیونیستی را نشان داد. ضمن این‌که همه مطالعات و تحقیقاتی که قبل از انقلاب انجام شده بود باید یک طرف بگذاریم و بنگریم به وقتی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و روایتی از چهره اسرائیل به شکل دقیق‌تری عیان شد. 

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: یادم هست زنده‌یاد حسین شیخ‌الاسلامی می‌گفت معادل پادگان‌هایی که در رژیم شاه سقوط کرد به همان اندازه سفارت اسرائیل در ایران هم سقوط کرد. در واقع این فاصله مبنایی که با رژیم صهیونیستی داشتیم در موارد مختلف چهره جدیدی پیدا کرد. به شکلی که سعی کردند در روایت خودشان به دروغ ما را ضعیف و علیل نشان دهند. یا به دروغ چهره انقلاب اسلامی را مخدوش کنند. 

صفارهرندی گفت: وقتی کتاب «نیم قرن تا ناکامی» را می‌خوانیم در کنار آن نقدی که از سوی سلیمی نمین نوشته شده است به خوبی می‌توانیم این دروغ‌ها و چهره‌سازی‌ها را دریابیم. وقتی کتاب را به دست گرفتم تا بخوانم پاورقی‌ها و ارجاعات زیاد مرا خسته نکرد، چون با ابتکار ناقد کتاب مطالب آن به صورت مستقل چاپ شده است، یعنی ناقد نقد کتاب را در برابر آن با کتاب دیگری ارائه داده است.

او افزود: در این شیوه مخاطب می‌تواند بدون مزاحمت پاورقی‌ها و ارجاعات کتاب را بخواند بعد به صورت مستقل سراغ نقد کتاب برود و با فراغ‌بال راست و دروغ آن را متوجه بشود. در این شیوه ناقد ترسی ندارد که مردم ابتدا کتاب را بخوانند بعد از خواندن کتاب سراغ نقد آن بروند. هر چند به نظرم کارهای تحقیقاتی زیادی درباره اسرائیل مانده است که باید پژوهشگران و محققان سراغ آن بروند و به ترجمه یا تالیف آنها اقدام کنند تا با چاپ چنین آثاری مردم بیشتر چهره اسرائیل را بشناسند و از ماهیت این رژیم کودک‌کش مطلع شوند. 

اسرائیلی‌ها چگونه به انقلاب ایران می‌نگرند؟
سید عباس صالحی، سرپرست موسسه اطلاعات یکی دیگر از سخنرانان این برنامه گفت: ما گونه‌های نقد کتاب زیادی داریم اما عباس سلیمی‌نمین در این شیوه سراغ قالب جدیدی رفته و نقد کتاب را به صورت کتاب مستقلی به چاپ رسانده است. در این قالب نیاز نیست که مرتب به عقب برگردیم تا متوجه شویم چه می‌خوانیم کدام اصل مطلب است و کدام نقد ناقد. 

او ادامه داد: در فصل نخست کتاب که ناظر بر روند انقلاب و پیروزی آن است به دو پدیده می‌رسیم همان‌طور که ناقد کتاب هم اشاره کرده است؛ ابتدا اعترافات اسرائیلی‌ها و بعد روایت آنها از این روند که هر دو نکته مهم است؛ از این لحاظ که اسرائیلی‌ها چه روایتی از انقلاب اسلامی دارند بعد به چه نکاتی معترف هستند؟

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: در فصل نخست به حجم قابل توجهی از روابط شاه با اسرائیل به ویژه در حوزه تسلیحات پرداخته شده است. در اینجا باید به این نکته اشاره کرد نویسنده که از تحلیلگران امنیتی و نظامی اسرائیل است در مطلبی نقل می‌کند در ایران با ما مانند پادشاهان برخورد می‌کردند و بدون رابطه با ایران نمی‌توانستیم در توسعه تسلیحاتی تا این حد موفق باشیم. این موضوع نکته قابل توجهی است که برگمن دست روی آن می‌گذارد.

صالحی گفت: با توجه به مطالبی که در کتاب بیان شده است نشان می‌دهد که اسرائیل چه قدر از پیروزی انقلاب اسلامی ناراحت است. چون یک پشتوانه عظیم را در منطقه از دست داد. نکته دیگر این‌که اشاره به سرمایه راهبردی است که اسرائیل در ایران برای آمریکا به وجود آورده بود. نکته سوم، کمربند معروفی است که ایران برای اسرائیل پیرامون کشورهای متخاصم عرب ایجاد کرد. این سه نکته حاکی از آن است که مطالب کتاب نشان می‌دهد که رابطه ایران با اسرائیل چه اندازه مهم و راهبردی است. 

                                                          

کتاب سرشار از دروغ‌های بی‌اساس
مهدی فضائلی در سخنانی کوتاه گفت: برخی از تالیفات بیشتر با تکیه بر جنبه‌های ژورنالیستی نوشته می‌شوند و سعی بر آن است که کتابشان جذاب و خواندنی باشد و در این صورت وجه مستندی و تحقیقی آن ضعیف است. چنین تالیفاتی به ویژه در اروپا از سوی بعضی ژورنالیست‌ها مرسوم است و برگمن هم در کتاب خود سعی کرده است این رویه را در پیش بگیرد.

او افزود: نوع نگاه ژورنالیستی برگمن در کتابش باعث شده که روایتش بی‌ادبانه و سرشار از دروغ‌های بی‌اساس باشد که این وجه غلبه ژورنالیستی اثر را نشان می‌دهد.

عدم ارتباط عمیق نسل جوان با کتاب‌های تاریخی
سلیمی‌نمین درباره بی‌اعتنایی نسل جدید به مطالعه اظهار کرد: امروز مطالعه یک ضرورتی است که از زندگی روزمره ما خیلی دور شده است. متاسفانه با نسلی مواجه هستیم که تحولات بسیار عظیم ملت ایران را درک نکرده‌اند و از طریق آثار مکتوب هم نمی‌توانند ارتباط عمیق بگیرند. در اینجا وظیفه اهل قلم است که با شیوه‌های جدید مطالعه را به جامعه برگردانند.

او افزود: به نظرم ما مطالبی در جاده‌های یکسویه بیان می‌کنیم و بر این تصوریم که وظیفه خودمان را انجام دادیم. لذا باید روشی پیدا کنیم که راه مطالعه در کشور را هموار کند. ما سال‌ها در دفتر مطالعه و تدوین تاریخ بر این باوریم که جاده دوطرفه‌ایی بیابیم که در جامعه انگیزه مطالعه را برانگیزاند.

این پژوهشگر بیان کرد: امیدوارم سختی که در راه این پژوهش در این کتاب کشیدیم راهگشا باشد و مثلا وزارت امور خارجه به فکر بیفتد و گامی در پژوهش و نقد منابعی بردارد که در خارج از ایران منتشر می‌شود و بخشی یا اهم مطالب آن درباره ایران و رویکرد انقلاب اسلامی است. 

                                                         

سلیمی‌نمین گفت: دفتر مطالعات در حد توان خودش به نقد منابع درباره انقلاب اسلامی تلاش کرده است هر چند ما از جایی بودجه نمی‌گیریم اما در صددیم تا راه درست را برویم و نسبت به نقد منابع تاریخ معاصر بی‌اعتنا نباشیم. امروز نیاز است که از اهل فکر و اندیشه حمایت شود تا فکر و اندیشه ببالد و در صدر بماند و نیازهای پژوهشی و اندیشه نیز مورد حمایت قرار گیرد تا کتاب‌های مغرضانه جای جولان پیدا نکنند.   

این تاریخ‌نگار عنوان کرد: در این کتاب به تجارت اسلحه اشاره شده است و برگمن بخشی از این تجارت تسلیحاتی را قبل از انقلاب بیان می‌کند و نگاهی هم به نقش اسرائیل در جنگ ایران و عراق دارد. هر چند نویسنده به دروغ در صدد القا این نگاه است که اسرائیل به ایران در جنگ با عراق اسلحه فروخته است، اما این ادعا دروغ است و در نقد کتاب با دلایل عدیده این موضوع را روشن کردم.

سلیمی‌نمین گفت: در کتاب آمده است که ایران پول چند قرارداد تسلیحاتی با اسرائیل را در زمان محمدرضاشاه پرداخت کرد. اما هیچ ردی از آثار این قراردادها در میان نیست. از طرفی اشاره شده به اخراج عبدالرحمن فرامرزی سردبیر کیهان که برخی مطالب در انتقاد به اسرائیل نوشت و همین امر موجب شد که اسرائیلی ها دیگر به کیهان آگهی ندهند و برای همین فرامرزی با فشار ساواک از کیهان اخراج شد. عبدالرحمن فرامرزی، سردبیر وقت کیهان فرد با قلم و باسوادی بود و در یک موضوع از صدور شیرخشک فاسد از اسرائیل به ایران انتقاد کرد و در مصاحبه با برخی مقامات اسرائیلی هم سوالاتی پرسید که چندان خوشایند آنها نبود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها