چهارشنبه ۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹
حمایت 200 میلیون تومانی نمایندگان لرستان از کنگره 6544 شهید استان

سردار مرتضی کشکولی در جلسه ستاد کنگره 6544 شهید لرستان، از موافقت هر نماینده استان لرستان در مجلس شورای اسلامی برای حمایت از کنگره ملی 6544 شهید استان لرستان از‌جمله در حوزه تولید کتاب خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در لرستان، هشتمین جلسه هماهنگی ستاد برگزاری کنگره ملی ۶۵۴۴ شهید استان لرستان  چهارشنبه ‌(1 تیرماه) به ریاست فرهاد زیویار، استاندار و با حضور سردار مرتضی کشکولی، فرمانده سپاه لرستان و دبیر کنگره همچنین رؤسا و دبیرهای کمیته‌های 22‌گانه این کنگره در محل سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد.
 
سردار کشکولی با بیان اینکه اقدامات کنگره ملی ۶۵۴۴ شهید استان لرستان به خوبی پیش می‌رود، گفت: لازم است برای ارتقاء کیفی کتاب‌هایی که در قالب کنگره منتشر می‌شوند، با مشارکت کمیته تألیف و دستگاه‌های مربوطه مانند فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، سازو‌کاری برای هم‌افزایی و جمع‌آوری آثار از طریق دبیرخانه کنگره، تعریف شود.

وی با تاکید بر اینکه برای افزایش میزان همکاری خانواده شهدا در تهیه و تولید مستند باید راهکارهای مناسبی از سوی کمیته‌های مربوطه انجام شود ادامه داد: براساس گزارش کمیته ایثار، 800 وصیت‌نامه تایید‌شده شهید، وجود دارد این نباید ملاک باشد؛ چراکه وصیت‌نامه‌های دیگری نیز موجود هستند که باید جمع‌آوری شوند. با توجه به اینکه بسیاری از خانواده‌ها ممکن است وصیت‌نامه‌های شهدای خود را تحویل بنیاد شهید نداده باشند، بنابراین لازم است آن‌ها را جمع‌اوری و سپس راستی‌آزمایی‌ انجام شود.



سردار کشکولی با اعلام اینکه نمایندگان لرستان در مجلس شورای اسلامی لرستان پذیرفته‌اند که هر یک مبلغ  200 میلیون‌تومان در حوزه انتخابیه خود برای کنگره، اعتبار تخصیص دهند، بیان کرد: هر یک از نمایندگان در شهرستان‌های خود، بخشی از این مبلغ را به 1.تهیه و تدوین کتاب، نقش هر شهرستان در دفاع مقدس، 2. تهیه و تدوین 5 عنوان کتاب زندگی‌نامه شهدای شاخص هر شهرستان، 3. ساخت فیلم مستند نقش هر شهرستان در دفاع مقدس، 4. طراحی نقاشی دیجیتالی عکس شهدای شاخص هر شهرستان اختصاص می‌دهند که فرماندهان سپاه و فرمانداران هر شهرستان در جریان این برنامه قرار دارند.
 
در بخش دیگری از این برنامه، زیویار با ادای احترام به مقام شامخص شهدای این مرز و بوم به‌ویژه شهدای 6544 شهید لرستان گفت: هر کاری که درباره شهدا صورت داده شود کم است، همه اعتقاد داریم که شهید زنده است.



وی شهید را قلب تاریخ و قلب تپنده دانست و افزود: شهید، راه را نشان می‌دهد که شاکله وجودی این نعمت و موهبت بزرگ انقلاب اسلامی براساس ایثار و شهادت نسل‌های متعدد قبل، حین و بعد شهید شکل گرفته پی‌ریزی شده و  به حول و قوه الهی تداوم پیدا می‌کند.

استاندار لرستان، انقلاب اسلامی را نتیجه خون‌های ریخته شده شهدا دانست و گفت: شهدا برای اسلام و برای نهضت‌های رهایی‌بخش اسلامی و بیداری اسلامی، الگوی انقلاب اسلامی بودند.

زیویار گفت: با توجه به اینکه ابلاغ بودجه در چند روز آینده صورت خواهد گرفت، کمیته‌های کنگره نسبت به بودجه‌های در نظر گرفته شده برای انجام امور خود نگرانی نداشته باشند و تعهدات مالی به قوت خود باقی هستند و در اختیار دستگاه‌های ذی‌ربط قرار خواهد گرفت.

وی گفت: برای پیشبرد بهتر فعالیت‌های علمی و پژوهشی کنگره می‌توان با بهره‌گیری از روش‌های ابتکاری، اعضای هیأت علمی در حوزه کارهای علمی- پژوهشی، با کاستن هزینه‌ها بیشترین خروجی را به‌دست آورد.

استاندار لرستان به رفع آسیب موازی‌کاری در کمیته‌ها تأکید کرد و افزود: انسجام و هماهنگی بین کمیته‌ها باید بیش از پیش وجود داشته باشد و سازو‌کاری برای آن در نظر گرفته شود.
 
سرهنگ محمودوند، مسئول اجرایی ستاد کنگره ملی 6544 شهید لرستان نیز گفت: این کنگره در اردیبهشت‌ماه 1402 برگزار خواهد شد، 22 کمیته ذیل این ستاد و 11 ستاد شهرستانی مشغول فعالیت هستند در ابتدای کار، 217 عنوان برنامه مصوب و ابلاغ شد. بعد از گذشت بیش از یک‌سال، 81 برنامه اضافه شد؛ در حال حاضر برنامه‌ها به 298 عنوان رسیده است.

وی دلیل افزایش تعداد برنامه‌ها را بررسی کارهای فاخر سایر استان‌ها عنوان کرد و افزود: گروه‌هایی برای بررسی برنامه‌های سایر استان‌ها اعزام شدند. ظرفیت‌های داخلی دستگاه‌های استان را پای کار آوردیم تا اگر تولیداتی داشتند هماهنگ با برنامه‌های کنگره اجرا کردیم.

محمودوند در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا درباره اینکه در جلسه فروردین ماه درصد پیشرفت کمیته تألیف و تدوین 15 درصد اعلام شده بود، آیا این درصد پیشرفتی داشته یا خیر گفت: در کمیته تالیف، درصد پیشرفتمان همان 15 درصد است، علت ثابت بودن آن هم این است که در حوزه کتاب در حقیقت تأمین اعتبار آن از جنس جاری است نه از جنس عمرانی؛ در اعتبارات عمرانی کنگره مشکلی در تأمین اعتبار نداریم. دو دلیل دیگر، نرسیدن به موقع و مناسب اعتبار است که موجب شده، کمیته تألیف تا حدودی عقب بماند، علاوه‌براین در کمیته تألیف، تاحدودی موازی‌کاری وجود دارد که به کم‌کاری کمیته تألیف باز می‌گردد.

 محمودوند گفت: در کمیته‌های دیگر برنامه‌هایی برای تألیف کتاب وجود دارد و این همپوشانی باید از طریق کمیته تألیف و تدوین ساماندهی داده شود تا اگر کتابی در یکی از کمیته‌ها قرار است منتشر شود با هماهنگی  منتشر شود.

 

در این جلسه، هر یک از کمیته‌های 22 گانه به بیان گزارشی از روند پیشرفت کاری کمیته تخصصی خود پرداختند.

دبیر کمیته «شاهد و ایثار کنگره» با بیان اینکه از نویسندگان لرستانی که با موضوع 68 شهید دانش‌آموز مدرسه فیاض‌بخش بروجرد قلم بزنند، حمایت خواهد کرد، افزود: با توجه به اینکه تأیید محتوایی وصیت‌نامه شهدا مهم است، اگر قرار است، هریک از کمیته‌های 22‌گانه، برای انتشار کتاب درباره وصیت‌نامه شهدا، از کمیته ایثار و شهادت تاییدیه دریافت کنند.

دبیر کمیته عشایر استان نیز با بیان اینکه دو کتاب در این کمیته آماده انتشار است، گفت: کتاب «شهدای زن عشایر»، تدوین شده و کتاب «نقس عشایر در دفاع مقدس» نیز در مراحل آماده‌سازی است.

دبیر کمیته طلاب و روحانیون با بیان اینکه برگزاری کنگره ملی شهدای روحانی فرصتی مغتنم برای اجرای برنامه‌های مورد نظر این کمیته بودند، افزود: با توجه به اینکه حوزه علمیه از لحاظ مالی، مانند دیگر دستگاه‌های اجرایی استان برای بودجه به جایی وابسته نیست، برای چاپ کتاب درباره 54 شهید روحانی استان، به حمایت نیاز داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها