چهارشنبه ۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰
لاریجانی: نویسنده معترف به منزلت انقلاب اسلامی است/ تاکید بر عجز موساد در پیش‌بینی انقلاب

علی لاریجانی با بیان مطالبی در نقد کتاب «نبرد مخفی علیه ایران» گفت: اگر بخواهیم از این کتاب نکته‌ای دربیاوریم که به نظرم مهم است اعتراف همراه با عصبانیت نویسنده از ایران است. او در جملاتی به بزرگی و جایگاه انقلاب اسلامی و نقش امام خمینی(ره) در تغییر نقشه خاورمیانه معترف است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دو کتاب در یک اثر با عنوان «نبرد مخفی علیه ایران» و «نیم قرن ناکامی»، (آخرین اثر انتشارات دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران) که با رویکردی دوگانه و در دو بخش به زیور طبع آراسته شده چهارشنیه یکم تیرماه در سالن حکمت کتابخانه ملی با حضور شخصیت‌های برجسته فرهنگی رونمایی شد.

علی لاریجانی، سیاستمدار و رئیس سابق مجلس شورای اسلامی در رونمایی از دو کتاب در یک اثر با عنوان «نبرد مخفی علیه ایران» و «نیم قرن ناکامی» گفت: کتاب «نبرد مخفی» نوشته رونن برگمن ترجمه حسین جاجرمی با نظارت علمی عباس سلیمی‌نمین منتشر شده است و همچنین به صورت جداگانه نقد تفضیلی از سوی سلیمی نمین بر کتاب نوشته شده است. این شیوه کار نوع جدیدی از نقد است که می‌تواند مورد توجه اهل تحقیق و پژوهش قرار بگیرد.

وی افزود: من در مدت کوتاهی که کتاب را به من دادند توانستم آن را مطالعه کنم. رونن برگمن از مولفان و محققان مشهوری است که در روزنامه‌های اسرائیلی مقاله می‌نویسد و در عین حال از کارشناسان ارشد نظامی است که در این کتاب چهره دیگری از خود نشان داده است. شاید از منظر یک محقق این چهره خیلی مضر باشد.

رئیس سابق مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در این کتاب به مسائلی اشاره شده که علیرغم ادعای نویسنده غیر مستند است و سلیمی‌نمین در نقد خود به آن اشاره کرده است. در برخی مطالب موضوعات دروغی را به جمهوری اسلامی نسبت داده که دروغ و غیرمستند است و از کلمات توهین‌آمیز استفاده کرده که برای یک محقق ناپسند است. 

لاریجانی گفت: در داده‌های کتاب مطالب نادرست بسیار است که به نظر می‌رسد از سوی موساد به او داده شده است و این مطالب اغلب به نویسندگان داده می‌شود تا به ذهن مخاطب القا شود که ناقد کتاب به درستی به این اطلاعات غلط اشاره کرده و نشان داده که تا چه اندازه مطالب کتاب نامستند و غیر محققانه است.

او ادامه داد: اگر بخواهیم با نگاه برخی از محققان ایرانی همچون ابن‌سینا به این کتاب نگاه کنیم، ابن‌سینا در کتاب شفاء نگاهی را ارائه می‌دهد که با تکیه بر آن می‌توان از مطالب این کتاب بهره گرفت، نکته‌ای که برای جامعه ما اهمیت دارد. این مطلب که نخبگان و قانونگذاران باید از سنن و آداب اجتماعی جامعه خود اطلاع داشته باشند زیرا اگر قانونی ایجاد شود باید مورد قبول مردم از منظر سنن و آداب اجتماعی باشد. نکته دیگر این‌که تطابقی با نیازهای جامعه و پیشرفت آن داشته باشد.

حال چگونه باید قوانین با نیاز جامعه تطابق داشته باشد؟ قانونگذار باید یکسری تحقیق درباره گروه‌ها و نخبگان جامعه انجام دهد و همچنین با بهره جُستن از سایر کشورها که وضعیت مشابه با کشور دارند از الگوی پیشرفت آنها استفاده کند؛ یعنی نگاه کنند جامعه مشابه آنها چگونه پیشرفت کرده، اگر با کشور مدنظر از لحاظ سنن و ادب همگونی دارد، از همان گرته‌برداری کنند. در حال حاضر این موضوع برای کشور ما اهمیت دارد. 

این سیاستمدار بیان کرد: چه طور نیاز جامعه را فهم کنیم؟ از طریق نقد آرا مخالفان و دشمنان که به آن شیوه می‌پردازند. وقتی به آرا مخالفان مراجعه کنیم نقاط ضعف و قوت را برداشت می‌کنیم. همان‌طور که ابن‌سینا در کتاب شفا به وجوه نقد مخالفان ارجاع می‌دهد تا نقاط قوت را دریابد. من می‌خواهم با نگاه ابن‌سینا به این کتاب نگاه کنم؛ نگاهی که هم برای دیروز اثربخش است هم برای امروز مفید واقع شود. در نخستین نکته کتاب منزلت جمهوری اسلامی است که برگمن با این‌که دشمن انقلاب است اما با اشاره به ورود امام خمینی(ره) به کشور آن را مانع بزرگ و بی‌سابقه در برابر منافع اسرائیل و آمریکا می‌داند. لذا در اینجا صحبت از بزرگی امام است.

لاریجانی گفت: برگمن در جایی دیگر در کتاب اشاره می‌کند ایران و ایرانی سرمایه بزرگی برای اسرائیل بودند. استفاده از واژه سرمایه از سوی یک دشمن مهم است. او به قبل از انقلاب اشاره می‌کند که اسرائیل در کانون سیاست ایران قرار داشته و از دست دادن چنین جایگاهی چنین مرثیه‌سرایی هم به دنبال دارد. نویسنده اگرچه با غیض اما به بزرگی و منزلت ایران اشاره دارد.

او افزود: درست است که برگمن با یک نوع خشم از ایران سخن گفته اما مطالب مهمی را بیان کرده و او دنبال طرح یک مساله عمیق در کتاب است. به اعتراف برگمن، امام خمینی(ره) در نقشه خاورمیانه تغییر مهمی ایجاد کرد. این به دلیل ماهیت انقلاب است. حالا با این تغییرات به نظر می‌رسد امروز اسرائیل و آمریکا دریافتند که چگونه با ایران مقابله کنند و مسئولان باید این مهم را متوجه بشوند. اما باید به عظمت انقلاب توجه کنیم و روش درستی در صیانت از انقلاب برگزینیم.

رئیس سابق مجلس شورای اسلامی بیان کرد: حجم دروغ‌های کتاب بالاست که گاهی نوع بیان آنها منزجرکننده است. در جایی که رژیم صهیونیستی در صدد القا این نکته است که انقلابیون مؤمنان را علیه یهودیان تحریک کردند! این سخن کذب است چون ما در قانون اساسی برای بیست هزار یهودی در مجلس یک نماینده قائل شدیم. در جایی دیگر نویسنده مدعی است که با امر امام خمینی(ره) جوانان ۱۲ ساله به جبهه اعزام می‌شدند. در حالی که این‌گونه نیست و برخی با دستکاری در شناسنامه به جبهه می‌رفتند در حالی که سن برای اعزام شدن مهم بود.

لاریجانی با بیان مطالبی در نقد کتاب گفت: اگر بخواهیم از این کتاب نکته‌ای دربیاوریم که به نظرم مهم است اعتراف همراه با عصبانیت نویسنده از ایران است. البته اگر این نکته را بر اساس منطق ابن‌سینا به توجه به کتاب شفا رصد کنیم به آن می‌رسیم. به نظرم مطالبی که درباره جنگ است نیاز به راستی‌آزمایی دارد. هر چند عبارات خاصی در همین موضوع به کاربرده است؛ نخست اشاره به سرسپردگی صدام و دیگری دخالت مخفیانه اسرائیل در جنگ است. این دو مطلب نشان از بزرگی ایران دارد.  

او افزود: نکته دیگر این‌که برگمن ادعای حضور مخفیانه اسرائیل در جنگ ایران و عراق را دارد. او می‌گوید اسرائیل نمی‌توانسته با روابط سیاسی و نظامی که با ایران داشت وقفه ایجاد کند و تلاش می‌کرد که روزنه‌ای به این مهم بگشاید و آن صادرات اسلحه در زمان جنگ ایران و عراق بود. از طرفی تزریق اسلحه می‌توانست به تضعیف دو کشور بیانجامد که هر دو دشمن اسرائیل بودند! اما اصل ماجرا فروش اسلحه برای پول ماهیت حضور اسرائیل در جنگ را نشان می‌دهد و این دلایلی که نویسنده برشمرده به ظن خودش علت حضور اسرائیل در جنگ است اما علت مهم طولانی شدن جنگ برای ترزیق اسلحه بود و تجارت آن. این نویسنده مدعی است که فروش اسلحه در جنگ با کانال‌های نیابتی انجام شد.

این سیاستمدار اظهار کرد: نکته اینجاست که چه سلاحی را فروختند؟ سلاح‌های سبک و معیوب را اشاره می‌کند در عین تعجب می‌گوید این سلاح‌ها باعث شکسته شدن حصر خرمشهر شد! در حالی که حصر خرمشهر با مقاومت مردم و آیت‌الله جمی شکسته شد. اما نکته مهم این است که هر جا جنگ است اسرائیل در آن وارد می‌شود و تلاش می‌کند برای خودش یک ابهت تصنعی درست کند. این مساله ابهت‌سازی امروز هم وجود دارد. چرا به این ابهت‌سازی دامن می‌زند؟ در کتاب اشاراتی به عجز و ناتوانی موساد در رساندن اطلاعات شده که نتوانست انقلاب را پیش‌بینی کند.

وی افزود: همچنین در ارزیابی دیگری اشاره دارد که موساد بر این نگاه بود که پس از انقلاب اسلامی کشور دچار هرج و مرج می‌شود و نمی‌توانند کشور را اراده کنند! بنابراین نویسنده به عجز موساد معترف است. در عین‌حال ابهت‌سازی تصنعی اسرائیل را پنهان نمی‌کند. ابهت‌سازی که امروز اسرائیل با ارتباط با کشورهای کوچک عربی به آن پرداخته است، اما این کشورها نمی‌دانند با این ارتباط در آینده دچار مشکلات درونی می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها