سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۶
«مرجعیت» و «دیپلماسی علمی» به جشنواره بین‌المللی فارابی اضافه شود

محمدعلی زلفی‌گل بیان کرد: یکی از الویت‌هایی که ما در دوره جدید در وزارت علوم به آن توجه ویژه می‌کنیم، مرجعیت و دیپلماسی علمی است که این دو موضوع، پیشنهاد من برای قرار گرفتن در محوریت عناوین جشنواره فارابی در سال آینده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، جلسه شورای سیاست‌گذاری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی با حضور محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم تحقیقات و فناوری، حجت‌الاسلام رضا غلامی، رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی فارابی و سایر اعضای دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فارابی امروز برگزار شد.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری در ابتدای این مراسم ضمن تشکر از زحمت برگزارکنندگان این جشنواره بیان کرد: زحمات شما را در برگزاری این جشنواره می‌ستایم و می‌دانم برگزاری این جشنواره چقدر سختی دارد؛ اما یکی از کارهایی که برای ارزش‌گذاری و تقدیر از دانشمندان وجود دارد این است که کاری کنیم که آنها دیده شوند، در غیراینصورت این جوایز در مقابل زحماتی که این عزیزان کشیدند و عمری که صرف کردند قابل چشم‌پوشی است و آن ارزشی را که باید داشته باشد، ندارد.

وی ادامه داد: این کار شما باعث می‌شود طول عمر یک دانشمند افزایش یابد و نشاط و امید به زندگی و انگیزه برای تلاش بیشتر او فراهم شود. شاد کردن دل یک دانشمند هنر می‌خواهد و یکی از راه‌هایش همین کار شماست.

زلفی‌گل با اشاره به اهمیت علوم انسانی گفت: در کشور ما آن‌چنان که باید به علوم انسانی توجه نمی‌شود و شاید خشت اول را در کشور ما درست نگذاشته‌اند و نگذاشته‌ایم و همچنان هم بر همان مدار حرکت می‌کنیم. وقتی که ما دبیرستان‌های تیزهوشان را راه‌اندازی می‌کنیم و رشته علوم انسانی در آن جایی ندارد یعنی از همان اول می‌گوییم علوم انسانی برای ما مهم نیست.

وی افزود: زمانی که من می‌خواستم بنیاد ملی نخبگان را تاسیس کنم جلساتی را در خدمت شما بودم و آن زمان گفتم رشته علوم انسانی باید در دبیرستان تیزهوشان باشد و حتی باید از دوران دبیرستان این رشته را تا دوره دکتری بورس کنیم. خیلی از بچه‌ها اهل روستا هستند و از خانواده‌های کم بضاعت هستند. وقتی شما آنها را بورس می‌کنید و از همان اول یک درآمد حداقلی دارند، انگیزه پیدا می‌کنند که به رشته‌های علوم انسانی بیایند. بنابراین باید از همانجا به علوم انسانی توجه داشته باشیم؛ چراکه در کشورهای پیشرفته این توجه به علوم انسانی دقیقا برعکس ماست.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه در کشورهای توسعه‌یافته مدیریت کلان کشور دست نخبگان خودشان است و نخبه‌ترین افراد در این کشورها به رشته‌های علوم انسانی می‌روند که بتوانند سیاست‌گذاری و راهبری کشورشان را در دست داشته‌باشند درحالیکه در کشور ما دقیقا برعکس این است، اظهار کرد: دکتر نائبی استاد دانشگاه صنعتی شریف رشته الکترونیک است و خودش شرکت دانش‌بنیان تاسیس کرده است. او می‌گفت وقتی برای فرصت مطالعاتی به آمریکا رفتم، با یک چشم جست‌وجوگر نگاه می‌کردم تا ببینم آنها چه ویژگی‌ای دارند که از نظر علمی پیشرفت می‌کنند. چیزی که برایم جالب بود این بود که نخبه‌هایشان را به رشته علوم انسانی می‌فرستند تا مدیریت و حکمرانی جامعه‌شان دست خودشان باشد و بعد در رشته‌های علوم طبیعی، مهندسی، ریاضی، فیزیک، پزشکی، دامپزشکی و ... نخبه‌های سایر کشورها را می‌پذیرند.

وی در باب اهمیت جشنواره فارابی بیان کرد: این جشنواره هم سنگ جشنواره رازی و خوارزمی قرار گرفته است و کمک می‌کند افراد شاخص شناسایی شوند و مورد تقدیر قرار بگیرند. من پیشنهادم این است که نظر این عزیزان را بپرسیم و ببینیم نظرشان درباره تقویت علوم انسانی چیست.

زلفی‌گل سخنان خود را با دو پیشنهاد برای جشنواره آینده پایان داد و گفت: یکی از الویت‌هایی که ما در دوره جدید در وزارت علوم به آن توجه ویژه می‌کنیم مرجعیت و دیپلماسی علمی است که این دو موضوع، پیشنهاد من برای قرار گرفتن در محوریت عناوین جشنواره سال آینده است.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام غلامی بیان کرد: قائم مقام علوم انسانی از سوی وزیر علوم تحقیقات و فناوی، هراتی اعلام شد. هرچند که طول می‌کشد که او راه خودش را پیدا کند ولی اگر این مرکز علوم انسانی دیده شده، رشد کند و در ریل مناسبی بیافتد تا حدی گلایه‌مندی‌ها و نقدهایی که از گذشته بوده از جمله اینکه اصحاب علوم انسانی در مراجع تصمیم‌گیری نظام آموزش عالی حضور ندارند می‌تواند رفع شود.

وی در انتها پیشنهاد داد: کمیته‌ای برای عمل به اندیشه‌‌های مقام معظم رهبری و دریافت آثاری که درباره اندیشه‌های ایشان است، در جشنواره فارابی پیش‌بینی شود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها