دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵
«دولت مردمی» در گام دوم انقلاب اسلامی به‌دنبال تحول در همه عرصه‌هاست

محمد‌مهدی اسماعیلی، در همایش حکمرانی مردمی در گفتمان عدالت و جمهوریت گفت: دولت با ورود انقلاب اسلامی به دوره جدید که رهبر معظم انقلاب اسلامی از آن به‌عنوان «گام دوم» یاد کردند تلاش می‌کند کلید‌واژه مهم «تحول» در عرصه‌های مختلف حاکمیتی را پیگیری کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، همایش «حکمرانی مردمی در گفتمان عدالت و جمهوریت» از سوی مرکز استراتژی‌های ریاست جمهوری؛ سه‌شنبه (30 خرداد‌ماه) با حضور برخی وزرای دولت سیزدهم در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد. 

در این همایش محمد‌مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دولت سیزدهم بعد از یک‌سال قرار گرفتن در مسند قدرت و حکمرانی، خود را ملزم به پاسخگویی به مردم می‌داند، اظهار کرد: در آستانه سال ۱۴٠٠یک وضعیت سیاسی و اجتماعی خاصی داشتیم که باید تببین شود.
 
وی اظهار کرد: کار تبینی دقیقی باید صورت بگیرد تا همه بخش‌های یک موضوع روشن شود. فارغ از تحولات دوره و زمان‌های گذشته، نمی‌توان یک پدیده را بررسی کرد؛ زیرا در طول زمان‌های مختلف، برای یک پدیده اتفاقات مختلفی رخ می‌دهد و آن‌ها را باید با قید قبل و بعد بررسی کرد. باید بدانیم چه زمینه‌ها و تحولاتی موجب شد، شرایط جدید در دولت سیزدهم پدید بیاید. در واقع دولت و شخص آیت‌الله رئیسی با علم به مشکلات و چالش‌ها وارد عرصه اجرایی کشور شد و قصد داشت با فعالیت جهادی و صفت مردمی بودنش بر مشکلات غلبه کند. 
 
وی با بیان اینکه سال‌ها افتخار معلمی در دانشگاه تهران را داشته‌ام گفت: در این سال‌ها با مسائلی مانند افکار عمومی و پیمایش‌های مردمی و مواردی از این دست روبه‌رو بوده‌ام و بنا دارم گزارشی از تحولاتی که در این دوره اتفاق افتاد عرضه کنم.
 
 اسماعیلی با بیان اینکه از سال ۹۷ کشور وارد یک بحران اقتصادی بزرگ شد و با شکل گرفتن دور جدید تحریم‌ها وضعیت کشور سخت‌تر و میان دولت و ملت یک شکاف عمیق ایجاد شد، اظهار کرد: از سال ۹۷ تا ۱۴٠٠ بر‌اساس پیمایش‌های افکار عمومی میزان محبوبیت ریس جمهور قبلی  دچار افت شدید شد و میزان اعتماد به قوه مجریه در حال کاهش بود.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اختصاص ارز ۴۲٠٠ تومانی اسیب‌زا و فساد‌زاد است و از همان زمان اختصاص این ارز، یک تصمیم اشتباه بود، عنوان کرد: رئیس جمهور با علم به مشکلات در اردیبشهت‌ماه 1400 با شعار «ایران قوی» وارد عرصه انتخابات شد و از کسری بودجه 450 هزار میلیاردی، بحث 280 هزار اوراق قرضه سررسید شده و مطالبات گسترده و لوایح متعددی که به نظام حقوقی و دستمزدی کشور تحمیل شده بود، آگاه بود. 
 
اسماعیلی گفت: در همان زمان طی، سال‌های ۹۶ تا ۱۴٠٠ محبوبیت رئیس جمهور قبلی رو به کاهش و این عدد در اواخر دوره ریاست جمهوری ایشان به ۵ تا ۷ درصد رسیده بود درحالی‌که همان دوران محبوبیت رئیسی در قوه قضاییه حدود ۶۲ درصد بود. در بهمن‌ماه 97 که آیت‌الله رئیسی آماده ورود به دستگاه قضا می‌شدند؛ میزان اعتماد عمومی به این دستگاه 24 درصد بود و در آخر دوره این اعتماد به 62 رصد رسید. در طول سال‌های 97 تا 1400 دو دستگاه قضایی و مجریه با میزان محبوبت و اعتماد مختلفی رو به رو بود. رئیس دستگاه قضا  به‌دلیل کارآمدی تحول‌گرایی و مردمداری میزان محبوبیتش با شیب تند، رو به بالا و اعتماد به قوه اجرایی با شیب تندی رو به کاهش بود. مردم در این سال‌ها دو فرآیند مختلف را در دو دستگاه مختلف تجربه کردند.
 
اسماعیلی با بیان اینکه در انتخابات سال ۱۴٠٠ با دو مشکل بزرگ کاهش مسارکت در انتخابات و کاهش اعتماد مردم به دولت رو به رو بودیم، اظهار کرد: افکار عمومی و خط تخریبی دشمن و رسانه‌های معاند، خواهان مشارکت زیر 20 درصد در انتخابات ریاست جمهوری بودند و از طرف دیگر، بیم آن می‌رفت با حضور پیدا نکردن رئیسی در انتخابات، میزان مشارکت در انتخابات کاهش پیدا کند. در انتخابات تلاش شد تا همه چهره‌هایی که خواستار تحول هستند، بتوانند در انتخابات حاضر شوند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان در موسسه تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران جلسه‌ای برگزار شد و یک چهره اصلاح‌طلب شناخته شده در آن جلسه، شرایط اقتصادی و اجتماعی را نزدیک به بحران توصیف کردند، اظهار کرد: در آن دوره وضعیت اجتماعی و اقتصادی نزدیک به بحران و امید به آینده دچار تنزل شده بود. دولت در نزد مردم، کم‌تحرک و کم‌کار بود. در واقع اعتماد عمومی به دولت و دستگاه‌های اجرایی به‌شدت کاهش پیدا کرده بود و این خطر مهمی  بود که سرمایه اجتماعی نظام را تهدید می‌کرد.
 
اسماعیلی با بیان اینکه رئیس جمهوری کار سخت‌تر را انتخاب کرد و با آمدن در صحنه انتخابات، وارد میدان جهاد برای کشور شد، گفت: امروز با اصلاح ارز ترجیحی همه کارشناسان اقتصادی اذعان دارند که این تصمیم فسازاد و اشتباه بود و رئیس جمهور می‌دانست این تصمیم تنش‌زا است و ممکن است بازار را ملتهب کند که البته این التهاب وارد بازار شد؛ اما باید کار اساسی و اصلاحات اساسی صورت می‌گرفت تا اقتصاد کشور بهبود پیدا کند. 
 
وی عنوان کرد: رئیس جمور تلاش کرد در دولت جدید، دولت ایستاده و پای کار را نشان دهد و بن‌بست‌های دولت قبلی در زمینه سیاست خارجی را ترمیم کند؛ اکنون حجم معاملات منطقه‌ای در این دولت، دو برابر شده و مردم در این دولت دارای مشارکت بیشتری هستند. در این دولت عوامل فساد‌زا در حال حذف است و تلاش مسئولان این است که با حضور مستمر در میان مردم، مشکلات را مرتفع کنند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه به‌عنوان  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، 34 سفر استانی داشتم، اظهار کرد: اصلاحات باید همزمان در بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی صورت بگیرد تا این تغییرات خودش را نشان بدهد. دولت به‌صورت شبانه‌روزی برای حل مشکل اقتصادی کشور تلاش می‌کند. دولت با ورود انقلاب اسلامی به دوره جدید که رهبر معظم انقلاب اسلامی از آن به‌عنوان «گام دوم» یاد کردند؛ تلاش می‌کند کلید‌واژه مهم «تحول» در عرصه‌های مختلف حاکمیتی که  سویه‌های دولت و مردم در آن به‌صورت دقیق تعریف شده است، را پیگیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها