دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷
کتاب شعر «رستاخیز کلمات» در کلاله رونمایی شد

آیین رونمایی از کتاب مجموعه شعر «رستاخیز کلمات» به قلم احمد افتخاری‌فر هنرمند و نویسنده فقید کلاله‌ای با حضور جمعی از مسئولان، خانواده و اهالی فرهنگ، ادب و هنر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، نشست صمیمی محمد رعیت، مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی گلستان و هیات همراه با اهالی فرهنگ، هنر، رسانه و قرآنیان شهرستان کلاله، یکشنبه (29 خردادماه) در مجتمع فرهنگی و هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این مراسم از کتاب شعر «رستاخیز کلمات» به قلم احمد افتخاری‌فر، هنرمند و نویسنده فقید کلاله‌ای که در پی ابتلا به بیماری کرونا در شهریورماه 1399 درگذشت، رونمایی شد.

مجموعه شعر «رستاخیز کلمات» نخستین و تنها مجموعه از آثار ادبی و اشعار هنرمند فقید، زنده‌یاد احمد افتخاری‌فر است که به همت همسر او مرضیه مؤمنی و با تلاش و پیگیری رویا حسین‌پور گردآوری و تنظیم‌ شده و با ویراست ثریا قنبری و محسن طالبی از سوی انتشارات امرتات در 128 صفحه روانه بازار نشر شده است.
زنده‌یاد احمد افتخاری‌فر، متولد 1359 اهل شهرستان کلاله و با اصالتی سیستانی و دانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد تاریخ هنر ایران باستان و بازیگر و کارگردان نمایش و کارشناس هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان بود و در کارنامه‌اش، ده‌ها نمایش، چند فیلم و مستند، صدها قطعه عکس، ده‌ها تابلو خوشنویسی و نقاشی‌خط، ده‌ها اثر شیشه و سفال و صفحاتی چند نوشته مانده است.



محسن طالبی، مسئول انجمن شعر شهرستان کلاله ضمن یادآوری نام و خاطراتی از زنده‌یاد افتخاری‌فر، درباره چگونگی چاپ کتاب شعر «رستاخیز کلمات» گفت: ویرایش اشعار و جاگذاری کلمات مبهم بر عهده‌ بنده بوده است که اصل را وفاداری بر متن و مفهوم گذاشتیم و هیچ تغییر در مفهوم ایجاد نکردیم.

وی افزود: تمامی هزینه‌های چاپ این کتاب بر عهده همسرش بوده که طی وصیت شاعر صرف امور خیریه بچه‌های سیستان و بلوچستان خواهد شد.

طالبی ادامه داد: گردآوری و تنظیم اشعار داخل کتاب هم بر عهده خانم رویا حسن‌پور بوده که کمال تقدیر و تشکر را از ایشان دارم. همچنین تشکر ویژه از انتشارات امرتات داریم که کمال همکاری را در چاپ این کتاب داشته‌اند.

در ادامه این مراسم، رویا حسن‌پور که گردآوری و تنظیم اثر را بر عهده داشت، اظهار کرد: اندوه ما در غم از دست دادن مرحوم احمد افتخاری عزیز در واژه‌ها نمی­‌گنجد، آن‌همه شور و شعف و مهرش را نمی‌توان از یاد برد. بعد از یک‌سال تصمیم گرفتم که اشعار و دل‌نوشته‌های زنده‌یاد را با اجازه و همکاری خانواده‌ آن مرحوم جمع‌آوری کنم تا همیشه با اشعارش جاودانه شود.

وی افزود: هدف از این کتاب، گردآوری دست‌نوشته‌هایی است که شادروان در زمان حیات تصمیم به چاپ مطالب داشت و همچنین گفت‌وگوهایی با فرزند دلبندش را به‌صورت مکتوب نگاشته بود تا در زمان مناسب در انتهای کتابش بگنجاند، اما افسوس که مجالی نیافت و وظیفه­ خود دانستم تا با نشر این کتاب تمامی اشعار وی را ثبت کنم تا یادگار و مرهمی شود برای تسکین ­دل غم‌دیده‌مان و دعای خیرش بدرقه­ ی راهمان باشد.



حسن‌پور درباره اثر گفت: کتاب «رستاخیز کلمات» به چهار بخش تقسیم‌ شده است. در بخش اول اشعار با حالات فلسفی و نیایش با پروردگار و هجران سروده شده است. در بخش دوم شاعر به سبک آزاد (نو) پرداخته و در بخش سوم مجموعه «بی‌نام» گنجانده‌ شده است. در بخش آخر کتاب هم گفت‌وگوی اشکان، پسر آن مرحوم با پدرش است و این گفت‌وگو با همان زبانِ ساده‌ کودک نوشته است.

وی افزود: در این کتاب بیش از هر چیز قلم شیوا، اندیشه­­ اخروی و تصویر ذهنی، همراه با واژه­‌های زیبا و پر­معنا موج می­‌زند. باید اشاره کرد که این هنرمند در اشعارش به ارتباط با پروردگار، روح و جاودانگی اشاره‌ کرده و دل نوشته‌هایش از لحاظ زیبایی کلام از حد وصف خارج است.

وی سپس، گفت: از جناب آقای محسن طالبی و سرکار خانم ثریا قنبری عزیز برای راهنمایی در ویرایش کتاب و همچنین خانواده احمد عزیز بابت زحماتی که متقبل شدند و مرا در انجام این کار یاری کردند، کمال سپاس را دارم.

در ادامه رعیت، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، نیز با اشاره به چندوجهی بودن زنده‌یاد احمدی افتخاری‌فر، گفت: نام و یاد همکار با وجدان بیدار، صادق، مسئولیت‌پذیر و مهربان ما در دل و ذهنمان همیشه ایام زنده است.

وی افزود: از همکار فقیدم همواره به نیکی یاد می‌شود و بی‌شک این نام نیک مورد توجه حق‌تعالی قرار می‌گیرد و امیدوارم در سرای آخرت قرین رحمت الهی شود.

به گزارش ایبنا؛ برپایی آیین رونمایی از کتاب مجموعه شعر «رستاخیز کلمات» در حضور مسئولان، خانواده و اهالی فرهنگ، هنر و ادب شهرستان کلاله پایان‌بخش این مراسم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها