دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷
آثار نظامی روح انسان را لطیف و با عشق آشنا می‌کند/نظامی پرورگار داستان است

شکرخدا گودرزی، استاد دانشگاه هنرهای زیبای تهران در نشست تخصصی نظامی‌پژوهی در تبریز بیان کرد:خواندن آثار نظامی می‌تواند روح انسان را لطیف کرده و با عشق آشنا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزای کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌شرقی، دومین نشست تخصصی نظامی‌پژوهی با محوریت پیوند هنرهای نمایشی با آثار حکیم نظامی یکشنبه(29 خرداد‌ماه) با همکاری موسسه نظامی‌پژوهی و اداره کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی و با سخنرانی شکرخدا گودرزی، استاد دانشگاه هنرهای زیبای تهران و سوره در حوزه ادبیات نمایشی و اردشیر رستمی، پژوهشگر ادبیات، نویسنده و روزنامه‌نگار در تالار صیامی مجتمع فرهنگی هنری 22 بهمن تبریز برگزار شد.

گودرزی در این مراسم با بیان اینکه تبریز شهری است که سایه بزرگانش بر سر ادبیات، شعر و هنر ایران گسترده شده است، گفت: حکیم نظامی یکی از این شاعرانی است که من او را دوست دارم. چرا‌که او از عشق سخن می‌گوید.

وی ادامه‌ داد: تعبیری عرفانی از بیشتر آثار شاعران کرد و من به جرات می‌گویم، هیچ شاعری را به اندازه نظامی نداریم که اینقدر زمینی از عشق سخن بگوید  و این وجه تمایز نظامی با سایر شعرا است.
 
گودرزی گفت: نظامی را با آن چیزی که در قرن بیستم از آن با عنوان «ارتباط خلاق در جامعه» نام می‌بریم، می‌توان مقایسه کرد؛ به‌ویژه در جامعه‌ای که خشونت و نامهربانی تبدیل به عنصر اصلی شده است، خواندن آثار نظامی می‌تواند روح انسان را لطیف کرده و با عشق آشنا کند.

 وی دیگر ویژگی نظامی را نگاه امروزی به زن دانست و افزود: نظامی این قدرت را که با گفتمان امروزی درباره زن سخن بگوید. وقتی از نظامی صحبت می‌کنیم از یک شاعر قرن بیستمی که با پدیده فیمینیسم و برابری زن و مرد آشنا است، سخن نمی‌گوییم بلکه از یک شاعر در قرن ششم در دوره سلجوقی یعنی حدود 9 قرن پیش حرف می‌زنیم و این قدرت تفکر او را می‌رساند.


 

این نمایشنامه‌نویس، آثار نظامی را سرشار از گفتمان و هرمنوتیک دانست و افزود: همان‌طور که هانس گئورگ گادامر، بحث هرمنوتیک را مطرح می‌کند، می‌توانیم با خواندن متون نظامی و کشف لایه‌های پیدا و پنهان آن به اصل مهم هرمنوتیک دست یابیم.
 
 گودرزی اضافه کرد: اصل مهم در هرمنوتیک این است که چطور متون کهن را می‌توانیم به زبان امروزی تبدیل کنیم و در این رابطه در ابتدا با شناخت زبان و سپس نشانه‌ها و معنا می‌توانیم راهی برای گفتمان پیدا کنیم.
 
 این استاد دانشگاه تاکید کرد: نظامی یکی از زیباترین و شیواترین زبان‌ها را دارد و زبانش به‌دور از هرگونه پیچیدگی، جاری جویبار و شناور بوده و زبان یک قصه‌گو است و این همان چیزی است که در تئاتر و هنرهای نمایشی به آن نیاز داریم.
 
 وی با بیان اینکه از هر اثر نظامی می‌توان چندین اثر تئاتر ساخت، ادامه داد: متون نظامی پیچیدگی نوشته‌های سهروردی را ندارد. متن‌های سهروردی رمزی است و نیاز به رمز گشایی دارد اما نظامی زبان شیوا، پیش برنده دارد.
 
گودرزی افزود: خصیصه خاص آثار او ایجاد کنش است و منجر به کشش از سوی مخاطب می‌شود که یکی از ویژگی‌های مهم درام است.
 
گودرزی تصریح کرد: یکی از عللی که باعث کم‌لطفی به نظامی شده، این است که آثارش مبتنی بر عشق و عشق زمینی است. نوشته‌های نظامی پر از عشق است؛ پر از رابطه زمینی؛ نه مجازی،تجریدی و خیالی.
 
 وی با بیان اینکه آثار حکیم نظامی از سال ۱۳۱۴ در کشورهای مختلف از‌جمله ترکیه، هندوستان و سایر کشورها به فیلم سینمایی تبدیل شده است، گفت: براساس تحقیق یکی از استادان، ۶۰۰ اثر در جهان براساس آثار نظامی نوشته شده که اسامی همگی موجود است.
 
گودرزی گفت: برای گادامر، هایدگر و بِکِت احترام زیادی قائل هستم اما فکر می‌کنم اگر سراغ متون قدیمی خودمان نرویم، دچار خسران می‌شویم.
 

 
نظامی پروردگار داستان است 
 پژوهشگر ادبیات و نویسنده در این مراسم با تاکید بر اینکه به‌عنوان یک هنرمند در این مراسم حضور دارد، نه یک شخصیت آکادمیک گفت: نظامی پروردگار داستان است. 
 
اردشیر رستمی گفت: یکی از مشکلات سرزمین ما آسمانی بودن است،  سر ما مدام رو به آسمان است. گویی انسان هیچ نقشی در این دنیا ندارد. و همین امر تفاوت اصلی انسان ایرانی و آلمانی و سایر کشورها است. ما خداوند را مسئول تمام کارها و امور می‌دانیم. نظامی شاعر زمین و شاعر عشق است و خصیصه اصلی او همین است. 
 
رستمی گفت: گرچه زبان نظامی، شعر است اما در اصل او یک داستان‌سرا است. بیان داستان با آوا، هجا، وزن و قافیه باعث شیرین‌تر و قشنگتر شدن آن شده و حفظ کردن شعر را راحت‌تر می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها