یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۷
محقق‌داماد: اهل فرهنگ و قلم، صلح را اندیشه‌ورزی کنند/ صالحی: صلح، ریشه در تاریخ و باورهای مردم ایران دارد

محقق‌داماد بیان کرد: امروز وظیفه هر انسان اهل قلم، اهل بیان و اهل فرهنگ است که صلح را اندیشه‌ورزی و متحقق کند و آموزش بدهد و صالحی گفت: فعالیت این انجمن بسیار ارزشمند است زیرا توانسته برای جامعه ایران مفهومی -صلح- را ماندگار کند که ریشه در تاریخ و باورهای این مردم دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست خبری ششمین همایش سالانه انجمن علمی مطالعات صلح ایران و صلح بین‌الملل با عنوان «ادیان و صلح‌آفرینی در هزاره سوم؛ ظرفیت‌ها و چالش‌ها» امروز یکشنبه 29 خرداد ماه 1401 برگزار شد که مصطفی محقق داماد دبیر علمی این انجمن و علی اکبر صالحی، معاون پژوهشی و قائم مقام رئیس فرهنگستان علوم ایران سخنرانان این نشست بودند.

محقق داماد در ابتدای سخنان خود بیان کرد: نظر شخصی من این است که آرمان بشریت صلح است و به همین دلیل تحقق صلح و آرامش و دوستی در میان انسان‌ها هدف اصلی دین بوده است. اما متاسفانه ما به دلیل تفسیرغیرواقعی و برداشت غلط  و کژاندیشی‌های دینی، بشر ناخودآگاه به سمت شرک رفته‌ است و به نام دین با دیگری جنگیده‌ایم.

او افزود: اینکه به‌نام دین و در سایه دین در منطقه خاورمیانه جنگ، خونریزی و آدم‌کشی شعله‌ور شده است ناشی از کژاندیشی و فهم نادرست از دین است و این کژفهمی فقط درباره دین اسلام صدق نمی‌کند و ادیان ابراهیمی مثل اسلام، مسیحیت و یهود را شامل می‌شود. این ادیان برای تحقق توحید آمدند و انتظار اینکه در میان پیروان آنها جنگ و خونریزی برقرار شود وجود نداشت، و متاسفانه به دلیل عدم درک صحیح از این اهداف چه جنگ‌ها و خونریزی‌هایی رخ داده است.

دبیر علمی این انجمن در ادامه از وجود یک فوبیای دینی در زمانه اخیر نام برد و گفت: فوبیای دینی موجود در عصر حاضر به دلیل کژاندیشی‌های دینی است. فهم درست از دین موجب فوبیا نمی‌شود. قرآن مجید خداوند را دارای القاب مختلف و اسماء بزرگی معرفی می‌کند یعنی خداوند دارای نام‌های زیباست ولی یکی از زیباترین این نام‌ها «سلام» به معنی «صلح» است. 

وی بیان کرد: قرآن مجید، ابراهیم را مسلمان و پیامبر اسلام را پیرو ابراهیم معرفی کرد. یعنی دین اسلام دین آرامش، دوستی، صلح و برادری است. بنابراین امروز وظیفه هر انسان اهل قلم، اهل بیان و اهل فرهنگ، این است که صلح را اندیشه‌ورزی و متحقق کند و آموزش بدهد. 

او شیطان را را منشاء دشمنی و خدا را منشاء صلح و دوستی دانست و اظهار کرد: یکی دیگر از اسماء خدا «ودود» است به این معنی که چقدر دیگران را دوست دارید. بنابراین بعد از اسم «سلام» که به معنی صلح است اسم «ودود» بسیار مورد توجه محققان قرار گیرد.

محقق داماد بیان کرد: انجمن علمی مطالعات صلح ایران و صلح بین‌الملل با کمک فرهنگستان علوم برآن است که از اندیشمندان داخلی و خارجی که پیرو ادیان مختلفی مثل اسلام، مسیحیت، یهودی، زرتشتی است و حتی از پیروان هر دین دیگری که به صلح علاقمند هستند، دعوت به همکاری کند تا در دی ماه سال جاری کنفرانسی در حوزه «ادیان و صلح‌آفرینی در هزاره سوم» داشته باشیم.

در ادامه این نشست علی اکبر صالحی، معاون پژوهشی و قائم مقام رئیس فرهنگستان علوم ایران و معاون پیشین رئیس‌جمهور به ایراد سخن پرداخت و گفت: ملت ما ملت بزرگی است. زیرا علیرغم تمام دغدغه‌ها و مشکلات اجتماعی‌ای که امروزه وجود دارد، همچنان افرادی وجود دارند که به فکر مفاهیم انسان‌سازی مثل صلح هستند و می‌خواهند صلح را در بین مردم ترویج کنند.

او بیان کرد: اعضای این انجمن بار بزرگی را بر دوش می‌کشند و این نشان از بزرگ‌منشی و همت عالی آنان دارد که صحبت از صلح و تفاهم بین آهاد بشر می‌کنند و اول از همه نیز باید از خودمان شروع کنیم.

معاون پژوهشی و قائم مقام رئیس فرهنگستان علوم ایران در دورانی که صحبت از مسائلی می‌شود که وهن نظام و اذهان مردم است، فعالیت این انجمن را بسیار ارزشمند دانست که می‌تواند برای جامعه ایران مفهومی -صلح- را بسازد و ماندگار کند که ریشه در تاریخ و ریشه در باورهای این مردم دارد.
 
او در انتهای سخنان خود با قول یاری و همکاری فرهنگستان علوم در ابعاد اجرایی این طرح، گفت: ما در درون، مشغول به خود هستیم و به همین دلیل داریم ارزش‌ها را به ضدارزش تبدیل می‌کنیم و اجازه داده‌ایم هرکسی در هر جایگاهی به دلیل عدم شایسته سالاری هر حرفی را به زبان بیاورد اما بازتابی که انجمن در آینده از ایران به سایرین نشان خواهد داد، صلح است که بازتاب درستی است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها