یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵
انقلاب اسلامی نظم جهانی را در صحنه جهانی تغییر خواهد داد/ کتا‌ب‌هایی که توانمندی بیداری اسلامی را مطرح می‌کنند

احمد دستمالچیان گفت: هر کس در مسیر فلسطین گام زد و نفس کشید، خداوند به او برکت می‌دهد. انقلاب اسلامی ما برکتش از فلسطین و مبارزه با عدو خداوند است. از سال 42 که حضرت امام (ره) با دید الهی این هدفگذاری را انجام داد، مطمئن هستم که انقلاب اسلامی انقلابی تحول‌سازاست که نظم جهانی را در صحنه جهانی تغییر خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ویژه برنامه «بیداری امت» و مراسم رونمایی از ۵ عنوان کتاب مجید صفاتاج، نویسنده نام آشنای کشور یکشنبه 29 خرداد از سوی فرهنگسرای انقلاب و با مشارکت فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
 
در این مراسم، ۵ کتاب با عناوین «هویت»، «راز نهضت»، «بیداری امت»، «بانگ بیداری» و «روایت واقعی یک سانسور» که از سوی مجید صفاتاج نوشته شده است، رونمایی شد. همچنین جمعی از چهره‌های برجسته عرصه کتاب و ادبیات از جمله سید مجتبی ابطحی، دبیر کل کنفرانس حمایت از انقلاب اسلامی فلسطین، احمد دستمالچیان، اولین سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان، سعدالله زارعی مدیر مؤسسه مطالعات اندیشه‌سازان نور، مجتبی رحماندوست استاد دانشگاه و نویسنده در این مراسم سخنرانی کردند.
 
احمد دستمالچیان در این مراسم گفت: مجید صفاتاج از سال 59 تا امروز یار، همدل، دوست و برادر عزیز ما بودند و هستند. در عصر امروز که یکی از پرتحول‌ترین مقاطع تاریخی است بالاترین چیزی که باید مدنظر قرار بگیرد، همان جهاد تبیین است که حضرت آقا به آن اشاره فرمودند.
 
وی افزود: وقتی دینی اجباری در آن نیست که راه و چاره گفته شود. در شرایط امروز در مقطع پرتحولی قرار داریم که این مقطع پرتحول باید بیان شود. متاسفم که جوانان خود ما با تحولاتی که در جریان است، بیگانه‌اند. برخی نمی‌دانند چه اسطوره‌هایی در این انقلاب ساخته شده‌اند، برخی نمی‌دانند که انقلاب اسلامی مسیر تاریخ را به سوی کمال، رشد و بیداری عوض کرده است.
 
دستمالچیان با بیان این‌که در قالب جهاد تبیین می‌توانیم این عظمت را بیان و ثبت کنیم، گفت: کسانی که جهاد می‌کنند، کرامت با سخاوت و با لطفی دارند. خداوند راه‌ها را مشخص کرده است و آقای صفاتاج تا امروز در راهی که خداوند مشخص کرده است، پیشکسوت و پیشگام بوده است. صفاتاج تا امروز با هزینه و مال شخصی این کارها را انجام داده و در مسیر فلسطین و صهیونیست‌شناسی پیشرو بوده است.
 
اولین سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان در ادامه با بیان این‌که خداوند فرموده است؛ ما راه‌ها را به روی کسانی که جهاد می‌کنند، باز می‌کنیم، گفت: خداوند فرموده است این انسان‌ها هیچگاه در بن‌بست قرار نمی‌گیرند و ما روزی بدون حساب و کتاب به آنها می‌دهیم. آقای صفاتاج نمونه این آیه‌ها هستند. یک انسان پرشور، پرانگیزه و پردغدغه که توانست کتابی را که در مورد شهید سلیمانی نوشته شده بود اما تکمیل نشده بود را تکمیل کند.
 
دستمالچیان در ادامه بیان کرد: صفاتاج با یک نگاه بلند به جهاد تبیین نگاه و عمل‌ می‌کند و در این مسیر جهاد تبیین تا امروز هر کاری که از دستش برآمده انجام داده است، وسع او در همین حد است، او مناعت طبع دارد و هیچگاه ندیدم که دست نیاز به سوی دیگران دراز کند.
 
وی افزود: هر کس در مسیر فلسطین گام زد و نفس کشید، خداوند به او برکت می‌دهد. انقلاب اسلامی ما برکتش از فلسطین و مبارزه با عدو خداوند است. از سال 42 که حضرت امام (ره) با دید الهی این هدفگذاری را انجام داد، مطمئن هستم که انقلاب اسلامی انقلابی تحول‌ساز است که نظم جهانی را در صحنه جهانی تغییر خواهد داد.
 
دستمالچیان با بیان این که اکنون انقلاب اسلامی در دوران گذار قرار دارد، بیان کرد: اکنون انقلاب اسلامی پنجه در پنجه نظام سلطه انداخته وبه پیش می‌رود و یاری خداوند نیز به همراه این انقلاب است.
 


در این مراسم همچنین سید‌مجتبی ابطحی، دبیر کل کنفرانس حمایت از انقلاب اسلامی فلسطین گفت: برای حقیر اسباب عزت است که در این جلسه حضور داشته باشم. هر چند دهه و هر چند قرن یکبار شرایط خاصی در جهان به وجود می‌آید که نظام‌های قدرتی آشکار می‌شوند و بازی‌ها تغییر می‌کند.
 
ابطحی در ادامه بیان کرد: در پایان جنگ جهانی اول نظام‌های جدیدی را تدوین کردند، بیداری اسلامی مدنظر کسی نبود، سیاه لشکرهایی به عرض اندام برخاستند و همه مکاتب مادی و غیرمادی را تجربه کردند اما از آنها طرفی نبستند و هیچ کاری نتوانستند انجام بدهند.
 
 وی در ادامه گفت: به برکت انقلاب اسلامی و تاثیر انقلاب اسلامی در سراسر جهان تمام نقشه‌های دشمنان خنثی شد و هر چقدر دشمن سعی کرد تا مسیر را تغییر دهد اما اراده الهی بر این است که حکومت جهانی به صالحان برسد. حادثه اوکراین یک حادثه گذرا و عابر نیست و تاثیر مهمی در شکل‌گیری عدالت خواهد داشت و ما دوستداران عدالت سهم خودمان را طلب می‌کنیم.
 
وی بیان کرد: نویسنده این پنج کتاب سعی کرد توانمندی بیداری اسلامی را مطرح کند، بیداری اسلامی منحصر به گفتن ما نیست. گفتمان‌ها دارد به سمتی پیش می‌رود که گفتمان عدالت‌خواهی دارد شکل می‌گیرد.
 
ابطحی با بیان این‌که هیچ تولیدی جای کتاب را نمی‌گیرد، گفت: یک ماندگارتر، تاثیرگذارتر و تربیت‌کننده‌تر است خصوصا کتابی که با نام خدا نوشته شده باشد. سپاسگزارم از آقای صفاتاج که سال‌ها عمر خود را در این راه گذاشت و ادامه‌دهنده راه شهید سلیمانی هستند. امیدواریم که نسل جدید گام‌های بعدی را بردارد و شاهد باشیم.



در ادامه مراسم «بیداری امت» سعدالله زارعی، مدیر مؤسسه مطالعات اندیشه‌سازان نور گفت: ما اینجا جمع شدیم برای تکریم یک محقق ارجمند که عمر خویش را در یک مسیر مشخص و هدف مقدس گذاشته است و به احترام ایشان کلاه از سر برمی‌داریم. در کشور ما شخصیت‌های فرهیخته کمتر دیده می‌شوند تا چه رسد به این‌که‌ قدر دانسته بشوند.

وی بیان کرد: این‌که انسان 40 سال در یک کتابخانه مشغول پژوهش باشد و از جایی هم حمایت نشود، بسیار ارزشمند است. تعدد کتاب‌های ایشان، ایشان را در ردیف نویسندگان پرکار ایرانی قرار داده است. دانشنامه فلسطین و دانشنامه اسرائیل فصل برجسته‌ای از عظمت کار ایشان است.

مدیر مؤسسه مطالعات اندیشه‌سازان نور در ادامه گفت: جا داشت در کتاب‌های فارسی ما حداقل بخشی از آثار ایشان آورده می‌شد، البته به این کار در ایران کمتر پرداخته می‌شود و حتما باید یک نفر شهید بشود تا در کتاب‌های درسی ما جایی پیدا کند، بلکه آقای صفاتاج هم شهید بشوند تا شاهد ورود کتاب‌های ایشان در کتاب‌های درسی باشیم.

زارعی بیان کرد: از این دو فرهنگسرا نیز برای برگزاری این مراسم بزرگداشت تشکر می کنم. در واقع این کار نامدار کردن یک فرد نیست بلکه چراغ راهی است که به آزادی فلسطین ختم خواهد شد.

در ادامه این مراسم عباس خامه‌یار، معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: آیین رونمایی این 5 عنوان کتاب بدون نام بردن از پدیدآورنده آثار آیین ابتری خواهد بود. وجود آقای صفاتاج با نهضت امام (ره)، عاشورا، کربلا و قدس عجین شده و این تفکیک‌ناپذیر است. مفتخرم که همکاری با ایشان را سال 1360 برای اولین بار که به کنگره ائمه جمعه دعوت شده بودم، آغاز کردم.

وی با بیان اینکه درباره ایشان و فلسطین چند نکته را باید عرض کنم، گفت: مهم‌ترین و ارزشمندترین شی فلسطین موقوفات فلسطین است و نزاع هم بر سر این موقوفات است.

خامه‌یار افزود: این یک نبرد تمدنی است و جامعه ما و بسیاری از جوامع، این نبرد تمدنی مسلمانان با صهیونیست‌ها را نمی‌بینند. من به عنوان یک استنباط مجازی به این نکته رسیدم که آقای صفاتاج یکی از موقوفات فلسطینی است و هنر او در این است که خود موقوفی است. او خودش، همسرش، خانواده‌اش، وقتش، جوانی و همه داشته‌هایش را وقف فلسطین کرده است و این وقف ارزشمندی است.

وی بیان کرد: آنچه من می‌فهمم، مقاومت چندضلعی است. قلم، تفنگ و لنز از جمله این مقاومت چندضلعی است. خیلی‌ها علمدار میدان تفنگ هستند ولی آقای صفاتاج قلم‌دار میدان است. امروز یک قلم‌دار فرهیخته و بسیار منحصربفرد در این حوزه حضور دارد.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه گفت: امروز سالروز درگذشت شریعتی است، به یاد این جمله دکتر شریعتی می‌افتم که «هر کسی توتمی دارد و توتم من قلم است» که این مصداق آقا مجید است. آیا توتم آقای صفاتاج قلم نیست و این قلم فلسطین و امام و نهضت عاشورا نیست؟ اگر نیست پس نگارش بیش از 120 اثر چه معنایی دارد؟

خامه‌دار افزود: آقای صفاتاج با آثار متنوع یک پیوندی بین رویدادها ایجاد کرده است که این پیوند را از نهضت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری وام گرفته است. امام در عصر عاشورا در سال 42 در خطابه یکساعته تاریخی که منجر به پیدایش 15خرداد شد، در مدرسه فیضیه 15 بار نام شاه را می‌برند چون این بحث متوجه دیکتاتوری و استبداد و شخص شاه بود. اما  در این مراسم 18 بار نام اسرائیل را می‌برند. بین استعمار و استبداد ربط می‌بینند. این پیوند بین دیکتاتوری و استعمار چیست؟ راه آقای صفاتاج ادامه این برداشت است که در کلیه آثارش با نهضت اسلام‌گرا همراه است.



سیدمجتبی رحماندوست، استاد دانشگاه و نویسنده نیز در ادامه این مراسم گفت: هنر را انتقال حس تجربه شده تعریف کردند. آثار آقای صفاتاج اما حس تجربه‌شده و نشده را هم برای مخاطب عینی کرده است. در جلسات روایت بیداری بعضی از کتاب‌های ایشان در دستور جلسه بوده است که بسیار تاثیرگذار است و امیدواریم زمینه ترجمه این کتاب‌ها فراهم بشود.

وی در ادامه بیان کرد: این کتاب‌ها باید پیام انقلاب اسلامی را به تشنگان این ادبیات منتقل کند. برخی از دولت‌ها گفتند ما به دنبال صادر کردن انقلاب نیستیم، ولی در همان زمان هم این انقلاب داشت صادر می‌شد و این کتاب‌ها این رسالت را دارند.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که آقای صفاتاج مبدع بحارالانوار در منطقه است، گفت: در آن زمان حضرت امام گفتند که بروید دنبال ترویج معارف فلسطین باشید، نمی‌دانستیم این فلسطین قله است و فلسطین قله اشغال شده ملت تحت ستم است.

رحماندوست افزود: این کتاب‌ها نیاز کنونی جامعه را پاسخ می‌گوید؛ از آقای صفاتاج انتظار داریم که برنامه شاگردپروری را داشته باشند و دوستانی که در مصادر امور هستند، گروه‌های مطالعاتی تشکیل بدهند و متناسب با فضا و مخاطبان دانش‌آموزان و دانشجویان را در این گروه‌های مطالعاتی گرد هم آورند که در آینده نه چندان دور تبدیل به کارشناسان آن رشته خواهند شد.

سیدعبدالله حسینی، رییس مرکز اسلامی آفریقای جنوبی نیز پیامی را به این مراسم ارسال کرد.

 

در پایان این مراسم مجید صفاتاج گفت: اگر این تعریف‌ها موجب شود که من دچار کبر و غرور شوم خسارت کردم و امیدوارم که بیش از پیش در این مسیر گام بردارم. به عنوان یک تجربه و اعتقاد من اگر که بیش از 120 جلد کتاب تالیف کردم سعی کردم که شاگرد خوبی برای مکتب سردار سلیمانی باشم.
 
صفاتاج بیان کرد: متاسفانه در جمهوری اسلامی ایران این کتاب‌ها جایگاه خودش را به دست نیاورد، کتاب حاج‌قاسم در ترکیه مورد استقبال قرار گرفت اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خودمان فقط 100 نسخه از این کتاب را خریداری کرد.

وی افزود: وظیفه این است که بر اساس قانون‌ها و اعتقاد به اصل نظام انقلاب را به مسیر اصلی برگردانید و نگذارید این تحریف بر ما غلبه کند. مردم ما اگر تحریف شوند، به سرنوشت شمر که مسلمان بود اما در سپاه یزید حضور داشت، دچار می‌شوند.

صفاتاج با بیان این‌که باید در حوزه انقلاب کار کرد تا در حوزه فلسطین موفق بود، گفت: من کار خودم را از فلسطین شروع کردم و در این حوزه تحقیق و پژوهش کردم و برکت کار من از مسجدالاقصی است.

وی افزود: اگر انقلاب اسلامی را بخواهیم درست بشناسیم بدون شناخت نهضت عاشورا نمی‌شود و من امیدوارم که مسوولان فرهنگی با موضوع انقلاب و بیداری اسلامی قهر نکنند و خودشان را از جنس این انقلاب بدانند.

این نویسنده پرکار کشورمان در ادامه گفت: درست نیست این کتاب‌ها که در کشورهای دیگر با هزینه شخصی ترجمه و خریداری می‌شود در جمهوری اسلامی به حاشیه برود. چرا باید کتاب مثل کتاب رضاشاه خریداری شود اما این کتاب‌ها جایی در کتابخانه کشور نداشته باشد. انتظار من از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که نگذارید بیش از این جریان تحریف غلبه کند وگرنه حادثه عاشورا را باید تجربه کنیم.

صفاتاج در ادامه بیان کرد: به نظر می‌رسد افرادی در راس امور قرار گرفته‌اند که از جنس تحریف هستند نه از جنس انقلاب. تولید علم انجام می‌گیرد ولی اگر منتشر نشود، گویی اصلا تحقیق و تتبعی در این حوزه انجام نگرفته است.

وی در پایان سخنانش گفت: امیدوارم این کتابخانه بستری برای تولید فکر، علم، قدرت و مکانی برای حضور جوانان علاقه‌مند باشد.

گفتنی است مجید صفاتاج کتابخانه شخصی خویش را به فرهنگسرای انقلاب اسلامی تقدیم کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها