شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹
کتابخانه‌های عمومی به‌مثابه زیرساخت‌های فرهنگی جامعه

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری گلستان در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومي استان نقش کتابخانه‌های عمومي را در ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی کشوری محوری دانست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در گلستان، جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان گلستان در دفتر معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گلستان با حضور اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی استان برگزار شد.

در این جلسه سید‌علی مهاجر، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری گلستان نقش کتابخانه‌های عمومي را در ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی کشوری محوری برشمرد که باید بدان توجه ویژه‌ای نشان داد.

در ادامه سید‌حسین علوی، مدیرکل دفتر استانداری نیز پرنقش خیرین در حوزه توسعه کتابخانه‌ها تأکید کرد و گفت: باید اساسنامه‌ای در این زمینه تدوین و به مشارکت خیرین در امر کتابخانه‌سازی کمک کرد تا شاهد افزایش و توسعه کتابخانه‌ها در سطح استان باشیم.

همچنین در این جلسه محمد رعیت، مدیرکل ارشاد و دبیر انجمن کتابخانه‌های عمومی استان نیز با اشاره به پیگیری مصوبات انجمن و نقش عملی مصوبات، گفت: انجمن کتابخانه‌های عمومی استان با پیگیری موضوعات مهم و تصویب مصوبات ضروری می‌تواند همراهی شهرستان‌ها و دستگاه‌های دیگر در سطح استان را رقم برند.

در ادامه عبدالحی میرزاعلی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان نیز ضمن ارائه گزارشی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در سال ۱۴۰۰ و برخی فعالیت‌های پیش رو پرداخت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گلستان سپس افزود: کتابخانه‌های عمومی استان در سال‌های اخیر و در حوزه‌های گوناگون فعالیت‌های فرهنگی متعدد و متنوع متناسب با سنین مختلف اعضا و ذائقه و طیف‌های اجتماعی برگزار کرده که به‌نوعی کتابخانه‌های عمومی را به‌عنوان یک پایگاه فرهنگی در جامعه شناسانده است.

عبدالحی میرزاعلی در ادامه افزود: ترویج سبک زندگی دینی یک رسالت همگانی است که البته نقش دستگاه‌های فرهنگی چون فرهنگ و ارشاد، کتابخانه‌ها، آموزش‌وپرورش و... در تحقق سیاست‌های فرهنگی، برنامه‌ریزی فرهنگی و نهادینه‌سازی هنجارها و ارزش‌های و تبیین و ترویج و دفاع از مؤلفه‌های هویت فرهنگی به‌عنوان مجموعه‌های پیشرو که باید در جهان تبیین پیشگام باشند بر کسی پوشیده نیست.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، خدمات کتابخانه‌های عمومی را در ۱۳ حوزه عمده برشمرد که شامل: امانت کتاب، خدمات بخش مرجع ومیزمرجع مجازی، بخش کودک ونوجوان، سالن مطالعه، پیک کتاب، محافل ادبی، جشنواره رضوی، بخش روشندلان، نسخ خطی، ناشنوایان، اینترنت رایگان برای اعضا وتولید محتوی در فضای مجازی راشامل می‌شود.

وی همچنین خرید کتاب از نویسندگان، راه اندازی کتابخانه‌های روستایی ومشارکتی، اهدای کتاب به ادارات، امضای تفاهم نامه های همکاری با ادارات و برگزاری فعالیت‌های مشترک فرهنگی بامحوریت کتاب با دستگاه های فرهنگی واجرایی درسطح استان، برگزاری گلریزان کتاب و دریافت کتب اهدایی ازشهروندان، برگزاری کلاس آموزشی برای همکاران جهت ارتقای علمی وتخصصی کتابداران رانیز از اقدامات دیگر کتابخانه‌های عمومی استان عنوان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها