دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۲
نوذری: نگاه انتقادی باید جایگزین نگاه‌های توصیفی در علوم سیاسی باشد/ رونمایی از تازه‌های کتاب

حسینعلی نوذری گفت: مسئله سیاست در همه جای زندگی ما حضور دارد و اهمیت این موضوع باعث می‌شود نگاه انتقادی و هنجاری به مسائل داشته باشیم که باید جایگزین نگاه‌های توصیفی شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ به پاس دو دهه نقش‌آفرینی انجمن علوم سیاسی ایران در سپهر دانش سیاست، همایش ویژه ارج‌گذاری از این سازمان علمی مردم‌نهاد یکشنبه 22 خرداد در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. در این برنامه اساتید و پیشکسوتان علوم سیاسی سخنرانی کردند و سه کتاب با عناوین «نقشه راه سیاست دانش سیاست در ایران»، «انجمن علوم سیاسی و سیاست‌ورزی؛ از اندیشه آرمان شهری تا واقع گرایی» و «روش شناسی فهم کنش اجتماعی انسان» رونمایی شد.

سخنران آغازین برنامه سالار کسرایی به عنوان یکی از مسئولان انجمن علوم سیاسی بود. وی با اشاره به بیستمین سالگرد و نکوداشت انجمن علوم سیاسی از این انجمن به عنوان یک نهاد مدنی یاد کرد که می‌کوشد با حفظ استقلال خود اهداف و برنامه‌هایش را پیش ببرد. او در ادامه با ذکر بسیاری از اسامی که در این برنامه همراه بودند به تشریح برنامه و اهداف انجمن علوم سیاسی در ایران پرداخت.

سخنران بعدی برنامه سید جواد صالحی یکی دیگر از مسئولان انجمن علوم سیاسی بود. وی با بیان برخی از توضحیات درباره فعالیت‌های انجمن علوم سیاسی از قابلیت‌ها و برنامه‌های پیش رو نام برد. او با اشاره به مسئله بحران کرونا و تاثیری که باعث شد برگزاری این گردهمایی طی این دو سال به وقفه بیفتد، بیان کرد: این بحران دوسویه داشت هم نقمت و نعمت. نقمت از این جهت که مانع گردهمایی‌های اینچنینی بود و همچنین نعمت از این جهت فرصتی برای شکل یافتن شیوه‌های متفاوت از زیست حیات بود.

وی در ادامه به تشریح دو گام مهم فعالیت‌های انجمن علوم سیاسی پرداخت که گام اول مربوط به تجلیل از پیشکسوتان و اندیشمندان سیاسی در ایران است و گام دوم مربوط به تثبیت حوزه‌های نهادی است که در این فضا فعالیت می‌کنند. هدف از این کار نمادسازی و هویت‌سازی این فعالیت‌های جمعی است.

قاسم افتخاری، پیشکسوت و استاد پیشین علوم سیاسی دانشگاه سخنران بعدی برنامه بود. وی از اینکه بعد از دو سال دوباره امکان این جمع فراهم شده بسیار ابراز خوشحالی کرد. افتخاری در ادامه به تشریح فعالیت‌های انجمن‌های سیاسی در عرصه‌های بین‌المللی پرداخت و گفت: در سال 1949 انجمن‌های سیاسی سه کشور یعنی آمریکا، کانادا، فرانسه، نهادی به وجود آوردند به نام فدراسیون بین‌المللی انجمن‌های علوم سیاسی. سه سال بعد انجمن‌های شرکت‌کننده به 24 کشور رسید که به تدریج طی سال‌های آتی تعداد این کشورها به 370 کشور رسیده است.

وی در ادامه به این موضوع اشاره کرد که حضور انجمن علوم سیاسی ایران در این کنفدراسیون بسیار کم‌رنگ بوده و انتظار است که حضور و تاثیرگذاری این انجمن بیشتر باشد.

سخنران بعدی احمد نقیب‌زاده بود که به خاطر مشکلات مربوط به بیماری از حضور در برنامه بازماند اما فایل صوتی سخنرانی او پخش شد. در این فایل وی به زمان و چگونگی و همچنین کارکرد انجمن علوم سیاسی پرداخت و نکاتی را در این‌باره توضیح داد. همچنین وی با اشاره به اینکه در دانشگاه‌های غرب دو درس متدولوژی و زبان‌شناسی از درس‌های پایه‌ای آن دانشگاه‌ها بوده عنوان کرد: اگر در ایران دانشجویان همچنان در زمینه روش تحقیق و پایان‌نامه‌نویسی دچار مشکل هستند به همین فقدان نهادهایی مانند انجمن علوم سیاسی باز می‌گردد.

وی بیان کرد: در غرب بسیاری از این نهادهای خودگردان با اخذ مبلغی هر چند اندک دانشجویان را جذب و  با برگزاری کلاس‌هایی مفید دانشجویان را آماده برای تحقیق در حوزه علوم سیاسی می‌کنند. این موضوع از جهت اهمیت نهادهایی مانند انجمن علوم سیاسی است.



نسرین مصفا سخنران بعدی برنامه بود. وی به فعالیت‌های مجتبی مقصودی طی این دو دهه پرداخت و اشاره کرد که مجموع این فعالیت‌ها باعث شکل‌گیری اساتید بزرگ علوم سیاسی شده است. او در ادامه به بیان خاطراتی که به زمان تاسیس انجمن علوم سیاسی در دو دهه پیش برمی‌گردد، پرداخت.

حسینعلی نوذری، استاد دانشگاه سخنران بعدی برنامه بود که به استقلال انجمن علوم سیاسی اشاره کرد و اینکه مسئله سیاست در همه جای زندگی ما حضور دارد و اهمیت این موضوع باعث می‌شود نگاه انتقادی و هنجاری به مسائل داشته باشیم که باید جایگزین نگاه‌های توصیفی شود.

محمدرضا تاجیک، استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی نیز یکی دیگر از سخنرانان بود. وی با اشاره به شرایط خطیر کشور در فضای کنونی عنوان کرد که علوم سیاسی و کلیه انجمن‌های مربوط به آن باید در پی مفهوم‌سازی و شکل جدیدی از تحلیل‌های سیاسی باشند که توانایی فهم و تحولات وضع موجود را داشته باشد.

ابراهیم متقی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز به ایراد سخنرانی پرداخت. وی با تاکید بخش زیادی از سخنان دکتر تاجیک عنوان کرد که در وضع موجود علوم سیاسی وظیفه دارد با ایجاد وحدت و یکپارچگی از قدرت مرکزی در کشور که برآمده از دوران صفوی و دولت یکپارچه در ایران است دفاع کند.

در ادامه سخنرانان دیگری همچون ابوالفضل دلاوری، استاد دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر مجیدی، دکتر قربانی و تعدادی دیگر از اساتید علوم سیاسی به ایراد سخنرانی کوتاه پرداختند و هر کدام به زعم خود نگاه خود را به انجمن علوم سیاسی بیان کردند.



نقشه راه دانش سیاست در ایران
کتاب «نقشه راه سیاست دانش سیاست در ایران» اثری ماندگار و مجموعه مقالات اهدایی دانشوران به انجمن علوم سیاسی است. انجمن علوم سیاسی ایران که در سال 1382 تاسیس شد در آغاز دارای 19 هیئت موسس بود. کتاب نقشه راه دانش سیاست در ایران به نحوی روایت عشق و دلدادگی چند نسل به دانش سیاست و راهی است که علیرغم کمی و کاستی فراوان، همچنان به این راه ادامه داده است. این کتاب به مناسبت برگزاری مراسم نکوداشت و تکریم حدود نیم قرن فعالیت انجمن علوم سیاسی ایران منتشر شده و با 35 مقاله و یادداشت از 33 استاد و پژوهشگر، در چهار فصل تدوین شده است.

انجمن علوم سیاسی و سیاست‌ورزی
کتاب «انجمن علوم سیاسی و سیاست‌ورزی؛ از اندیشه آرمان شهری تا واقع گرایی» تالیف مشترک دکتر مجتبی مقصودی و منیره عرب است. نویسندگان کتاب تلاش کرده‌اند به صورتی روشمند و با استناد به منابع دست اول و بی واسطه از درون این نهاد فراگیر ملی این اثر را تهیه و تدوین کنند. کتاب متشکل از 11 فصل است که در آن مباحث مربوط به علوم سیاسی و سیاست‌ورزی آمده است.

روش‌شناسی فهم کنش اجتماعی انسان
کتاب «روش‌شناسی فهم کنش اجتماعی انسان» تالیف دکتر قاسم افتخاری، دانشیار گروه روابط بین‌الملل دانشگاه تهران است. نویسنده در این کتاب سعی دارد تا با توجه کنش‌های انسانی و عرصه سیاست‌های کلان بازیگران سیاسی را فهم کند. این کتاب نکات زیادی درباره روش‌شناسی در رشته علوم سیاسی در اختیار دانشجویان و محققان قرار می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها