یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳
خالق «از عشق‌آباد تا عشق‌آباد» به‌عنوان «خادم فرهنگ رضوی» انتخاب شد

آیین اختتامیه نوزدهمین و افتتاحیه بیستمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) همزمان با سالروز میلاد امام رضا(ع) در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در خراسان‌رضوی، آیین اختتامیه نوزدهمین و افتتاحیه بیستمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) شامگاه شنبه(21 خرداد‌ماه) در مشهد برگزار شد.

برگزیدگان بخش‌های مختلف این رویداد، معرفی شدند و عنوان «خادم فرهنگ رضوی» را دریافت کردند. منصور انوری، نویسنده خراسانی و خالق طولانی‌ترین رمان ایرانی با عنوان «جاده جنگ» در 12 جلد، در این جمع حضور داشت.  

در این مراسم منصور انوری، نویسنده بلندترین رمان رضوی سه جلدی با عنوان از «عشق آباد تا عشق آباد»، حسینعلی مصدق‌زاده، هنرمند کاشی‌کار در اماکن مذهبی و مقدس ازجمله صحن حرم امام خمینی‌(ره) تعمیر بارگاه امام کاظم‌(ع) و غیره، سید‌حسن صفاریان، مشاور اقتصادی آستان قدس رضوی، محمدناصر آینه‌چیان، معمار در حوزه هنر حرم رضوی و مسئول هنری سازمان عمران و توسعه حرم امام رضا(ع) و مرمت بیش از 10 هزار متربع در حرم مطهر رضوی، علی خوش چهره، ذاکر اهل بیت‌(ع) و  پیشکسوت مداحی حرم رضوی بیش از نیم قرن، جلیل عرفان منش، فیلمانه‌نویس و پژوهشگر تاریخ و فیلم‌نامه‌های تاریخی در حوزه فرهنگ ایران و حسن روح‌الامین، نقاش برجسته و دارای جوایز متعدد از جشنواره‌های تجسمی هنر جوان و برگزاری نمایشگاه‌های نقاشی در ایران و کشورهای مختلف در بخش ملی عناوین خادم فرهنگ رضوی را دریافت کردند.

منصور انوری، نویسنده پرکار خراسانی سال 1334 در نیشابور استان خراسان رضوی به دنیا آمده و از سال 1364 کار خود را با نگارش داستان کوتاه آغاز کرده و در ادامه آثاری همچون «مصافحه با ارواح» و مجموعه زندگینامه شهدا به نام «قربانگاه عشق»، «از عشق‌آباد تا عشق‌آباد»، «قلب تپنده» و «بر فراز آشیانه عنقا» و چندین متن سریال و فیلم را هم که به مرحله تولید و پخش رسیده، نوشته است. اما انوری با نگارش طولانی ترین رمان ایرانی یعنی رمان 12 جلدی «جاده جنگ» که نگارش کامل آن بیش از ده سال به طول انجامیده است، شناخته می‌شود. انوری اردیبهشت امسال نیز نشان فیروزه هنر را دریافت کرده بود.
 
در بخش بین‌المللی این رویداد، الشیخ جاسم عباس الدراجی، مدیر حوزه معارف اسلامی در استان میسان عراق، جعفر العادل ادیب زندی، رئیس دفتر و خبرنگار مقیم تلویزیون کربلا و فعال در زمینه ساخت برنامه‌های متعدد مذهبی، حجت‌الاسلام عباس حسن‌زاده، رئیس شورای عالی قرآنی افغانستان و فعالیت در برنامه‌های قرآنی، حجت‌الاسلام شیخ محمد جباتی، شاعر اهل بیت‌(ع) و روحانی در عرصه تبلیغ و معارف اهل بیت‌(ع)، حجت‌الاسلام ابومهدی انواری، رئیس انجمن اهل بیت‌(ع) در منطقه میندانائو فیلیپین، دکتر عبدالعزیز تقی اشکنانی، فعال در زمینه وقف و نذر رضوی در کشور کویت و حجت‌الاسلم شیخ زاهد حسین، تاسیی مسجدی به نام امام رضا‌(ع) در میان شیعیان اسماعیلیه و واقف موفق رضوی از کنگو نیزعنوان خادم فرهنگ رضوی را دریافت کردند.

 

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به مشهد سفر کرده بود شامگاه 21 خرداد‌ماه در آیین اختتامیه نوزدهمین و افتتاحیه بیستمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در تالار قدس حرم مطهر رضوی، جشنواره رضوی را فرصتی برای  عرض ارادت همه مشتاقان به ساحت مقدس رضوی دانست و اظهار کرد: در این جشنواره‌ها شاهد سیل عظیم عواطفی هستیم که نثار قدوم امام رضا‌(ع) شده است و این مایه مباهات کشور ماست.
 
وی با اشاره به ادعاهای واهی و بی‌اساس معاندان مبنی بر این‌که انگیزه مردم نسبت به مسائل دینی کم شده است، ابراز کرد: استقبال باشکوه و میلیونی مردم از جشنواره‌ها و برنامه‌های مختلف دینی و مذهبی، این ادعای کور را باطل می‌کند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: هنرمندان اصیل ایرانی اسلامی ما بزرگترین افتخار خود را خدمت به ائمه اطهار(ع) می‌دانند و مجموعه آستان مقدس امام رضا(ع) مالامال از عشق هنرمندانی است که در وجب به وجب حرم مطهر رضوی مشهود است.
 

وی با اشاره به این‌که امام رضا(ع) به شیعه اختصاص ندارد، افزود: محبت به اهل‌بیت(ع) یکی از نقاط مشترک مسلمانان و دیگر مذاهب است و کسانی که به بیراهه رفتند و تصور می‌کنند در برابر خورشید با عظمت امام‌رضا‌(ع) با خاک پاشی‌های کودکانه می‌توانند اخلال ایجاد کنند سخت در اشتباه هستند.
 
 اسماعیلی اضافه کرد: تمامی آثار فاخر علمی، هنری و فرهنگی در جهان اسلام به دوره حضور امام رضا‌(ع) برمی‌گردد و تمدن بزرگ اسلامی مرهون هجرت تاریخ‌ساز امام رضا(ع) از مدینه به مرو است.
 
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: در سال‌های آتی جشنواره بین‌المللی امام‌رضا(ع) فراتر از مرزها حرکت کند و به گسترش معارف رضوی در سراسر جهان بپردازد.
 
محمودرضا برازش، مدیرعامل بین‌المللی امام رضا(ع)  نیز در این مراسم گفت: نعمت وجود بارگاه امام رضا‌(ع)  همچون خاری در چشم دشمنان است و عنکبوت صفتان، همواره تلاش می‌کنند این نور را خاموش کنند، اما وظیفه داریم این نور را به همه بشناسانیم.
 

وی افزود:  بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) افتخار دارد برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری علمی پژوهشی و رسانه‌ای را با کمک اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها و دیگر‌ دستگاه‌ها در طول سال برگزار کند؛ این برنامه نه‌تنها در داخل کشور، بلکه در خارج کشور نیز برگزار می‌شوند.
 
برازش ادامه داد: برگزاری مسابقات کتابخوانی با شرکت یک میلیون نفر، برگزاری جشنواره های شعر و سرود به زبان های مختلف، خوشنویسی، عکاسی، گرافیک، کتاب کودک و نوجوان و میراث مکتوب، فیلم، انیمیشن و تولید محتوا نمایشی، کنگره های پژوهشی، آواها و نواها همگی بخشی از مجموعه جشنواره هایی است که توسط بنیاد بین المللی امام رضا (ع) برگزار می شود.
 

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا‌(ع) با اشاره به این‌که تمامی فعالیت‌های این بنیاد از راه‌های مختلف سعی در افزایش علم آگاهی، مهارت و توجه اقشار مردم به بیانات ائمه اطهار(ع) به کمک برنامه‌های فرهنگی دارد، اضافه کرد: دو نشریه علمی پژوهشی، ده‌ها مقاله و پژوهش از ثمرات این علمی و پژوهشی این جشنواره است. در حوزه کارهای فرهنگی و هنری نیز رونمایی از تابلو «دعای باران» اثر استاد روح‌الامین، نمودی از ثمرات این جشنواره است. 
 
وی با اشاره به فعالیت خبرگزاری تخصصی رضوی و تولید محتوای تخصصی درباره امام‌ رضا(ع)، گفت: همه این اقدامات در یک ستاد کوچک و چابک با ۲۵ همکار هدایت، حمایت و نظارت می‌شود؛ امیدواریم با لطف خداوند و همکاری مسئولین بتوانیم برنامه‌های خود را برای گسترش فرهنگ رضوی توسعه دهیم چرا‌که در ایران اسلامی، امام رضا(ع) تنها معصومی‌ هستند که از حضورشان بهره‌مند شده‌ایم.
 
در این مراسم همچنین تابلو فاخر «دعای باران» جدیدترین اثر حسن روح‌الامین رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها