جمعه ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۳
روایت‌نگاری را جدی نگرفته‌ایم

احسان رضایی و مهدی قزلی در آیین جشن امضا دو کتاب «آداب کتابخواری» و «شریان مکران» درباره اهمیت روایت‌گری و کم‌توجهی به این شیوه نگارش گفتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، نشست صمیمی احسان رضایی و مهدی قزلی همراه با جشن امضای کتاب‌های «آداب کتاب‌خواری» و «شریان مکران» در مجموعه «دنیای کتاب» قم پنجشنبه (26خردادماه) برگزار شد.
 
رضایی در ابتدای این برنامه گفت: کتاب  «آداب کتاب‌خواری» را به پیشنهاد آقای قزلی نوشتم. وقتی آقای قزلی به نشر جام‌جم رفتند یک ایده‌ای داشتند که روایت، منتشر کنند. ایده بسیار بسیار، درست، دقیق و محترمی است؛ چراکه ما در کشورمان یک مشکل اساسی داریم و آن این‌که آرشیو نداریم.
 
وی اضافه کرد: فعالیت بسیاری در حوزه فرهنگ و غیره انجام شده‌ که به دلیل نبود آرشیو و روایت، نمی‌توانیم استفاده‌ بهینه‌ای از آن‌ها ببریم.
 
این داستان‌نویس به اهمیت روایت‌نگاری پرداخت و بیان کرد: اهمیت روایت‌نگاری این است که خودمان را بهتر می‌شناسیم، به فعالیت‌هایی که پیشینیان انجام داده‌اند، مشرف می‌شویم و زمینه رشد را فراهم می کند.
 
وی یادآور شد: آقای قزلی با نویسنده‌هایی وارد گفت وگو شدند که چه موضوعی را می‌توانند روایت کنند. صحبتی که بین ما شکل گرفت منجر به این شد که بنده پیشنهاد کتاب خواندن خودم را ارائه دادم؛ بنابراین کتاب را نوشتم بعد آقای قزلی خواندند و یک راهنمایی خوبی انجام دادند. سعی کردم به مسائل کتاب بپردازم؛ طبیعتاً این کتاب شامل همه مسائل کتاب نیست اما به نظرم مسائلی است که مبتلابه جامعه بود.
 
این نویسنده درباره عنوان کتاب «آداب کتاب‌خواری» گفت: اسم‌گذاری، یک موضوعی است که باید باعث جلب توجه شود؛ بنابراین این عنوان را انتخاب کردم که شدت کتابخوانی را نشان دهد و این یک اصطلاح است برای شدت علاقه به یک موضوع خاص.
 
رضایی به کتاب «شریان مکران» نوشته مهدی قزلی هم اشاره کرد و گفت: این کتاب، جزو آن کتاب‌هایی است که هویت دارد. ایرانی است که یک نقطه خاص از این کشور را بازتاب می‌دهد و دارای موقعیت است چیزی که ما در ادبیات کم داریم.
 

در بخش دیگری از این نشست مهدی قزلی درباره کتاب «آداب کتاب‌خواری» بیان کرد: من با آقای رضایی گفتم تو درباره‌ کتاب، پر از خاطرهایی هستی که به دلایل مختلف، کس دیگری این خاطره‌ها را ندارد. خاطره‌هایی که مفید هستند و تبدیل می‌شوند به حرفی که به درد دیگران می‌خورد. از این منظر به سراغ این ‌موضوع رفتیم.
 
وی ادامه داد: رویکرد کتاب «آداب کتاب‌خوانی» مخاطب است. می‌خواستیم بی خیال روزنامه‌نگارها و نویسنده‌ها شویم و به خواننده به‌عنوان مهم‌ترین عنصر قطار کتاب توجه کنیم. موضوعاتی را در تجربه‌های نویسنده در نظر بگیریم که برای مخاطب مفید باشد و هرکسی کتاب را بخواند یک جایی، در کتاب خودش را پیدا کند. بحمدالله با توجه به استقبالی که از کتاب شده است در یک ماه به چاپ دوم رسید.
 
قزلی در پاسخ به این‌که چرا رویکرد شما در نشر جام‌جم به سمت روایت رفت، گفت: وقتی به نشر جام‌جم رفتم به آقای قندهاری گفتم که باید به موضوع روایت اهمیت بدهیم. یکی از دلایل آن است که امری که روایت نمی‌شود، انگار وجود ندارد؛ بنابراین با روایت کردن به آن‌ها وجود می‌دهیم. البته خبر، شایعه، متن ادبی و شعر وجود دارد اما روایت وجود ندارد.
 
وی ادامه داد: تقریباً همه نویسنده‌های خوب دنیا این‌موضوع را دارند و در میان رمان‌هایی که نوشته‌اند، مثلاً یک زندگینامه یا سفرنامه هم به چشم می‌خورد. در نشر جام‌جم این موضوع را شروع کردیم و کار ساده‌ای هم نبود چراکه نشر، یک سری کتاب‌ها چاپ کرده بود و هیچ‌وقت در قامت یک انتشارات کار انجام نداده بود. چاپ این مجموعه بعد از آن کتاب‌ها کار مشکلی بود که شکر خدا با توجه به انتخاب‌های خوبی که در موضوع‌ها و نویسنده‌ها انجام گرفت دوره خوبی را گذراندیم که نتیجه آن 15 کتاب در نشر جام‌جم شد. تعدادی به چاپ‌های متعدد رسید و ان‌شاءالله چهارپنج عنوان دیگر هم به‌زودی منتشر خواهد شد.
 
نویسنده کتاب «شریان مکران» درباره این کتاب گفت: این کتاب روایت ساخت خط لوله هزار کیلومتری است که نفت  خوزستان را به آن طرف تنگه هرمز منتقل می‌کند. یکی از مسائل ما این است که روایت‌هایمان درگیر بعضی مسائل خاص باقی مانده ‌‌‌است؛ مثلاً روایت ورزش نداریم. با اینکه مسابقه ورزشی در کشور  اهمیت دارد و استقبال مردم بسیار زیاد است؛ اما روایت ورزشی خوب نداریم. یکی از آن مسائلی که روایت در آن حوزه وجود ندارد موضوع صنعت و اقتصاد ماست. کتاب در واقع روایت پایمردی چند جوان است که در دوره تحریم‌های غرب، شرایط کرونا و تحریم خاص چین در این‌مورد، توانستند کار بزرگی را به ثمر برسانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها