پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲
لزوم توسعه فرهنگ مکتوب و مباحث فرهنگی ایثار و شهادت در استان

زیویار در جلسه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گفت: در فرهنگ مکتوبِ حوزه ایثار و شهادت آن‌گونه که باید در استان کار نشده، کنگره شهدا می‌تواند در این‌باره قدم‌های اساسی بردارد چرا که همه امکانات استان در این حوزه بسیج شده تا نواقص موجود جبران شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در لرستان، شامگاه چهارشنبه (18 خرداد) جلسه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان به ریاست فرهاد زیویار، استاندار لرستان و با حضور حمید مردانیان مشاور وزیر راه در امور ایثارگران، معاونین استاندار، تعدادی از مدیران کل ستادی استانداری، حجت‌الاسلام هبت‌اله هاشمی، مدیر کل بنیاد شهید و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی و با شرکت مجازی فرمانداران شهرستان‌های تابعه برگزار شد.

زیویار با اشاره به این‌که مبنای این جلسات ارج نهادن به ارزش‌های معنوی است، گفت: همه مدیون شهدا هستیم و شهدا نیازی به ما ندارند و وظیفه خود می‌دانیم نسبت به آن‌ها ادای دین داشته باشیم. 

استاندار لرستان کنگره 6544 شهید استان لرستان را فرصتی مغتنم برای ارائه الگو و تبیین مکتب شهدا برشمرد و با تأکید بر ترویج و گسترش آرمان‌ها و اهداف شهدا در جامعه، گفت: برگزاری این کنگره در سال آینده می‌تواند فرصت ارزشمندی باشد که بتوانیم در حوزه‌های ترویجی که عقب هستیم برنامه‌های مختلفی را تدوین کنیم؛ بنابراین نباید از فرصت‌هایی که در اختیار داریم غفلت کنیم.


نماینده عالی دولت در استان با اشاره به این‌که در فرهنگ مکتوب در حوزه ایثار و شهادت در لرستان آن‌گونه که باید کار نشده است، اظهار کرد: در مباحث فرهنگی، تاریخ شفاهی شهدا، مستندنگاری حوزه ایثار و شهادت کارهای اساسی صورت نگرفته است و کنگره شهدا می‌تواند در این‌باره قدم‌های اساسی بردارد چراکه همه امکانات استان در این حوزه بسیج شده تا نواقص موجود جبران شود. 
 
وی دغدغه اصلی اعضای شورا را ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برشمرد و افزود: برنامه‌هایی برای ساماندهی و جذب فرزندان ایثارگر و خود ایثارگران در دستور کار قرار دارد و لازم است دستگاه‌های اجرایی، توجه به قشر ایثارگر و فرزندان آن‌ها را در اولویت قرار دهند.



در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام هاشمی با اشاره به این‌که عمل به وصیت‌نامه شهدا می‌تواند نقشه راهی برای ما باشد افزود: امام خمینی (ره) فرموده‌اند از قول من به خانواده‌های شهدا بگویید که من با تمام وجودم به شما عشق می‌ورزم و شما را از دل و جان خودم دوست دارم، و مقام معظم رهبری نیز می‌فرمایند که سرمایه کشور را در خانواده شهدا و ایثارگران می‌دانند جمع این دو جمله تکلیف شرعی برای همه ما ایجاد می‌کند مخصوصا در دولت و کشور انقلابی این تکلیف مضاعف می‌شود برای همه کسانی که داعیه‌دار هستند.

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن بیان مقدمه‌ای از فعالیت‌های این اداره کل گفت:  جامعه ایثارگری در استان لرستان با یک قضاوت عمومی مواجه است که بسیاری بر این باور هستند که همه کشور و استان را این قشر از جامعه قبضه کرده‌اند در حالی که بر اساس آمار موجود  2هزار و 651 فرزند شهید بیکار در لرستان وجود دارد که از این تعداد 70-80 نفر دارای مدرک دکتری، 900 نفر کارشناسی ارشد و مابقی دارای مدرک کارشناسی و فوق‌دیپلم هستند.

وی با اشاره به اینکه اشتغال فرزندان شهدا یکی از مسائلی است که باید مورد توجه همه مسئولان در دستگاه‌های اجرایی قرار بگیرد افزود: تبدیل وضعیت ایثارگران در استان در بسیاری از دستگاه‌های اجرایی انجام نشده است و جذب‌هایی که وعده داده شده محقق نشده است.

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: بسیاری از اعتراضات در مجموعه‌های مختلف نسبت به تبدیل وضعیت ایثارگران است لذا از مقام ارشد استان تقاضا داریم این قضیه را به صورت مصوبه دستوری و جدی برای دستگاه‌ها ابلاغ نمایند.

حجت‌الاسلام هاشمی گفت: وظیفه عمومی ما ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است؛ اما با مطالبه مقام معظم رهبری، خون شهدا و خانواده شهدا فاصله زیادی داریم، ما نتوانسته‌ایم به نقطه اوج قضیه ترویج فرهنگ ایثار برسیم.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان به پیشنهاد تشکیل کانون شاهد در گلزارهای شاهد در سراسر استان اشاره کرد و افزود: این کانون‌ها با حمایت خیرین تأسیس می‌شود اما این به تنهایی کافی نیست و نیاز به حمایت دولت داریم که بتوانیم انقلاب عمومی در این قضیه داشته باشیم و پایگاه فرهنگی شهدایی در همه گلزارها تأسیس کنیم و برنامه‌های کاری حوزه ایثار و شهادت را در این حسینینه‌ها انجام دهیم؛ بنابراین امیدواریم در بودجه 1401 مصوبه‌ای اعتباری جهت راه‌اندازی کانون شاهد در کلیه گلزارهای این استان در نظر گرفته شود.

وی افزود: تشکیل کمیته ایثارگران به ریاست استاندار با توجه به دستور رئیس بنیاد شهید کشور در لرستان نیز می‌تواند گامی مؤثر برای کمک به اشتغال ایثارگران باشد که اعضای این کمیته را نیز استاندار محترم تعیین خواهد کرد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران لرستان به راه‌اندازی نیمه تمام مجتع ایثار اشاره کرد و افزود: افتتاح نیمه تمام آن در سال 1396 این مجتمع متأسفانه باعث شد ردیف بودجه آن حذف شود و جانبازان محترم و جامعه هدف برای فیزیوتراپی و پرتودرمانی باید راهی مرکز شوند و با مشکلات متعددی دست به گریبان شوند که احیای آن باعث می‌شود منفعت نه فقط برای جامعه ایثارگری بلکه در بحث اشتغال‌زایی نیز کمک‌کننده خواهد بود.

 وی با تأکید بر ایجاد شورای ایثارگری در دستگاه‌های اجرایی استان افزود: شورای اداری باید در همه ادارات نهادینه شود و جلساتی به‌صورت ماهانه و فصلی داشته باشند و به مشکلات ایثارگران در ادارات پرداخته شود، جامعه ایثارگری استان حیثیت استان است و باید از این حیثیت دفاع کنیم.
 
در ادامه این جلسه برخی از مدیران دستگاه‌های اجرایی به بیان گزارشی از عملکرد دستگاه‌های خود در زمینه ترویج ایثار و شهادت پرداختند. 

رضا عزتی سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان گفت: این اداره کل، کتاب شهدای فرهنگی و دانش‌آموز و نیز دل‌نوشته‌های دانش‌آموزان درباره شهدا را با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان و بنیاد شهید و امور ایثارگران استان را در دست چاپ دارد.

سیدعماد شاهرخی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: در 5 مرداد همزمان با سالروز عملیات مرصاد یادواره شهدای جهاد کشاورزی برگزار خواهد شد و از کتابی که خاطرات جهادگران لرستان در دوران دفاع مقدس است رونمایی خواهد شد.
 
در ادامه این نشست سرهنگ محسن رشیدی، مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان نیز در این جلسه گفت: لرستان در 8 سال دفاع مقدس و بعد از آن نیز، دِین خود را به نظام جمهوری اسلامی ادا کرد و 6544 شهید را به انقلاب اسلامی تقدیم کرده که نسبت به جمعیتش بیشترین شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده؛ اما برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نقشه راه درستی نداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه هنوز نتوانسته‌ایم نقش لرستان را در دفاع مقدس و دانشنامه‌ آن‌را ترسیم کنیم افزود: دانشنامه یک سند جامع و معتبر است، کتاب و آثار هنری که تولید می‌شوند با وجود اهمیتی که دارند، مانند دانشنامه جامعیت ندارند و ممکن است در مقطعی خاص مخاطب داشته باشند، دانشنامه سندی ماندگار است، که می‌تواند پاسخگوی بسیاری از سؤالات آیندگان در خصوص هشت سال جنگ تحمیلی باشد.

رشیدی افزود: در عملیات حاج عمران در سه شب، 294 شهید در ارتفاعات حاج عمران تقدیم انقلاب کردیم؛ اما دریغ از یک المان کوچک، در عملیات مرصاد نیز 75 شهید داشتیم، اما در کتابی که منتشر شده بود نام لرستان را حذف کرده بودند و براساس عملکرد ناصحیح آرام آرام از کتاب‌ها و ... نام و یاد شهدای لرستان ممکن است حذف شوند؛ بنابراین باید یک نقشه راهی تدوین شود که در این راه کنگره شهدا می‌تواند مؤثر واقع شود.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان با بیان اینکه لرستان در حوزه شناساندن شهدای شاخص خود نیز به خوبی عمل نکرده افزود: با توجه به اینکه دستگاه‌های اجرایی پای کار هستند و کارهای مختلفی نیز صورت گرفته ولی چون اکثر این کارها تبلیغی هستند اثر آن‌چنانی ندارد؛ اما کارهای فرهنگی که صورت بگیرد قطعاً ماندگار و اثرگذار خواهد بود.
 
در ادامه این نشست منصور احمدی، سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: فرهنگ ایثار ساختنی است و می‌توان آن‌را بسازیم و برای ساخت آن هیچ مصالحی بهتر از هنر نیست، همان‌گونه که در هنر موسیقی فرهنگ ولایت در پویش سلام فرمانده ساخته شد به‌گونه‌ای که هیچ کتابی نمی‌تواند (می‌تواند) ولی به گستره هنر موسیقی نتوانست فرهنگ ولایت، شهادت را ایجاد کند، بنابراین مدیران دستگاه‌های اجرایی باید به مقوله هنر در ساخت فرهنگ ایثار و شهادت عنایت ویژه داشته باشند.

وی با اعلام آمادگی این اداره کل در حوزه همکاری با شورای ترویج ایثار و شهادت افزود: با واسطه مصالح هنری در همه زیرساخت‌ها و شاخه‌های هنری از جمله تأتر، فیلم، داستان، شعر و قصه می‌توانیم به عنوان پایگاهی برای همه جامعه در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باشیم که در قالب هنر، فرهنگ ایجاد کنیم و آن‌را در جامعه گسترش دهیم.
 
بازگیر فرماندار چگنی در این مراسم ضمن انتقاد از کمبود بودجه‌های فرهنگی در شهرستان‌ها افزود: با توجه به اینکه هزینه‌کرد بودجه‌های فرهنگی دستگاه‌ها آن‌گونه که باید شفاف نیست لازم است ادارات در شهرستان‌ها گزارش کاری از روند این هزینه‌ها ارائه دهند چرا که از بودجه‌های فرهنگی در حد نصب بنر در ادارات یاد می‌کنند.

وی افزود: فرهنگ نیاز به مهندسی فرهنگی دارد و با توجه به بالا بودن هزینه‌های مربوط به ساخت المان‌های مربوط به شهدا در این شهرستان‌ لازم است کنگره 6544 شهید توجه ویژه‌ای نسبت به تأمین اعتبار ساخت هزینه المان‌ها داشته باشد.
 
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران در حاشیه این مراسم در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا درباره برنامه‌های این اداره کل درباره حمایت از نویسندگان حوزه ایثار و شهادت گفت: دوران دفاع مقدس یکی از درخشان‌ترین عرصه‌های دفاع محسوب می‌شود؛ دفاع مقدس توانست قدرت و شجاعت ملت بزرگ ایران را نشان دهد و  کتاب‌ها می‌توانند نقش مقاومت، ایثار و شهادت در پیروزی رزمندگان دوران دفاع مقدس به خوبی برای جامعه به‌ویژه جوانان تبیین کنند.

وی افزود:  نویسندگان و اهالی قلمی که آثاری در حوزه زندگی‌نامه شهدا، خاطرات شهدا، وصیت‌نامه شهدا در دست انتشار دارند، در صورت تأیید در کارگروه علمی، این اداره کل آمادگی دارد که آثار آن‌ها را منتشر کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها