یکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱
مسجد باید محور فعالیت‌های فرهنگی و هنری باشد/ تاکید بر بازگشت به مساجد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌گفت: مسجد باید محور فعالیت‌های فرهنگی و هنری باشد، به همین دلیل ما شعار خود را بازگشت به مساجد قرار دادیم و معتقدیم باید فعالیت‌های فرهنگی و هنری را به مسجد برگردانیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) محسن دلیلی: اختتامیه اولین جشنواره شعر نمازجمعه و اختتامیه دومین جشنواره عکس شکوه جمعه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ و حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج علی اکبری رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه امروز یک‌شنبه 8 خردادماه برگزار شد.

اسماعیلی در این نشست با اشاره به اینکه نگاهمان به نماز جمعه ویژه است عنوان کرد: امام در این نماز تنها برگزار کننده یک نماز نیست و مسئولیت هدایت معنوی و فرهنگی یک شهر را بر عهده دارد و قلب معنوی یک شهر در نماز جمعه می‌تپد.

او ادامه داد: نگاه ما در دولت این است که ظرفیت‌های فرهنگی و هنری را در قالب شبکه عظیم نظام قرار دهیم؛ ما هرچه هنر و فرهنگ را از خاستگاه دینی آن مانند نماز، مصلی و ... جدا کنیم با مشکلات زیادی رو به رو می‌شویم برای اینکه آن را در مسیر حاکمیت دینی قرار دهیم.

او افزود: جایی که این اتفاق افتاده ثمرات زیاد بوده اما در جایی که افتراق به وجود آمده دمیدن روح دینی در فعالیت‌های فرهنگی و هنری به ویژه در هنرهای وارداتی بسیار دشوار است. من در آسیب شناسی فرهنگ و هنر معتقدم افتراق در این حوزه برای ما هزینه ساز است و باید این هزینه را در دولت انقلابی و مردمی‌ جبران کنیم. به همین دلیل ما شعار خود را بازگشت به مساجد قرار دادیم و باید فعالیت‌های فرهنگی و هنری را به مسجد برگردانیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ با بیان اینکه مسجد باید محور فعالیت‌های فرهنگی و هنری باشد تاکید کرد: یک وقتی این هنر در تراز نماز جمعه است که در مهمترین مسجد شهر برگزار می‌شود و اهمیت مضاعفی دارد. کار خوبی در بخشی از مصلاهای در حال ساخت انجام می‌شود که فعالیت‌های فرهنگی و هنری در آن ادامه دارد. در اصفهان چنین چیزی رخ داده است. در شهرکرد دستور دادیم این نگاه در مصلی دنبال شود.
 
اسماعیلی گفت: ما هر چه فرهنگ و هنر را به دین نزدیک کنیم موفق خواهیم بودیم. در یازده استان برای 40 رشته و برای 40 هزار هنرجو دوره‌های فرهنگی و هنری را در مساجد برگزار می‌کنیم مگر بخش کوچکی از  فعالیت‌های هنری که به لحاظ شان نشود در مساجد عرضه کرد. اما به غیر از این هنر ابزار مناسبی برای انتقال پیام دین است. شعر و سرود هم بر همین منوال است.

او ادامه داد: سرود سلام بر فرمانده که این روزها مورد توجه نوجوانان ما قرار گرفته مایه مباهات ماست. این جایی است که فرهنگ و هنر به در خدمت معارف عمیق دینی در می‌آید. شما طی دوره دفاع مقدس نگاه کنید و شعرای برجسته ما را ببینید که چه نقش مهم و کم نظیری در ترویج روحیه ایثار و از خود گذشتگی و حضور در جبهه‌ها داشتند. این جا جایی است که هنر با مفاهیم بلند ارتباط می‌گیرد. در نظام دینی همین توقع وجود دارد.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ این ابتکار که نماز جمعه در قالب جشنواره شعر و عکس برگزار می‌شود کار بسیار ستایش آمیز و خوبی است و این نشان می‌دهد در حوزه مسایل دینی و تعظیم شعائر باید بتوانیم از ابزار هنر استفاده کنیم.

او یادآور شد: عکس‌ها و شعرها درباره نماز جمعه اگر ترویج شود تاثیراتش را می‌گذارد. ما در حاکمیت دینی تلاش می‌کنیم مردم به سعادت دنیوی و اخروی برسند. سیاست از نگاه بزرگان ما همین است که از همه ابزارها برای سعادتمندی انسان استفاده می‌شود در حالیکه در غرب گفته می‌شود دین حق ورود به اجتماع را ندارد اما تمدن دینی می‌خواهد مردم را سعادتمند کند و همه ابزارها نیز در اختیارش است که این هدف را محقق کند.

او با اشاره به تلاش‌های حاج علی اکبری گفت: من ذکر خیر ایشان را سی و چند سال پیش شنیده بودم و دوستان ما حجره ایشان را با حسرت نشان می‌دادند. به حمدالله این شخصیت دانشمند و متخلق در شورای سیاست گذاری ائمه و مورد اعتماد مقام معظم رهبری هستند و امیدوارم بتوانند طرح‌هایشان را در این حوزه عملیاتی کنند.

او در پایان برای جانباختگان حادثه متروپل آبادان طلب مغفرت کرد و بر روان شهدای نماز جمعه درود فرستاد.

درباره نماز جمعه راه نرفته زیاد داری
حاج  علی اکبری در بخشی از این مراسم طی سخنانی گفت: نماز جمعه در تطهیر جان مومنان و صفابخشی به ذهن تاثیر گذار است. از سوی دیگر نماز به ویژه نماز جمعه در حوزه جامعه پردازی یکی از نهادهای اصلی است و نقشی که خطبه‌ها در انسجام بخشی جامعه و کنار هم قرار دادن آنها دارد بی مثال است و در مجموع مسیری که به سوی تحقق تمدن اسلامی‌ است از این عرصه می‌گذرد. ابعاد گوناگون نماز جمعه به ویژه در جنگ تحمیلی خاطره انگیز است و آثار و برکات آن در بخش‌های مختلف قابل مشاهده است.

او با بیان اینکه درباره نماز جمعه راه نرفته زیاد داریم و حقش برآورده نشده است تاکید کرد: ما هنوز خیلی فاصله داریم تا حق نماز جمعه را ادا کنیم. در بخش‌های گوناگون از نهادهای مسئول تا نخبگان و هنرمندان ما می‌توان در این حوزه کار کرد.

به گفته حاج علی اکبری، اسرار و ظرفیت‌های نماز جمعه اقتضا می‌کند که همگی برای تعالی آن قدم بر داریم. ما هر روز به نماز جمعه تراز برای خودسازی، تمدن سازی و جامعه پردازی نیاز داریم.

او با اشاره به ظرفیت‌های هنر و زبانش در تروج مفاهیم دینی گفت: هنر ابزاری برای ترویج و تبیین و ارائه و نفوذ پیام دینی است و از سوی دیگر همه چشم‌ها به هنر متعهد دوخته شده است. هر چند هر هنری به خدمت دین بیاید خودش فیض می‌برد. اگر شعر به محضر دین بیاید قدسی و آسمانی می‌شود و برکاتش قابل تصور نیست. هر رشته از رشته‌های هنری به خدمت دین بیاید خودش بارور می‌شود.

او گفت: از سوی دیگر هنر از این طریق به مسئولیت و رسالتی که در عهده اش عمل می‌کند. البته آموزه‌ها و معارف دینی نیز برای اینکه به مقصد خود برسد بیشترین بهره را می‌تواند از هنر ببرد.

حاج علی اکبری در ادامه با بیان اینکه ما در نهاد نماز جمعه از اصحاب هنر دعوت کردیم تا اولا خودشان را در محضر نماز جمعه با ظرفیت‌های شگفت انگیز خودشان جلا بدهند و از سوی دیگر به رسالت خود عمل کنند توضیح داد: از سوی دیگر امیدواریم با استفاده از ظرفیت‌های هنری بتوانیم در ترویج نماز جمعه به وظیفه خود عمل کرده باشیم. از همین منظر در حوزه شعر و عکس تلاش کردیم تا بر اساس فراخوانی که داده شده آثار مرتبط با این حوزه را جمع آوری کنیم و در واقع به نماهایی بپردازیم که کمتر دیده شده است.

تلاش کردیم این جشنواره با اصالت باشد
علیرضا قزوه دبیر علمی‌این جشنواره با بیان اینکه اولین دوره شعر برای شهدای نماز جمعه دیر آغاز شده گفت: هفته پیش ما بزرگداشت چهار هزار شهید روحانی را برگزار کردیم. حال این سوال است که روحانیتی که خودش پیشگام است چرا باید بعد از 40 سال برای شهدای روحانیت مراسم بگیرد و این نشان می‌دهد که روحانیت بیشترین انرژی اش را برای مردم گذاشته است.

او ادامه داد: ما تلاش کردیم این جشنواره با اصالت باشد. آثار خوبی هم به دبیرخانه ارسال شد و طی 4 ماهه اخیر آثار خوبی دریافت کردیم و آثار منتخب در قالب کتاب به چاپ رسیده  که کتابی در خور و با ارزش است.

قزوه گفت: در خارج از مرزهای ایران شعرایی چون سعدی و میرسیدعلی همدانی با عنوان شیخ سعدی یا شیخ همدانی می‌نامند. شهید ثالث که مقبره اش در اکبر آباد ساخته شده  بزرگترین پایگاه تشیع است. بنابراین بزرگان روحانیت در ادب فارسی ما بودند و جایگاه رفیعی داشتند.

به گفته او، در دوره معاصر هم امامین انقلاب با ادبیات سر و کار داشتند. من دبیر بزرگداشت مرحوم بهجتی شفق بودم و یادم است دو سال بعد برای علامه حسن زاده آملی بزرگداشت گرفتیم و با شعرا حرکت کردیم به سمت آمل برای اینکه برای ایشان بزرگداشت بگیریم. ما 20 سال پیش شاعران جوانی بودیم به حضرت علامه هم گفتیم ما با شاعران جوان به سمت شما می‌آییم. یادم است در مسیر 20 کیلومتری آمل در قهوه خانه ای ایشان به استقبال ما شعرا آمده بود. ایشان به مقام شعر و ادبیات احترام می‌گذاشت.

او در پایان گفت: استقبال از این جشنواره هم درخشان بود.

در پایان این مراسم از برگزیدگان به شرح زیر تجلیل شد:

جشنواره شعر نماز جمعه
محمد زارعی از  دلیجان  
امیرعلی سلیمانی از تهران    
آرش پورعلیزاده از رشت    
نغمه سادات مستشار نظامی   
مجتبی صفدری از رشت   
زهرا محدثی خراسانی    
سید ابوالفضل مبارز از مشهد    
وحیده افضلی از گرگان    
رضا علی اکبری از اقلید   
سمیه تورجی از شیراز    
مجتبی خرسندی از قم   
فاطمه ناظری    
 
ائمه جمعه

حسین رشیدیان دلفان   از  تیران   
ابوالقاسم غفوری  از  دلیجان   
محمدصادق پیمایی  از  ایلام   
سید مهدی موسوی  از  مبارکه    
حجت اله اسماعیلی    
محمدتقی جلائی صلاحی  از  چهاردانگه    
 
جشنواره عکس شکوه جمعه
 مهدی مریزاد  از  تهران   
زینب صولتی از  قم  
سید مهدی حسینی از    قم    
محمد آهنگر از    اهواز   
اکبر لطفی  از  قم  
محمدحسین جمالزاده  از  اراک   
 



 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها