یکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۱
عرضه کاغذ در بورس به نفع همه فعالان صنعت چاپ و نشر نیست

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان همدان ورود کاغذ به بورس کالا را ضربه صنعت چاپ و نشر ارزیابی کرد و گفت: این کارممکن است برای واحدهای چاپخانه بزرگ، مشکلی به وجود نیاید اما، واحدهای کوچک قطعا مشکل خواهد داشت؛ بنابراین ابعاد مختلف آن باید کارشناسی شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی، افتتاحیه گردهمایی مشترک کارشناسان مسئول چاپ ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها و روسای اتحادیه‌های صنفی چاپخانه‌داران کشور با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد حسین‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی و علی مغانی، رییس اتحادیه داران استان خراسان رضوی در هتل فرهنگ و هنر برگزار شد.

در ابتدا علی اکبر ابراهیمی، مدیر کل دفتر امور چاپ و نشر، هدف از برگزاری این دوره را هماهنگی و هم‌افزایی بین اتحادیه‌ها و اداره کل دفتر چاپ کشور دانست و گفت: در این دوره آموزش‌هایی در حوزه فنی و محتوایی برای تمام استان‌های کشور در نظر گرفته شده است. همچنین مسائل مختلفی در حوزه صنفی و اداری وجود دارد که در این دوره، روشنگری و تببین می‌شود و دغدغه‌های حوزه چاپ و نشر بررسی خواهد شد.

علی مغانی، رئیس اتحادیه چاپخانه داران استان خراسان رضوی با بیان اینکه هیچ کار تولیدی و صادراتی نیست که به صنعت چاپ وابسته نباشد، افزود: اگر در بخش صادرات غیر نفتی بخواهیم فعالیتی داشته باشیم، به صنعت چاپ نیاز داریم. اگر در بخش صادرات بخواهیم فعالیت کنیم، پایه اصلی آن صنعت چاپ است و نیز اگر در بخش صنایع بخواهیم فعالیت کنیم به این مهم نیاز داریم.

حذف قانون معافیت گمرکی به ضرر صنعت چاپ کشور است
وی افزود: مصوبه شهرک چاپ و نشر برای استان خراسان رضوی از دولت یازدهم اخذ شد و در شهرک صنعتی توس کلید خورد. اکنون 128 واحد چاپ و نشر در این شهرک مشغول مستقر شدند و بیش از 60 درصد واحدها ساخته شدند. پیشنهاد ما این است که در سایر استان‌ها این رویه اجرا شود تا بنوانند از این موهبت برخوردار شوند؛ چرا که جا‌به‌جایی چاپخانه در کشور هزینه بالایی خواهد داشت.

وی به مشکلات صنعت چاپ و نشر اشاره کرد و گفت: با تغییر نرخ ارز، قیمت‌ها نیز بالا رفته است. این در حالی است که در قانون بودجه، معافیت گمرکی حذف شده است در حالیکه کمک ویژه ای به صنعت و نوسازی بود.

فعالین عرصه چاپ؛ جریان ساز در چرخه فرهنگی کشور
حسین زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسامی استان خراسان رضوی ضمن اظهار امیدواری از برگزاری این جلسه و نقش موثر آن در رشد و پیشرفت صنعت چاپ کشور و زمینه گفت: بزرگوارانی در صنعت چاپ، فعالیتی از جنس تولید و کارآفرینی دارند، تفاوتی با دیگر کارآفرینان دارند. آن‌ها مکمل فضای فرهنگی کشور هستند و چرخه فرهنگی کشور را کامل می‌کنند؛ لذا اثری متفاوت و جریان سازتر از سایر تولید کنندگان در کشور خواهند داشت.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: اهمیت نگاه فرهنگی فعالان حوزه چاپ کشور می‌تواند در جهت‌دهی و به ثمر رسیدن صنعت چاپ بسیار موثر باشد.

 صنعت چاپ در ایران فاصله بسیاری با کشورهای دیگر در خاورمیانه دارد
خضریان، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان همدان به جایگاه و اهمیت صنعت چاپ اشاره کرد و گفت: باید بیش تر از پیش به این حوزه اهمیت داده شود؛ چرا که یکی از پایه‌های فرهنگ، کتاب و نشر است. آنچه باعت تجلی مطبوعات می‌شود، چاپ است. در حوزه صنعت هم همین‌گونه است.

رئیس اتجادیه چاپخانه‌داران استان همدان با بیان اینکه مهم‌ترین مسائل کشور از طریق تولید ملی حل می‌شود، افزود: در حوزه داخلی و خارجی وابستگی به بسته‌بندی داریم که این مهم با چاپ متجلی می‌شود؛ بنابراین در تمام حوزه‌ها، چاپ نقش آفرینی می‌کند اما، متاسفانه باید گفت وضعیت چاپ کشور را خوب نمی‌بینیم.

خضریان با اشاره به اینکه ایران در حوزه خاورمیانه در صنعت چاپ فاصله بسیاری با کشورهای دیگر دارد، افزود: ترکیه 60 درصد از صنعت چاپ منطقه را در دست گرفته است و ما تفاوت بسیاری با آن ها داریم.

رییس اتجادیه چاپخانه‌داران استان همدان ادامه داد: صنعت چاپ پویاست و اگر پویایی را از آن بگیریم، فنا می‌شود. مشکلات و مسائلی بسیاری در حوزه چاپ داریم که باید دولت برای رفع آن همت کند. به عنوان مثال با وجود اینکه میزان سود در صنعت چاپ بسیار ناجیز است، سازمان امور مالیاتی ضرایب مالی بالایی برای آن در نظر گرفته است که باید کاهش داده شود.

خضریان افزود: موضوع ارزش افزوده نیز در این صنعت مهم است. مجلس شورای اسلامی در سال گذشته مصوبه‌ای برای معافیت خدمات چاپ از ارزش افزوده تصویب کرد اما، به خاطر تفسیرهای غلطی که از این قانون، عملا اجرایی نشد.

ورود کاغذ به صنعت بورس به ضرر صنعت چاپ و نشر است
رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان همدان گفت: صنعت چاپ آثار مثبت بسیاری برای دولت دارد؛ یکی از این آثار رشد اشتغال است. برای موفق شدن در زمینه چاپ و رشد و توسعه اشتغال نمی‌توان به سود بانکی اکتفا دارد. در صورتی سرمایه محقق می‌شود که از تسهیلات ارزان‌قیمت استفاده کنیم؛ چراکه مدیران، توان سرمایه‌گذاری جدید را ندارند و نیاز به مشوق‌های بیمه‌ای و حمایت‌های دولت دارند.

خضریان با انتقاد به ورود کاغذ به بورس کشور گفت: این کار به صنعت چاپ و نشر کشور ضربه می‌زند و ممکن است برای واحدهای چاپخانه بزرگ، مشکلی به وجود نیاید اما، واحدهای کوچک قطعا مشکل خواهد داشت؛ از این رو باید ابعاد آن کارشناسی بررسی شود.

نیمی از استان‌ها اتحادیه مستقل چاپ ندارند
وی در پایان با اشاره به اینکه نیمی از استان‌ها اتحادیه مستقل چاپ ندارند، افزود: واحدهای چاپی در حد نصابی که قوانین صنفی تعیین کرده وجود ندارد و تعداد آن‌ها کم است از این رو مطالبات آن‌ها پیگیری نمی‌شود. در حال حاضر به دنبال تشکیل فدراسیون هستیم تا تمام استان‌ها بتوانند خواسته‌های خود را بیان کنند و زمینه هم‌صدایی صنعت چاپ را فراهم کند.

طرح بررسی مسائل صنعت چاپ در جلسات هفتگی رئیس جمهور
احمدوند، معاون امور فرهنگی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: دولت تصمیم جدی برای حل مشکلات فعالان صنعت چاپ دارد و در جلسات دو هفتگی رئیس جمهور با اهالی فرهنگ مسائل پیگیری خواهد شد.

احمدوند با تاکید بر اینکه برای رفع مشکلات صنعت چاپ نیازمند همدلی بخش خصوصی و دولتی هستیم، افزود: از جمله مسائل این صنعت مالیات، واردات و تسهیلات است که نیازمند تدوین طرح و تهیه مصوبه قابل دفاع است و قطعا دولت نیز با پیشنهادات موثر موافقت خواهد کرد.

احمدوند از تدوین بسته جامع پیشنهادی برای ارائه تسهیلات و نیز حل مسائل مالیاتی با فعالان صنعت چاپ کشور ابراز امیدواری کرد و ادامه داد: برای ورود کاغذ به بورس و در مورد ابعاد آن تردید دارم که به نفع یا ضرر ماست، اما این مسیری است که باید برویم. ورود به بورس آسیب‌هایی هم دارد اما، فعالان صنعت چاپ باید به جمع‌بندی برسند تا در این مسیر چالش‌ها را شناسایی و کمتر کنیم.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: به وضعیت مشابه صنعت چاپ در کشورهای منطقه مانند عربستان اشاره کرد و یادآور شد: ترکیه تنها کشوری است که وضعیت مطلوبی دارد و گردش نقدینگی چاپ در این کشور ۱۰ برابر ماست و ما نیز باید با بررسی راهکارها به سمت مطلوب برویم.

در پایان از پنج فعال عرصه چاپ در خراسان رضوی تقدیر شد. علی مغانی، رئیس انجادیه صنعت چاپ استان خراسان رضوی، حمید‌رضا مغانی، مدیر شرکت چاپ پدیده زیبای شرق، رضا‌زاده، مدیر لیتوگرافی گویا اسکنر، امید پرنده، مدیر چاپخانه حکمت، محمدرضا به‌روش، مدیر چاپخانه معین و دلقندی، مدیر چاپخانه دانا تقدیر شد.


به گزارش ایبنا؛ اولین همایش کشوری کارشناسان چاپ استان‌ها و روسای صنفی صنعت چاپ کشور از 7 خرداد لغایت 10 خرداد در سالن کنفرانس هتل فرهنگ و هنر برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها