شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۷
علمای لرستان در یک قرن  اخیر نقش ممتازی در عرصه‌های سیاسی و مبارزاتی داشته‌اند

حجت‌الاسلام شاهرخی، در برنامه نکوداشت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج محمدمهدی روشن، مبارز انقلابی با تاکید بر نقش ممتاز علمای استان لرستان در یک قرن اخیر گفت: در این زمینه کتاب‌های مختلفی نوشته شده است اما کارهای فراوان بر زمین مانده‌ای وجود دارد که اهل قلم، رسانه، هنرمندان و سخنوران و اندیشمندان باید بنویسند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در لرستان، آیین نکوداشت روحانی مبارز و انقلابی حجت الاسلام والمسلمین زنده‌یاد حاج محمدمهدی روشن با عنوان «راه روشن» با همکاری دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی امروز، شنبه (هفتم خرداد ماه) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی فقیه در استان، حجت‌الاسلام و المسلمین غیاث‌الدین طاها محمدی، نماینده خبرگان رهبری در استان همدان، منصور احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرشته طهماسبی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، فریبا ولی‌پور، مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری لرستان، میلاد شرفی، مدیرکل پدافند غیر‌عامل استان، حجت‌الاسلام مهدی قدرتی مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام احد عبدالهی، مدیر حوزه علمیه استان، حجت‌الاسلام هبت‌اله هاشمی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان، علی جهانی، مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان  و جمعی دیگر از مسئولان، روحانیون و اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در تالار شهید آوینی مجتمع فرهنگی هنری ارشاد خرم‌آباد، برگزار شد. 

منصور احمدی، ضمن دورود به روح پاک شهیدان و خیر مقدم به مهمانان و تسلیت ایام شهادت امام صادق (ع) به حدیثی از ایشان اشاره کرد و افزود: در حدیث «إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ» کلمه  «لَا» در عبارت «لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ» در اقسام «لا»ی هفت‌گانه ادبیات عرب است و این نافی رسالت و وظیفه ما در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: در بین وزارتخانه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی، فقط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که مفتخر به پسوند اسلامی است و این امر سنگین‌کننده و وزین‌کننده رسالت و وظیفه مسئولان در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم تمام جوانب فرهنگ و هنر در استان آراسته به زیبایی‌های اسلام باشد و در این راه از همکاری‌های شما به‌عنوان مبلغان نظام و اسلام نیز بهره‌مند خواهیم شد تا بتوانیم این وظیفه را در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به نحو احسن انجام دهیم. 


احمدی گفت: در این برهه از زمان، رسالت بسیار سختی است که باید بیش از گذشته تلاش کنیم که به این امر توجه شود.

وی با اشاره به این‌که تجلیل از علما و مفاخر از رسالت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد است افزود: این برنامه‌ها در طی سال، ان‌شاالله تداوم خواهد داشت.

احمدی از ویژگی‌های حجت‌الاسلام روشن را انس با کتاب دانست و گفت: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی روشن، انس بسیاری با کتاب و مقوله علم داشت و تا اواخر عمر خود این ارتباط را قطع نیز نکرد.

در بخش دیگری از این برنامه نماینده ولی فقیه در استان ضمن تشکر از حضور مهمانان در نکوداشت عالم مبارز حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین جناب حاج محمد مهدی روشن و تشکر از برگزارکنندگان این نکوداشت گفت: امیدوارم این آغازی باشد برای نکوداشت دیگر علما و برجستگان فرهنگی که ما در همه عرصه‌های مختلف چنین علمایی داریم.



حجت‌الاسلام شاهرخی گفت‌: وقتی تاریخ یک قرن اخیر ایران اسلامی را در عرصه‌های دینی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و مبارزاتی بررسی می‌کنیم نقش علمای استان لرستان در این یک قرن اخیر نقشی ممتاز، برجسته و شاخصی است که در این زمینه کتاب‌های مختلفی نوشته شده است اما کارهای فراوان بر زمین مانده‌ای وجود دارد که اهل قلم، رسانه، هنرمندان و سخنوران و اندیشمندان باید بنویسند و بگویند و نشان دهند.

وی افزود: برخی از علمایی که در یک قرن اخیر در عرصه‌های یادشده نقش ممتاز و برجسته داشتند، نقش بین‌المللی و تاثیرگذاری بر جهان اسلام داشتند و برخی نقش ملی و کشوری و برخی منطقه‌ای که سرآمد همه  آن‌ها وجود حضرت آیت‌الله حاج آقا حسین طباطبایی بروجردی که نامی آشنا برای جهان اسلام است.

 

امام جمعه خرم‌آباد ادامه داد: البته این استان علمای بزرگ دیگری داشته که آن‌ها در سایه نام این بزرگ قرار گرفته‌اند وگرنه آن‌ها نیز نقش برجسته و ممتاز و شاخص در کشور داشته‌اند که از نام بردن آن‌ها صرف‌نظر می‌کنم چون اسامی با آن‌ها بسیار است. باید تلاش کنیم که نسل کنونی و نسل آینده با این میراث گرانقدر و هویتمان آشنا شوند.
 
وی با اشاره به آیین نکوداشت حجت‌الاسلام محمدمهدی روشن گفت: لرستان در عرصه‌های دینی، علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، انقلابی و مبارزاتی از چنین شخصیت‌هایی برخوردار بوده است؛ از مبارزات مردم این استان با سلسله قاجار، پهلوی اول و پهلوی دوم از آیت‌الله شیخ عبدالرحمن لرستانی که در کنار شهید آیت‌الله سیدحسن مدرس پرچم مبارزه و انقلابی‌گری را بر دوش گرفت تا زمان حال ۵۴ شهید روحانی استان لرستان شاگردان حضرت امام جعفر صادق این یک قرن اخیر به مراحل و بخش‌های متعددی قابل تقسیم است. از سال ۱۲۹۹ تا ۱۳۲۰ و سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷ و ۱۳۵۸ تاکنون علمای بزرگ استان لرستان در این مقطع از تاریخ نقش آفرینی کرده‌اند.

 
نماینده ولی فقیه در استان گفت: برخی از علمایی که در جلسه حضور دارند، تبعیدی رژیم پهلوی هستند و خود یک تاریخ زنده‌اند که باید بگویند و ما بشنویم و بنویسند و ما از نوشته‌های آن‌ها بهره‌مند شویم. این کتاب قطور عرصه علمی و فرهنگی دینی سیاسی و اجتماعی بخشی از آن مربوط به روحانی فاضل جناب مستطاب حاج محمدمهدی روشن است.

حجت‌الاسلام شاهرخی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی حاج روشن گفت: وی تا پایان عمر در کسب علم و هم افاده و هم استفاده هم تعلیم و هم تعلم و تا پایان عمر در خدمت‌رسانی به شاگردان حضرت امام صادق علیه السلام بود و خستگی‌ناپذیر در عرصه تبلیغ و گسترش معارف اسلامی و  اهل بیت عصمت و طهارت بود.



در ادامه این برنامه حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی نیز به بیان نکاتی درباره نقش علما و خدمات روحانیت برای ادیان حق پرداخت و گفت: علمای شیعه جهاد کردند و حق هدایت بر گردن ما دارند و هیچ حقی بعد از حق خدای تعالی بالاتر از حق هدایت نیست.



به گزارش ایبنا؛ در پایان این مراسم از کتاب روزهای روشن‌(زندگی‌نامه و خاطرات حاج محمدمهدی روشن)، لاله‌های آشنا (خاطرات زنده‌یاد حاج روشن از رفقای شهید)، حج روشن (خاطرات کوتاه حج حاج محمدمهدی روشن)، خاطرات روشن (خاطراتی از حجت‌الاسلام محمدمهدی روشن پیرامون انقلاب، شهدا، علما)، راه روشن (یادنامه روحانی مبارز حجت‌الاسلام حاج محمدمهدی روشن) به کوشش حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی تیموری رونمایی و از خانواده حاج محمدمهدی روشن و حجت‌الاسلام مصطفی تیموری گردآورنده پنج اثر رونمایی شده تقدیر به عمل آمد.

در توضیح این پنج اثر امده است: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی روشن از چهره‌های فعال دوران پرتکاپوی انقلاب اسلامی در استان لرستان بود.

حضور در کنار شهید محراب آیت‌الله مدنی و عرصه‌های مختلف انقلاب سبب تبعید و زندانی شدن ایشان در دوران ستم‌شاهی شد.

بعد از پیروزی انقلاب با فعالیت‌های جدی در تداوم و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی کوشید.

عضویت در شورای فرماندهی سپاه پاسداران لرستان، حضور در کمیته انقلاب استان، رئیس عقیدتی سیاسی تیپ ۸۴، مسئولیت دایره عقیدتی سیاسی ناحیه ژاندارمری استان‌های لرستان و همدان، همگام شدن با رزمندگان اسلام در مناطق جنگی، پذیرش دبیری ائمه جمعه استان و روحانی کاروان حج و عتبات عالیات و تبلیغ معارف دینی گوشه‌ای از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر حجت‌الاسلام روشن است.

وی علاوه بر امور یاد شده در زمینه تالیف و نگارش تاکنون بیش از ده‌ها کتاب، مقاله و مصاحبه پیرامون امور فرهنگی، سیاسی و اجتماعی از خود به یادگار گذاشته‌ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها