جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۶
بخش مجازی نمایشگاه کتاب 2 روز تمدید شد/فروش 140 میلیارد تومانی نمایشگاه کتاب

قائم‌مقام سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تاریخ پایان فعالیت بخش حضوری نمایشگاه کتاب تهران و تمدید دو روزه بخش مجازی این رویداد فرهنگی تا دوم خرداد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، نهمین نشست خبری سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، جمعه (30 اردیبهشت‌ماه) با حضور علی رمضانی، سخنگو و قائم‌مقام و سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سرای ملل برگزار شد.
 
علی رمضانی در سخنانی از تمدید 2 روز‌ه نمایشگاه در بخش مجازی خبر داد و گفت: بخش مجازی نمایشگاه کتاب تا ساعت 24 روز دوم خرداد فعال خواهد بود؛ اما بخش حضوری نمایشگاه، طبق اعلام قبلی، ساعت 20 شنبه، 31 خرداد است.
  
وی همچنین با بیان این‌که تا شب گذشته مجموع فروش بخش مجازی و حضوری حدود 140 میلیارد تومان بوده است، گفت: سهم بخش حضوری، 79 میلیارد تومان و سهم بخش مجازی 61 میلیارد تومان بوده است.
 
وی همچنین به صدور 64 رای در هیات رسیدگی به تخلفات ناشران اشاره کرد و افزود: در این میان به ترتیب، عرضه و فروش کتاب‌ ناشران غیر، فروش کتاب‌های غیرمجاز، ارائه کتاب‌هایی که متعلق به بیش از 4 سال قبل بوده‌اند، بی‌توجهی به رعایت شئونات اسلامی و اقدام به تعرض فضای خارج غرفه بیشترین فراوانی را داشته است.
 
رمضانی افزود: استفاده از کارتخوان غیر، فروش کتاب بالاتر از قیمت پشت جلد کتاب، تحویل نگرفتن غرفه، عرضه کتاب غیرمرتبط با سالن و  بی‌توجهی به رعایت حداقل و حداکثر تخفیف نیز دیگر تخلفات جاری بوده است.
 
وی با اشاره به  صدور آراء متخلفان، گفت: 20 رای شامل توبیخ کتبی با درج در پرونده و اخد تعهد کتبی، 16 رای برای متخلفان شامل محرومیت از نمایشگاه دوره آینده با امکان اعتراض و درخواست رسیدگی مجدد، 15 مورد توبیخ بدون درج در پرونده، هفت مورد تعطیلی سه تا پنج ساعته، سه مورد محرومیت از حضور در نمایشگاه‌های استانی، دو مورد محرومیت از دریافت تسهیلات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یک مورد تعطیلی غرفه بوده است.  
 
سخنگوی نمایشگاه کتاب در ادامه به بحث اطلاع‌رسانی 100 نیرو در 30 نقطه برای توزیع نقشه و راهنمایی به سوالات مستقر هستند، گفت: همچنین 70 کیوسک اطلاع‌رسانی در بخش‌های مختلف قرار داده شده است که در نقاط مختلف مشغول فعالیت هستند که 53 کیوسک در بخش ناشران عمومی، هفت کیوسک در بخش خارجی، چهار کیوسک در بخش کودک، سه کیوسک در بخش دانشگاهی و سه کیوسک در بخش کارنامه نشر قرار دارد.
 
وی افزود: 115 نفر نیز در غرفه‌های مشاوره کتاب در 4 نقطه سالن‌ها به تناسب سلیقه و رده سنی به مراجعه‌کنندگان مشاوره می‌دهند.
 
رمضانی با بیان این‌که اپلیکیشن‌هایی نیز در کیوسک‌های اطلاع‌رسانی قرار دارد که مخاطبان می‌توانند آن را دریافت کنند، عنوان کرد: حدود 6 هزار نفر این اپلیکیشن‌ را دریافت کرده‌اند که 4200 نفر آن را روی گوشی‌های خود اجرا کردند، غیر از آن در اپلیکشن بازار و نشان نیز امکان جست‌وجوی غرفه‌ها قرار دارد.
 
وی در ادامه به استقرار 70 نیرو در مرکز پاسخگویی اشاره کرد و گفت: تا امروز حدود 29 هزار و 500 تماس ورودی و 8 هزار و 800 تماس خروجی داشتیم، همچنین در این مرکز همیاران خرید با کسانی که تجربه خرید اینترنتی نیستند همراه می‌شوند تا بتوانند کتاب مورد نیازشان را خریداری کنند.
 
رمضانی درباره اقدامات بخش رفاهی نیز توضیح داد: استراحتگاه‌های مختلفی در حوض اصلی صحن، مسیر ورود از متروی مصلای امام خمینی‌(ره) و متروی شهید بهشتی پیش‌بینی شده است که شامل 1800 مبلمان شهری است، علاوه بر آن دسترس به آب معدنی سالم به قیمت 1800 تومان نیز در داخل نمایشگاه فراهم شده است.
 

بخش دیگر این نشست به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص داشت، رمضانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا، درباره برخورد با ناشرانی که کتاب‌هایشان را با تخفیف 50 درصد می‌فروختند، گفت: در آیین‌نامه نمایشگاه حداقل و حداکثر تخفیف آورده شده و به‌عبارت دیگر تخفیف نامتعارف نیز اشاره شده است که بخشی از تخلفات رسیدگی شده در نمایشگاه به این حوزه اختصاص دارد.
 
قائم‌مقام نمایشگاه کتاب همچنین درباره هزینه اجاره‌بهای غرفه ناشران با توجه به تعطیلی یک روزه نمایشگاه فیزیکی، توضیح داد: قبلا هم توضیح داده‌ایم که هزینه اعلام شده هر غرفه، قیمت تمام شده است؛ البته در این زمینه هنوز تصمیم‌گیری نشده است؛ اما با توجه به این‌که بخش زیادی از ناشران از یارانه استفاده می‌کنند ممکن است در قالب یارانه تصمیماتی گرفته شود.
 
رمضانی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درباره برگزاری نشست‌های فرهنگی بیش از ظرفیت سالن‌ها و غرفه‌ها نیز گفت: برای برگزاری هر نشست یا مراسم امضایی باید مجوز دریافت می‌شد تا نظم عمومی برهم نخورد؛ همچنین به فعالیت سایر غرفه‌ها آسیبی وارد نشود، در این زمینه، سالن‌های سرای اهل را برای هر سالن پیش‌بینی کردیم تا برنامه‌ها در آن برگزار شود.
 
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره تهویه هوای سالن‌ها طی دو روز اخیر نیز توضیح داد: تهویه‌ها مثل همیشه روشن بوده است، در این زمینه طی ساعت‌های مختلف گروه‌هایی مراجعه کردند و گزارش‌هایی از دمای بیرون، داخل و حتی تست میزان رطوبت هوا در ساعت‌های مختلف ارائه کردند؛ اما دمای هوا، امروز بالا بود و به 31 درجه هم رسید که در کیفیت هوای سالن‌ها موثر بود.
 
رمضانی در پایان به سوال خبرنگاری درباره خالی بودن غرفه برخی ناشران خارجی در سرای اهل قلم نیز پاسخ داد: یکی از مسائل این است که بسیاری از شرکت‌کنندگان خارجی نمایشگاه نسبت به روزها و ساعت برگزاری نمایشگاه معترض بودند، در این زمینه در شورای سیاستگذاری نمایشگاه و شورای برنامه‌ریزی بحث‌هایی شده و قرار است برای دوره‌های آتی تصمیم‌گیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها