جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۴
ناشرانی که فعالیت خود را از مرحله فروش و بازاریابی کتاب آغاز می‌کنند موفق‌ترند

مدیرمسئول انتشارات ارجمند با اشاره به این‌که توانایی فروش و بازاریابی برای کتاب، از تولید آن مهم‌تر است، اظهار کرد: امروز ناشرانی موفق هستند که فعالیت خود را از مرحله فروش و بازاریابی شروع کرده باشند و به‌ تدریج وارد فعالیت‌های مرتبط با تولید شوند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست «الگوی سازمان نشر دانشگاهی» ۲۹ اردیبهشت‌ماه با حضور محسن ارجمند، مدیرمسئول انتشارات ارجمند در سرای ناشران دانشگاهی سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.
ارجمند با بیان این‌که تولید کتاب از فروش آن آسان‌تر است، گفت: ناشرانی که کار خود را از بازاریابی و فروش آغاز می‌کنند و کم‌کم وارد بخش تولید می‌شوند موفق‌ترند. در دورانی به سر می‌بریم که نشر در حال پوست انداختن است و نسلی از ناشران در پایان زندگی کاری خود هستند.

این ناشر حوزه دانشگاهی ادامه داد: امروز برخورداری از وبسایت و پخش اینترنتی در صنعت نشر حرف اصلی را می‌زند. همان‌طور که می‌بینیم سی‌وسومین دوره نمایشگاه کتاب هم شامل دو بخش است؛ فکر می‌کنم آمار فروش مجازی با اختلاف قابل‌توجه از فروش فیزیکی به ثبت رسیده است.  برخلاف نمایشگاه حضوری، به نمایشگاه مجازی بن تخفیف اختصاص یافته است اما اگر اینگونه هم نبود، وضعیت فروش مجازی بهتر از فروش حضوری بود.

ارجمند با اشاره به این‌که با وجود فروش بیشتر در بخش مجازی، بسیاری از افراد دل‌بسته نمایشگاه حضوری هستند و حال و هوای آن فوق‌العاده و خاطره‌انگیز است، بیان کرد: توصیه‌ام به مخاطبان بخش مجازی نمایشگاه این است که از نمایشگاه حضوری هم بازدید کنند و از حال و هوای آن لذت ببرند.

مدیرمسئول انتشارات ارجمند در ادامه با تاکید بر اهمیت بازاریابی و فروش در صنعت نشر گفت: تبلیغات هم در صنعت نشر کنونی بسیار مهم است و امروز تعداد ناشران به قدری زیاد است که تبلیغات حرف اول را می‌زند؛ البته تبلیغات از شکل سنتی آن تغییر یافته و در جامعه امروز، تبلیغات در قالب اقداماتی مثل برگزاری جلسات آنلاین با مترجم و نویسنده بیشتر پاسخگو است.  

ارجمند در بخش بعدی سخنان خود درباره اشباع در حوزه نشر از نظر موضوعی و چگونگی فعالیت در این فضا گفت: تقریبا 30 سال است که در حوزه نشر فعال هستم. سی سال پیش ناشران این‌قدر متعدد نبود و جا برای کار در همه حوزه‌ها باز بود اما اکنون همه حوزه‌ها اشباع است. امروز کسی موفق است که بتواند یک هویت یا برند جدید ایجاد کند.

مدیرمسئول انتشارات ارجمند اضافه کرد: اکنون تولید کتاب، فوق‌العاده هزینه‌بر است؛ در حدی که اگر ناشر سه کتاب ناموفق داشته باشد نمی‌تواند بخوابد و باید برای بودجه کتاب چهارم فکری کند. در گذشته امکان ریسک وجود داشت اما به‌نظر می‌ر‌سد ریسک، امکانپذیر نیست.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر بودجه ناشران در حدی نیست که بخواهند پراکنده کار کنند، بیان کرد: ناشران باید یک جامعه مخاطب خاص را انتخاب و تلاش کنند به‌صورت هدفمند و متمرکز فعالیت کنند؛ ضمن این‌که بهتر است تا آنجا که می‌توانند کارهای خود را برون‌سپاری کنند.

ارجمند مطالعه کتاب «راهنمای آماده ساختن کتاب» از دکتر میرشمس‌الدین ادیب سلطانی را به ناشران توصیه کرد و گفت: بهتر است کسانی که قصد ورود به صنعت نشر را دارند حتما پیش از ورود به این حوزه این کتاب را بخوانند.

به گفته وی، مدیر نشر، مثل یک رهبر ارکستر است؛ رهبر ارکستر حتما لازم نیست به‌طور کامل به پیانو یا ویولن زدن مسلط باشند، اما باید همه سازها را بشناسد. ناشران هم الزامی ندارند حتما به طراحی مسلط باشند اما باید زیبایی‌شناسی بدانند، چاپخانه را بشناسند و از اصول مدیریت مالی تا حدودی آگاهی داشته باشند.

مدیرمسئول انتشارات ارجمند با اشاره به اهمیت شناخت نرم‌افزارهای حوزه نشر برای ناشران گفت: از نسل ناشران قدیمی کسانی که نتوانستند در زمینه استفاده از فناوری‌های جدید به‌‌روز شوند حذف شدند اما آن‌ها که نرم‌افزارهای جدید را یاد گرفتند، توانستند به تدریج از قابلیت‌های آن‌ استفاده کنند. در حوزه تبلیغات و بازاریابی هم یک ناشر نه‌تنها باید مسلط باشد؛ بلکه مرتبا باید به‌روز شود.

وی اینستاگرام را زمینه فوق‌العاده‌ای برای تبلیغات دانست و بیان کرد: در صفحه اینستاگرام انتشارات ارجمند، جلسات لایو، میزگرد، مصاحبه با مترجمان و مولفان را برگزار می‌کنیم، اما این فعالیت‌ها هزینه‌بر است و شاید در توان همه نباشد.

ارجمند پیشنهاد کرد: انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی می‌تواند فضایی با امکاناتی مشابه فیلمبردار با حقوق ماهیانه تامین کند تا از هزینه‌های جانبی ناشران در بخش تبلیغات کاسته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها