جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲
مطالبه مقام رهبری: کتاب‌های دفاع مقدس 100 برابر شوند؛ کمیت یا کیفیت؟

در جلسه‌ای با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران موضوع مطالبه رهبری مبنی بر 100 برابری شدن آثار حوزه دفاع مقدس مورد بحث قرار گرفت و کارشناسان دیدگاه‌شان مبنی بر اینکه این مطالبه متوجه کمیت آثار است یا کیفیت آنها را به اشتراک گذاشتند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشستی با عنوان «بررسی و تبیین نهضت تولید صد برابری آثار دفاع مقدس» با حضور رحیم مخدومی، رییس هیات مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس، نصرت الله احمد زاده و احمد شاکری از نویسندگان و کارشناسان حوزه دفاع مقدس برگزار شد. این برنامه عصر روز پنج شنبه -29 اردیبهشت ماه- در محل سرای اهل قلم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست مخدومی، رییس هیات مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس با اشاره به بیانات رهبر انقلاب درباره صد برابر شدن تولیدات در حوزه دفاع مقدس این سخنان را فاقد جنبه مبالغه دانست و گفت: گامی کلام رهبری درست فهم نمی‌شود. وقتی صحبت ایشان خطاب به عموم است تحلیل پیچیده‌ای ندارد.
 
مطالبه رهبری در سال 71
وی با اشاره به خاطره‌ای از دیدار جمعی از نویسندگان حوزه دفاع مقدس با رهبر انقلاب در سال 71 و درخواست ایشان مبنی بر اینکه کتاب‌هایی با تیراژ 2 هزار نسخه در آن زمان هم به تیراژ 100 هزار نسخه برسند، گفت: آن زمان رییس حوزه هنری از این صحبت‌ها تعجب کرد چرا که کتاب‌های 2 هزار نسخه‌ای هم دو سال طول می‌کشید تا به فروش برسند. اما رهبری یک راه حل برای این موضوع ارایه کرد.


مخدومی سپس گفت:‌ ما یا متوجه صحبت رهبری می‌شویم یا اینکه می‌گوییم این مطالبه قابل انجام نیست. مقام معظم رهبری به رییس وقت حوزه هنری راه حل را گفت و اگر ما فکر نمی‌کنیم نمی‌شود شاید راه حل این افزایش 100 برابری را بلد نباشیم.
 
بحث رهبری منتسب به کیفیت است
در ادامه صمدزاده، از فعالان حوزه نشر و صاحب یک کتابخانه تخصصی در حوزه جنگ گفت: 20 سال است که یک کتابخانه تخصصی در حوزه جنگ را راه اندازی کردم. بحث امروز ما مهم است، ما را با یک چالش مواجه می‌کند. برای اینکه ببینیم این مفهوم 100 برابری شدن مطالبه رهبری چیست لازم است به گذشته نگاه کنیم، ببینیم در سال‌های قبل اوضاع به چه شکلی بوده است.
 
وی ادامه داد: 100 برابری شدن تولید آثار مرتبط با دفاع مقدس را به کیفیت نسبت می‌دهم، آنچه در کتاب با عنوان افزایش 100 برابری معنی پیدا می‌کند از منظر مخاطب است. عدد 100 برابری اهمیت این کار را نشان می‌دهد. فعالیت فرهنگی برای این برپا می‌شود که به کیفیت برسیم.

 

این کارشناس حوزه نشر در ادامه تاکید کرد: دفتر ادبیات هنر و مقاومت حوزه هنری در گذشته سالی 70 الی 80 عنوان کتاب چاپ می‌کرد. اما الان این دفتر که یک برند است سالی 5 جلد کتاب بیرون می‌دهد. طبیعت کار این است که وقتی کیفیت بالا می‌آید، کمیت پایین می‌آید. در مورد دفتر مذکور هم کم شدن تعداد کتاب‌ها اعتبار این دفتر را کم نکرده است.
 
یک کتاب با تیراژ 100 هزار نسخه بهتر است کمی‌گرایی
وی با بیان اینکه باید مخاطبان‌مان را بالا ببریم و یک کتاب خوب با 100 هزار تیراژ بهتر است از 100 کتاب با تیراژ پایین گفت: پیداست که رهبری با توجه به اشرافی که به موضوعات دارند در نکته 100 برابری شدن به این نکته –اشاره به کیفیت- مدنظر قرار نداشته باشند. اینکه روی عدد و کمیت عناوین بایستیم به حوزه فرهنگ مقاومت ضربه می‌زنیم. اما اگر به سمت کیفیت برسیم سود سرشاری برای به همراه دارد.
 
هاضمه ما پخته خوار شده!
در ادامه این نشست شاکری، عضو هیات علمی یک پژوهشگاه حوزه اندیشه گفت: برای بحث درباره هندسه موضوع مدنظر رهبری چندین ساعت نیاز داریم. یکی از مجاری مساله مندی به حوزه ادبیات، تقریظ‌های رهبری و مکتوبات ایشان است.
 
وی ادامه داد: برخورد ما با موضوعات مدنظر رهبری ساده انگارانه است و چهارچوبی برای تبدیل آن به تفسیر و برنامه نداریم. نیت‌مان را با صحبت‌های رهبری باید اصلاح کنیم. هاضمه ما پخته خوار شده است و نمی‌تواند تنوع غذایی را درک کند.
 

این کارشناس حوزه فرهنگ مقاومت گفت: نیاز به یک هاضمه جدید داریم، یک درک عقلانی؛ مصرح مطالبه رهبر به صورت مشخص صحبت درباره افزایش کمی است. نیاز به منظومه‌ای دیدن هست و این کاری نیست که ناشران بتوانند بکنند. جایی مانند مجمع ناشران دفاع مقدس است که می‌تواند این موضوع را به شکل فکر عالی و جامع ببیند.
 
وی گفت: افزایش 100 برابری تولید در حوزه دفاع مقدس دستور کار یک الی دو سال نیست. یکجا باید باشد که دید مشرف داشته باشد و اتاق فکر می‌خواهد.
 
وظیفه کارشناسان است کیفیت را بهتر کنند
در ادامه بحث مخدومی با اشاره به اینکه افزایش کمیت با خود کیفیت هم به همراه می‌آورد گفت: نمی‌توان انتظار داشت یک اثر بی کیفیت 100 برابر بهتر شود. اگر اثری کیفیت پایینی داشته باشد برای ارتقای آن می‌توان 2 برابر کیفیت را بهتر کرد. البته در افزایش 100 برابری آثار حتما کیفیت هم مدنظر است.
 
وی گفت: آیا می‌توان انتظار داشت که طی یک سال به 100 برابر تولید رسید، خیر؛ این وظیفه کارشناسان است که کیفیت را بیشتر کنند. ما فکر می کنیم اگر طی یکسال بتوانیم کمیت را دو برابر کنیم آن وقت پیروز شده‌ایم.
 
وی با اشاره به فرازهایی از صحبت‌های رهبر انقلاب درباره افزایش 100 برابری تولید آثار حوزه فرهنگ مقاومت گفت: این مطالبه خطابش به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، سازمان تبلیغات، ناشران، حوزه هنری و ... است.
 
به‌جای نظریه پردازی کتاب تولید کنند!
صمد زاده در ادامه این نشست با بیان اینکه آقای شاکری صحبت‌های خوبی را طرح کرد اما ابعاد نظری داشت گفت: پیشنهاد می‌کنم ایشان وارد کار تولید شوند تا درک کنند افزایش 100 برابری قابل تحقق نیست. در مورد کتاب «دا» تولید 8 سال طول کشید و این یک کتاب تاثیرگذار بر جامعه شد. ایا می توان انتظار داشت تولید چنین کتابی را ناشر 100 برابر کند؟!
 
وی افزود: امکان عملیاتی کردن تولید 100 برابری کتاب در حوزه دفاع مقدس وجود ندارد، نگاه رهبر در این زمینه را «پدرانه» می‌دانم تا به عنوان یک کارشناس، همان‌طور که یک پدر ممکن است درباره توصیه‌ای به فرزندش بگوید «مگه این حرف را صدبار نگفتم»؛ درحال حاضر 1000 عنوان کتاب خوب در حوزه دفاع مقدس داریم که نمی‌توان تعداد آن را به 100 هزار نسخه رساند.
 
این کارشناس حوزه نشر تاکید کرد: کل ظرفیت تولید کتاب کشور در سال 80 هزار کتاب است و با این حساب تولید 100 برابری کتاب در حوزه دفاع مقدس و مطالبه آن توسط رهبری جنبه مبالغه دارد. لازم است کیفیت تولید کتاب در کشور بالا برود.

 
مخدومی: مخالف افزایش کیفیت نیستیم
مخدومی در واکنش به این صحبت‌های صمد زاده با بیان اینکه در کشور چند صد هزار رزمنده داشتیم به فرازهایی از صحبت رهبری درباره مطالبه افزایش اثار حوزه دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در این صحبت‌ها تصریح شده که این رزمندگان خاطراتی داشتند که قابلیت تولید به کتاب را دارد و قرار نیست همه کتاب‌ها «دا» شوند.
 
وی افزود: البته مخالف افزایش کیفیت نیستیم، اما اگر مطالبه رهبری پیاده شود در آن صورت حتی اگر روستایی یک شهید داشته باشد برایش باید کتابی تولید کرد. اگر طایفه‌ای حتی یک شهید داده برای آن باید کتاب تولید شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها