پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۴
محفل شاهنامه‌خوانی و نمایشنامه‌خوانی به مناسبت بزرگداشت خیام

تعدادی از هنرمندان عرصه تئاتر و کودکان و نوجوانان در آخرین ساعت‌های روز خیام در گوشه‌ای دنج در سرای اهل قلم کودک و نوجوان، نمایشنامه‌خوانی و شاهنامه‌خوانی کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست خبری «بزرگان ادب فارسی(حکمت خیام)» از سلسله نشست‌های سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور یاسر موحدفرد (دبیرکل بنیاد فردوسی و مدیرعامل موسسه فردوسی)، عباس به‌منش(هنرمند)، کیوان ظهرابی(کارگردان، نویسنده، بازیگر، ترانه‌سرا)، رضا حماطی(نویسنده و کارگردان) و کیوان هاشمی(شاعر)، چهارشنبه(بیست‌وهشتم اردیبهشت‌ماه) به صورت حضوری در سرای اهل قلم کودک و نوجوان برگزار شد.
 
چند ماهی است که به همت بنیاد فردوسی برنامه‌ای جامع برای آموزش مجازی شاهنامه‌خوانی و هنرهای نمایشی تدارک دیده شده که در این مدت کوتاه خوش به بارنشسته و نویدبخش چشم‌اندازی روشن در شاهنامه‌پژوهی است. در عصرگاه زادروز خیام، کودکانی که چندماهی است با شور و شوق مشق شاهنامه‌خوانی و نقالی کرده‌اند
 
کودکان و نوجوانان از یاسر موحدفرد، عباس به‌منش و کیوان هاشمی درس‌هایی شیرین از هنر شاهنامه‌خوانی و نقالی آموخته‌اند، آنها آمده بودند تا در کنار هم گوشه‌ای از یک کارگاه نمایشنامه‌خوانی بنیاد فردوسی به نویسندگی و کارگردانی استاد رضا حماطی را به نمایش بگذارند. دختران و پسرانی که به همراه پدر و ماردان خود، در این مراسم حضور داشتند و اندیشه و گفتاری بلند و پرامید داشتند و چه زیبا شاهنامه خواندند، نقالی کردند.

یاسر موحدفرد در حاشیه این محفل درباره برنامه‌های آموزشی بنیاد فردوسی توضیح داد: این ویژه برنامه آیین پایانی هفدهمین بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی است. نمایشنامه‌خوانی با حضور دختران و پسران 4 تا 12 ساله از سراسر کشور و هنرمندان عرصه تئاتر برگزار می‌شود. کودکان علاقه‌مند می‌توانند در این کلاس‌ها که با همکاری دانشگاه پیام نور تشکیل شده است، شرکت کنند. نسخه شاهنامه نمایشی و آموزشی آماده شده و به زودی از سوی نشر پازینه و بنیاد فردوسی منتشر خواهد شد. نام این کتاب برای کودکان و نوجوانان «شاهنامک» و برای جوانان و بزرگسالان «365 روز با شاهنامه فردوسی» است. در پایان این ویژه برنامه، به کودکان هدیه و سپاس‌نامه از طرف بنیاد فردوسی اهدا خواهد شد.

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم اردیبهشت‌ماه آغاز شده است و تا سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه 1401 به مدت 10 روز ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان برای بازدید و خرید کتاب می‌توانند به مصلی امام خمینی (ره) مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها