پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۳
فروش 115 میلیارد تومانی نمایشگاه کتاب/ اجرای سرود «سلام فرمانده» در نمایشگاه

قائم‌مقام سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از فروش 115 میلیارد تومانی نمایشگاه در دو بخش مجازی و حضوری خبر داد، ناشران در مجازی مجازی 54 میلیارد و در بخش حضوری حدود 61 میلیارد تومان کتاب فروختند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هشتمین نشست خبری سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، پنجشنبه (29 اردیبهشت‌ماه) با حضور علی رمضانی، سخنگو و قائم‌مقام و محمد الهیاری، مدیر کمیته ناشران داخلی  سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در کمیته ناشران داخلی برگزار شد.
 
رمضانی با اشاره به مجموع فروش بخش حضوری و مجازی نمایشگاه تا شب گذشته چهارشنبه (28‌ اردیبهشت‌ماه) گفت: مجموع فروش سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ۱۱۵میلیارد تومان شامل ۵۴ میلیارد تومان در بخش مجازی و ۶۱ میلیارد تومان در بخش حضوری است.
 
وی همچنین به سومین نشست کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران اشاره کرد و افزود: روز گذشته سومین جلسه رسیدگی به تخلفات برگزار، ۵۴ پرونده در این جلسه بررسی و برای ۴۵ پرونده رای صادر شد.
 
رمضانی با اشاره به فراوانی این تخلفات، توضیح داد: این تخلفات شامل عرضه کتاب‌های ناشران دیگر، بی‌توجهی به آیین‌نامه نمایشگاه، رعایت نکردن شئونات و استفاده از کارت‌خوان غیرمجاز بود. رای‌های صادره شامل ۳ تا ۵ ساعت بسته شدن غرفه، محرومیت از حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مدت یک‌سال و محرومیت از حضور در دوره نمایشگاه بود.
 
وی با بیان این‌که تاخیر در ارسال به موقع کتاب از سوی ناشران در بخش مجازی تخلف دیگری بود که در جلسه دیروز بررسی شد، گفت: از ناشران می‌خواهیم در ارسال بسته‌های نمایشگاه مجازی اهتمام بیشتری به خرج دهند؛ زیرا حدود 10 تخلف در این زمینه گزارش شد که حکم برخی ناشران از تذکر کتبی تا بسته شدن غرفه فیزیکی آن‌ها بود.
 
رمضانی در ادامه صحبت‌های خود، گفت: عصر فردا (جمعه 30 اردیبهشت‌ماه) در صحن اصلی نمایشگاه اجرای سرود «سلام فرمانده» را خواهیم داشت.
 
وی با بیان این‌که رعایت حقوق مخاطب در اولویت برنامه‌هاست، افزود: یکی از موارد مهمی که به کمیته‌های مختلف ارسال شده، گزارش‌های مردمی و رسانه‌ای درباره نمایشگاه است؛ بنابراین غرفه‌های مواد غذایی با دقت نظارت می‌شوند؛ امروز نیز یک غرفه مواد غذایی به دلیل تخلف پلمب شد.
 
رمضانی یادآور شد: در مرکز پاسخگویی نیز تاکنون 34 هزار تماس برقرار شده است که 27 هزار تماس ورودی و 7 هزار تماس خروجی بوده است.
 

 ‌فرآیند خرید کتاب از نمایشگاه مجازی به 12 دقیقه رسیده است
در بخش دیگر این نشست که به پرسش و پاسخ از خبرنگاران اختصاص داشت، رمضانی در  پاسخ به پرسشی درباره امکان تمدید بخش حضوری نمایشگاه کتاب تهران، گفت: به مردم توصیه می‌کنیم از فرصت باقی مانده سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران استفاده کنند، احتمال این‌که بخش حضوری نمایشگاه تمدید شود شاید وجود نداشته باشد، زیرا تمدید نمایشگاه کتاب تهران نیازمند هماهنگی با دستگاه‌های مختلف است.
 
وی افزود: به همین دلیل تمدید بخش حضوری بعید است و اگر هم تمدیدی باشد در بخش مجازی اتفاق خواهد افتاد.
 
رمضانی در ادامه با بیان این‌که باید ببینیم الگوی مراجعه مردم طی امروز و فردا به نمایشگاه مجازی، چگونه است، توضیح داد: درنخستین نمایشگاه مجازی کتاب میانگین زمان حضور تا اتمام فعالیت هر مراجعه کننده ۲۴ دقیقه بود، در دومین نمایشگاه این زمان به ۱۴ دقیقه رسید و در این دوره به زیر ۱۲ دقیقه کاهش پیدا کرده است که این موضوع نشان‌دهنده بهبود فرآیند جست‌وجو و رفع نواقص و مشکلات سامانه بود.
 
در بخش دیگری از این نشست، محمد اللهیاری، مدیرکمیته ناشران داخلی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره حضور ناشران کتابساز در نمایشگاه کتاب، ‌توضیح داد گفت: تا زمانی که طبق قوانین حضور در نمایشگاه کتاب، مبنا تعداد عناوین تولید شده است، نمی‌توان مانع حضور ناشری شد.
 
وی افزود: امسال که در تخصیص غرفه و جانمایی مشغول بودیم، تعداد زیادی از ناشران از نظر شکلی امکان حضور داشتند؛ اما عناوین و تولیدات مشترک داشتند و در شورای سیاستگذاری نمایشگاه برای دور آینده باید شاخص‌ها و پارامترهای برای این موضوع تدوین شود.
 
الهیاری در پاسخ به پرسش خبرنگار‌(ایبنا)؛ درباره عرضه بازی‌های فکری که بروشور آن‌ها شابک دریافت کرده‌اند نیز توضیح داد: در بخش کودک و نوجوان با وجود این‌که فقط باید کتاب عرضه شود، مواردی وجود دارد که بازی با بروشور شابک‌دار، عرضه شده که جزو اقلام  غیر‌کتابی است. برای رفع این مسائل باید در شورای سیاستگذاری نمایشگاه راهکاری اندیشیده شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره جمع‌آوری کتاب‌های غیرمجاز از نمایشگاه گفت: ملاک، مجوزهایی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌کند، کمیته ناشران علاوه بر موضوع جانمایی وظیفه نظارتی نیز دارد، ناشران ممکن است کتاب ناشر دیگری را عرضه کنند، بدون این‌که از ناشری نمایندگی گرفته‌ باشند.
 
مدیر کمیته ناشران داخلی بیان کرد: ناشران همچنین ممکن است، محدودیت سال نشر را رعایت نکرده باشند یا این امکان وجود دارد کتابی که فاقد مجوز رسمی است، عرضه شده باشد که به‌طور طبیعی اگر مواردی از این موضوع وجود داشته باشد برخورد کرده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها