پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۵
کشور درگیر جنگ روایت‌هاست/ صدام از مادران و خواهران رزمندگان شکست خورد

گلعلی بابایی گفت: کشور درگیر جنگ روایت‌هاست و بخشی از اتفاقات سال‌های دفاع مقدس را نسل جدید ندیده‌اند. این نسل الان مسئولیت‌هایی را در بخش‌های مختلف دولت قبول می‌کند و چون اتفاق آن دوران را ندیده‌اند روایت اولی که به آنها عرضه می‌شود را به عنوان ادراک خود قبول می‌کند.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، طی مراسمی از سوی سازمان بسیج رسانه و فرهنگ‌سرای رسانه مراسم تجلیلی از گلعلی بابایی، نویسنده پیشکسوت حوزه دفاع مقدس در محل سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد. در این مراسم نوید کمالی، معاون سازمان بسیج رسانه نیز دقایقی صحبت کرد.
 
در ابتدای این مراسم گلعلی بابایی با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه کتاب بعد از دو سال اتفاق خوبی است، گفت: از امیر حسین فردی و مرحوم نادر طالب‌زاده تشکر می‌کنم که مشوق کار من بودند. همچنین از حسین بهزاد و آقای مرتضی سرهنگی تشکر می‌کنم. در دوران دفاع مقدس نیروی رزمی و جنگی بودم، فکر نمی‌کردم بعد جنگ باید دست به قلم شوم. یادداشت روزانه‌هایی از جنگ داشتم که بعدها با هدایت مرتضی سرهنگی و بهبودی تبدیل به کتاب روز نوشت شد.
 
 


فکر نمی‌کردم نویسنده شوم!
بابایی گفت: جنگ که تمام شد یک دوره هشت ساله سپری شده بود که جزیی از تاریخ ملت ایران است. باید ثبت می‌شد و احساس تکلیف و وظیفه کردم که بنویسم.
 
وی درباره کارهایی که در حوزه دفاع مقدس انجام داده گفت: کارهایم از زندگی‌نامه نویسی شروع شد و به کارنامه عملیاتی رسیدند. این کارنامه عملیاتی لشکر 27 رسول الله باید برای تاریخ حفظ بماند. ضمن اینکه از خلال کارنامه‌های عملیاتی زندگی‌نامه هم در می‌آیند. مانند اینکه زندگی‌نامه‌ای از احمد متوسلیان، علیرضا نوری و غلامعلی کوچکی آماده شدند. امیدوارم مسیری که می‌رویم درست باشد.

 

از بیان شکست‌هایمان در جنگ نترسیم...
وی گفت: براساس جهاد تبیین که تاکید می‌کند کارهای‌مان را ثبت کنیم باید بی کم و کاست درباره جنگ بگوییم. از بیان شکست‌های‌مان نترسیم و از پیروزی‌ها نیز مغرورانه حرف نزنیم. جنگ ما یک جنگ نامتقارن بود که در یک طرف ارتش مسلحی بود و در طرف دیگر تحریم کامل بودیم.
 
گلعلی بابایی همچنین تاکید کرد: ممکن است در جنگ عملیات کربلای 4 و والفجر مقدماتی و... رخ داده باشد و در جایی پیروزی‌هایی رقم خورده است.

 

در بخش دیگری از این مراسم نوید کمالی با بیان خاطره‌ای از شهید کاظمی مبنی بر اینکه وقتی به سراغ فرماندهان و پیشکسوتان دوران دفاع مقدس می‌رویم باید احساس کنیم که سراغ شهدا رفتیم و با احترام با آنها صحبت کنیم ادامه داد: ماموریت کسانی که بعد از جنگ ماندند روایت‌گری صادقانه است تا به نسل‌های بعدی دهه 60، 70، 80 و بعدی‌ها باقی بماند.
 
وی گفت: جامعه امروز ما اگر درگیر آسیب‌هاست دلیلش این است که الگوی سالم و تاثیرگذار را کمتر منتقل کردیم. نسل جدید تصور می‌کند هرکاری کند نمی‌تواند به اسطوره‌های –شهدا- برسد. در موضوع مدافعان حرم دیدیم که آنها هم مثل ما بودند فقط کارهایی کردند که به مقام شهادت برسند. در سازمان بسیج رسانه ماموریت‌مان را بر این گذاشتیم که به موضوع جهاد تبیین کمک کنیم. ما زیاد گرایش به کتاب‌خوانی را جا نینداختیم.
 
لشکر 27 محمد رسول الله چطور تیپ تشکیل داد؟
در بخش دیگری نویسنده کتاب همپای صاعقه گفت: سال 76 قرار بود کنگره سرداران و 36 هزار شهید استان تهران برگزار شود. قرار شد از فرماندهان پایین لشکر کتابی نوشته شود. لشکر 27 محمد رسول الله (ص) فرماندهان شهید زیاد دارد، برای همین امکان تهیه کتاب برای تک تک آنها در زمان محدود وجود نداشت و سراغ تیپ رفتیم.
 
وی با بیان خاطراتی از تشکیل تیپ در لشکر محمد رسول الله (ص) در منطقه دو کوهه گفت: وقتی کتابی درباره تیپ نوشته شد می‌توان شخصیت‌هایی همچون متوسلیان، بابایی، همت، وزوایی را که نقش داشتند معرفی کرد.
 
گلعلی بابایی سپس گفت: کتاب همپای صاعقه در سال 79 چاپ شد، سال 86 توسط رهبر مطالعه شد و بعدتر تقریظی برای آن نوشته شد. بعد هم چند فرصت ملاقات با رهبر پیش آمد که معلوم شد کتاب را خوب مطالعه کردند. به عنوان مثال درباره اتفاق گردان حبیب مطالعه کرده بود، در مورد عملیات بیت المقدس نیز موضوع دسترسی نداشتن رزمندگان به فشنگ را می‌دانستند.

 
جنگ جنگ روایت‌هاست
در بخش دیگری کمالی گفت: کشور درگیر جنگ روایت‌هاست و بخشی از اتفاقات سال‌های دفاع مقدس را نسل جدید ندیده‌اند. این نسل الان مسئولیت‌هایی را در بخش‌های مختلف دولت قبول می‌کند و چون اتفاق آن دوران را ندیده‌اند روایت اولی که به آنها عرضه می‌شود را به عنوان ادراک خود قبول می‌کند. اگر بخواهیم شهید همت ‌ها را داشته باشیم باید الگوی دقیقی را بشناسیم الگویی که غیر غلو شده باشد.
 
وی گفت: نقطه ضعف ما در این است که در روایت اول جا می‌مانیم و گاهی دشمن روایت اول را خلق می‌کند و بعد ما می‌رویم برای پاک کردن آن روایت تلاش می‌کنیم.
 
صدام چطور شکست خورد؟
در ادامه مراسم بابایی درباره آخرین اثر خود با عنوان «صبح روز نهم» (نشر بعثت) که درباره روایت همسر زندگی شهید علیرضا نوری از کارمندان شرکت راه آهن بود گفت: او قائم مقام لشکر 27 محمد رسول الله (ص) بود. همچنین از مدیران ارشد قبل از دوران جمهوری اسلامی ایران بود. ارائه یک الگوی کارآمد مدیریتی از ویژگی‌های این کتاب است، قبل انقلاب اعتصابات را سامان داد و بعد از انقلاب نیز نقش موثری داشت. محور کتاب همسر شهید علیرضا نوری است که در سال 55 با او ازدواج کرد.
 
وی گفت: مرتضی سرهنگی می‌گوید صدام حسین از مادران و خواهران ما شکست خورد، مصداقش را در کتاب اخیر می‌توانیم ببینیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها