پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۳
«یحیی» اولین اثر داستانی است که با دو منبع تاریخ شفاهی و مستندات تدوین شد

سردار نایینی گفت: «یحیی» اولین اثر داستانی است که با دو منبع تاریخ شفاهی و مستندات و همچنین کتاب خانم دکتر شبابی (همسر سردار رحیم صفوی) تدوین شده است. کتاب «همراه» هم منحصر به فرد و ویژه است و سردار رحیم صفوی و همسرشان در ایجاد این دو اثر به عنوان گنجینه دفاع مقدسی اهتمام ویژه ای داشتند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین رونمایی از کتاب‌های «یحیی» و «همراه» با حضور سردار سرلشکر یحیی رحیم صفوی، مهرشاد شبابی (همسر وی)، سردار علی‌محمد نایینی، مدیر مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، یاسر احمدوند، رییس نمایشگاه کتاب، مرتضی سرهنگی، نویسنده پیشکسوت دفاع مقدس و جمعی از اهالی فرهنگ و کتاب در محل سرای اهل قلم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.
 
در این برنامه سردار علی محمد نایینی، مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای انقلاب، دفاع مقدس، جبهه مقاومت و سلامت کشور و همچنین یاد کردن از شهدای عملیات بیت المقدس (عملیات فتح خرمشهر در دوران دفاع مقدس) گفت: امسال چهلمین سال فتح خرمشهر است. این عملیات را همه در سالروز آن (سوم خرداد) خلاصه می‌کنند اما در واقع این عملیات مجموعه‌ای از چهار مرحله و 23 شبانه روز بود که طراحی آن بر عهده سردار رحیم صفوی بود.
 


نقش موثر سردار رحیم صفوی در انقلاب
وی با بیان اینکه جزییات عملیات فوق در روزشمار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس قرار دارد، یادی از امام خمینی (ره) و فرماندهان شهید دوران دفاع مقدس همچون شهید کاظمی، شهید صیاد شیرازی و کرد و افزود: از کسانی که برای تهیه کتاب‌های «یحیی» و «همراه» زحمت کشیدند تشکر می‌کنم. یاد می‌کنم از مرحوم اردستانی، نیازی، آقا میرزایی و مرتضی سرهنگی و دیگرانی که برای این اثر زحمت کشیدند.
 
وی ادامه داد: سردار رحیم صفوی فرمانده ارشد جمهوری اسلامی ایران است و قبل از آن در مقابله با ضد انقلاب نقش بارزی داشت. وی در طرح‌ریزی و هدایت نقش موثری داشت. همان‌طور که سردار سلیمانی جمله معروفی دارند مبنی بر اینکه فرماندهی اقدامی از جنس هدایت و عملیات است و فرمانده – به زیر دستش- می‌گوید «بیا» نه اینکه «برو» و این موضوع در فرماندهی سردار رحیم صفوی وجود دارد.
 
رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس همچنین گفت: بسیاری از اقدامات سردار رحیم صفوی را در دوران دفاع مقدس شاهد بودم. در عملیات خیبر، فاو و عملیات‌ها در کنار فرماندهان بود. موقع عبور از اروند با وجود حمله شیمیایی دشمن کنار فرماندهان بود و تا عبور آنها از رودخانه از آنجا عبور نکرد.

 

سردار نایینی شخصیت سردار رحیم صفوی را صمیمی و دوست داشتنی توصیف کرد و سبک و اخلاق وی را خوب دانست و گفت: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس مرکز تولید روایت مستند از دوران دفاع مقدس است و وظیفه دارد از تحریف جلوگیری کند. با مستندات و صوت جلساتی که دارد و تاریخ شفاهی فرماندهان جنگی که تولید می‌کند به کارهای خود مشغول است. در این مرکز 560 پروژه تحقیقاتی تعریف شده است. ضمن اینکه برای 150 فرمانده دوران دفاع مقدس تاریخ شفاهی ثبت شده است. همچنین تاریخ شفاهی 350 گردان هم ثبت و ضبط شده است.
 
سردار نایینی در بخش دیگری اظهار کرد: در روز سوم خرداد –با حضور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی- مراسم رونمایی از یکسری از کتاب‌های مرکز اسناد انجام خواهد شد. در تولید آثار روایتی کتاب «یحیی» از مرتضی سرهنگی کمک گرفتیم. این اولین اثر داستانی که با دو منبع تاریخ شفاهی و مستندات و همچنین کتاب خانم دکتر شبابی (همسر سردار رحیم صفوی) تدوین شده است. کتاب «همراه» هم منحصر به فرد و ویژه است و سردار رحیم صفوی و همسرشان در ایجاد این دو اثر به عنوان گنجینه دفاع مقدسی اهتمام ویژه ای داشتند.



خاطرات جنگ خواندنی است
در بخش دیگری از این مراسم مرتضی سرهنگی، از نویسندگان پیشکسوت حوزه دفاع مقدس و مشاور تولید کتاب‌‌های «یحیی» و «همراه» گفت: نوشتن بعد از جنگ در دنیا یک سنت است. افراد بعد از پایان جنگ دست به قلم می‌شوند. اسارت هم یک نوع جنگ است و خاطرات جنگ سلاحی در دست انسان‌هاست.
 
وی با اشاره به اینکه از کتاب‌های «یحیی» و «همراه» صدایی در می‌آید که هر لحظه در خطر بودن را نشان می‌دهد، افزود: در همه دنیا خاطرات را می‌خوانند، تا بدانند در شرایط جنگ چطور افراد دوام می‌آورند. ما خودمان را با این خاطرات متمرکز می‌کنیم. با این کتاب‌ها می‌فهمیم با کشور باید چه کار کنیم. خاطرات جنگ نزدیک‌ترین روایت به خود جنگ است.
 
سرهنگی همچنین گفت: کتاب «یحیی» و «همراه» از تاریخ شفاهی بیرون آمده و با تکنیک‌های داستان‌ نویسی همراه شده است؛ مرکز مطالعات سپاه از کتاب یحیی جواب گرفته است.

 
«یحیی» یک کار تیمی بود
در ادامه این نشست محمد علی آقا میرزایی، نویسنده کتاب «یحیی» با اشاره به اینکه ایده اولیه این کتاب از سوی سردار نایینی مطرح شد گفت: کتاب یک کار تیمی بود و حاصل کار من خانم عزیزی بود که طی دو سال انجام شد. «یحیی» حتی یک مورد مشکل اسنادی ندارد و اگر کتاب‌های تاریخ شفاهی مانند نفت خام باشند این کتاب مانند محصولی فرآوری شده است.

 

مهرشاد شبابی، همسر سردار رحیم صفوی هم در بخش دیگری به روی صحنه آمد و در سخنان کوتاهی از زحمات همه کسانی که برای تهیه دو کتاب «یحیی» و «همراه» و همچنین کتاب صوتی همراه زحمت کشیدند تشکر کرد.
 
وی گفت: کتاب همراه صرفا زندگی مشترک من و آقا رحیم را نشان نمی‌دهد بلکه مربوط به همراهی همه زنان این سرزمین است. در تاریخ ایران هرجا نقطه عطفی هست، حضور مدبرانه و هوشمندانه زنان را شاهد هستیم. زنان در این مقاطع سعی کردند یک معین و همراه باشند.

 

فرمانده طراح عملیات بیت المقدس چند ساله بود؟
در بخش دیگری سردار سرلشکر رحیم صفوی، دستیار و مشاور فرمانده کل قوا روی صحنه برنامه حاضر شد و از زحمات سردار نایینی و مرتضی سرهنگی و موسایی تشکر کرد. وی گفت: ما پاسداران با خدا، رهبر، ملت عزیزمان عهد بسته‌ایم که تا آخر مردم دار باقی بمانیم. از کشور و اسلام دفاع کنیم.
 
وی افزود:‌ خدا اگر ملتی را دوست داشته باشد به آنها رهبری با تقوا و حکیم می‌دهد. همچون امام خمینی (ره) و آیت الله خامنه‌ای که یک عطیه الهی هستند. همچنین خدا اگر مردی را دوست داشته باشد زن (همسر) خوبی به او می‌دهد. اکثر رزمندگان مادران و زنان خوبی داشتند و آنها در هشت سال دوران دفاع مقدس شرایط را تحمل کردند.
 
وی ادامه داد: بر روح شهدای بسیجی، ارتشی و ناجا درود مي‌فرستم، اما این عزیزان در آن دوران چند ماه در جبهه‌ها حضور داشتند و بعد باز می‌گشتند اما پاسداران هشت سال در مناطق بودند. همچون سردار نایینی که  در مناطق مختلف جبهه ها حضور داشت و برای جا به جایی خانواده‌اش مجبور شد 17 بار اسباب کشی کند، خود من شاید 15 بار اسباب کشی کردم!
 
سردار رحیم صفوی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس 30 سال داشتم، گفت: در عملیات بیت المقدس 100 هزار رزمنده شرکت کردند. کار بزرگی بود که در آن مقطع یک جوان با سی سال سن بتواند انجام دهد. نیروها را از رود کارون گذراندیم و بعد از 23 شب خرمشهر آزاد شد. امروز جوانان زیر 30 سال سن نمی‌دانند که خرمشهر چگونه آزاد شد. شرایط آن دوران چگونه بود و اجناس به شکل کوپنی توزیع می‌شد. حتی پنیر و قوطی کبریت هم با کوپن توزیع می‌شد.
 
سه نوع گفتمان سیاسی از نگاه رحیم صفوی
وی با اشاره به اینکه در طول دو قرن گذشته در تاریخ معاصر ایران سه گفتمان اصلی «تغلیب»، «اصلاحات» و «مقاومت» در کشور بروز و ظهور داشته است ادامه داد: نوع اول در همه چیز غرب را برتر می‌داند و چاره را تسلیم شدن مقابل غرب می‌داند. گفتمان اصلاحات نگاه مثبتی به تعامل با بلوک غرب دارد و به دنبال التقاط و تلفیق یک گفتمان ملی اسلامی است نوع سوم گفتمان مقاومت است و در پی مبارزه با استبداد داخلی و خارجی است. به دنبال حفظ هویت ملی ایرانیان است. از چهره‌های برجسته صاحب این نگاه سید جمال الدین اسد آبادی است و بعدها امام خمینی (ره) و آیت الله خامنه‌ای چنین نگاهی را داشتند.

 
در ادامه این مراسم یاسر احمد وند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم حاضر شد و ضمن ابراز خوشحالی از رونمایی این کتاب گفت: باعث خوشبختی من است که به عنوان مسئول نمایشگاه کتاب، اینجا به مکانی برای رونمایی از اثری فاخر و ارزشمندی در حوزه دفاع مقدس تبدیل شده است.

 
در بخش دیگری از این مراسم از آقایان مرتضی سرهنگی، مشاور کتاب «یحیی»، آقا میرزایی، نویسنده اثر و فیاما ناصحی، سرپرست گویندگان کتاب صوتی «همراه» و سپهر ترابی فرد، گوینده نقش سردار صفوی در کتاب صوتی همراه و همچنین زهرا اردستانی، نویسنده «همراه» به همراه سمیه حسینی مشاوره تالیف کتاب همراه تجلیل شدند. در پایان این مراسم نیز از کتاب‌های «یحیی» و «همراه» رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها