پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳
سعی کردم از نگاه کانونی نوجوان امروز و دغدغه‌های او بنویسم

تیمور آقامحمدی در این نشست گفت: نوجوان امروز تفاوت‌های زیادی دارد، بنابراین سعی کردم از نگاه کانونی نوجوان امروز و دغدغه‌های او بنویسم؛ گوش، چشم و زبان نوجوان امروز باشم. در این داستان بار مسئولیت ناخواسته بر دوش رونی گذاشته شده است. بارها به عقب کشیده می‌شود و دوباره به جریان زندگی برمی‌گردد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جشن امضای کتاب «رونی یک پیانو قورت داده» در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور تیمور آقامحمدی (نویسنده) و نگین خامسی (هنرمند عرصه صدا و تئاتر)، به صورت حضوری در غرفه انتشارات مهرک برگزار شد. این کتاب توسط نگین خامسی به کتاب صوتی تبدیل شده است.
 
تیمور آقامحمدی درباره ایده داستان رونی و خصوصیات او گفت: ایده این داستان از دیدن یک کلیپ در فضا مجازی به ذهن من رسید. هرگز فکر نمی‌کردم رمان نوجوان بنویسم چون عقیده دارم رمان بزرگسال و رمان نوجوان از هم جدا هستند. نوجوان امروز تفاوت‌های زیادی دارد، بنابراین سعی کردم از نگاه کانونی نوجوان امروز و دغدغه‌های او بنویسم؛ گوش، چشم و زبان نوجوان امروز باشم. در این داستان بار مسئولیت ناخواسته بر دوش رونی گذاشته شده است. بارها به عقب کشیده می‌شود و دوباره به جریان زندگی برمی‌گردد.
 
نویسنده درخصوص مرز بین بزرگسالی و نوجوانی بیان کرد: از نگاه تکاملی، بشر برای زندگی سنتی ساخته شده است اما در حال حاضر خیلی درگیر زندگی مدرن است. در این زمانه، همه مرزها ادغام شده و مرزی وجود ندارد. نوجوان امروز، مدت‌هاست که از ما گذر کرده است. وقتی این‌قدر سرعت بالاست و مرزها کم‌رنگ شده است، نمی‌شود درباره نوجوانان و دغدغه‌های آن‌ها صحبت نکرد.  
 
آقامحمدی از بازخورد کتاب و نحوه مواجه مخاطب با کتاب گفت: دیدم مخاطب اصلی کتاب دخترها هستند چون درباره دخترها بود؛ پسرها هم آن را می‌خواندند که بدانند، دخترها چگونه فکر می‌کنند؛ پدر و مادرها هم کتاب را می‌خواندند که بدانند نوجوان‌شان چگونه رفتار می‌کند. سن پانزده سالگی آغاز سن بزرگسالی است. نه آنقدر کوچک هستند که برای آن‌ها تصمیم بگیرند و نه آنقدر بزرگ که دیگران برای آن‌ها تصمیم بگیرند.
 
وی از چالش‌هایش در هنگام نگارش «رونی یک پیانو قورت داده» گفت: زمانی می‌توانیم موفق شویم که با ناامیدی خود کنار بیاییم؛ نوشتن، فرزند ناامیدی است. رمان‌ قبلی من بزرگسال بود و در کل مسیر فکر می‌کردم که مسیر درست است یا نه! باید از نوجوان برای نوجوان نوشت و این کار خیلی سخت است؛ نویسنده از کسی می‌نویسد که فرسنگ‌ها از او دور است؛ این بزرگ‌ترین چالش است. نوجوان زمانی که نسبت خود با متن را کم ببیند، بنابراین کتاب ترجمه می‌خواند.
 
بهتر بود رونی را زودتر می‌خواندم چون در تصمیم‌گیری‌ها مسیر درست را انتخاب می‌کردم
نگین خامسی درباره شخصیت رونی و هم‌ذات‌پنداری با او گفت: کتاب را بی‌نهایت دوست داشتم. از لحظه اول به شدت با آن هم‌ذات‌پنداری کردم. خودم را خیلی در آن جایگاه می‌دیدم. رونی بسیار مسئولیت‌پذیر است؛ اول فکر میکند و بعد قدم برمی‌دارد؛ عاشق خانواده‌اش است و خیلی به یادگیری علاقه‌مند است؛ خیلی حساس است و براساس یک سری فکر، تصمیم می‌گیرد. دنیای امروز بچه‌ها را وادار به فکر کردن و غرق شدن در مشکلات می‌کند. به نظر من مخاطب در هر سنی، می‌تواند با آن هم‌ذات‌پنداری کند. چقدر قشنگ است که با کفش دیگران راه رفت.
 
هنرمند عرصه صدا و تئاتر درخصوص سن مخاطب رونی بیان کرد: خواندن این کتاب در سن بالاتر سخت است چون باید یک مقداری تصویرسازی کنیم و برگردیم به عقب که در آن سن چه حال‌وهوا و افکاری داشتیم. اما بهتر بود رونی را زودتر می‌خواندم چون در تصمیم‌گیری‌ها، مسیر درست را انتخاب می‌کردم. اگر بزرگ‌تر از این سن هم بودم بازهم کتاب را می‌خواندم مسلما خیلی تجربیات خوبی بدست می‌آوردم. توصیه می‌کنم، همه رونی را بخوانند چون باعث می‌شود ناامید نشد و ادامه داد.
 
سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم اردیبهشت‌ماه آغاز شده است و تا سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه 1401 به مدت 10 روز ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان برای بازدید و خرید کتاب می‌توانند به مصلی امام خمینی (ره) مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها