چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۵
مقابله با کرونا در سایه همراهی دولت و مردم امکان‌پذیر شد/ رونمایی از یک کتاب با حضور سه وزیر

محمدمهدی اسماعیلی با اشاره به موفقیت کشور در عرصه مقابله با کرونا اظهار کرد: این حماسه در سایه همراهی دولت و مردم امکان‌پذیر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، مراسم رونمایی کتاب «جان ایران؛ روایتی مستند از مقابله دولت سیزدهم با همه‌گیری کرونا»  ۲۸ اردیبهشت‌ماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم تحقیقات و فناوری، یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ و علی رمضانی،‌ مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در سرای اهل قلم سالن بین‌الملل سی‌وسومین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی در این مراسم ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران مقابله با کرونا و کسانی که در تدوین و انتشار کتاب «جان ایران» نقش ایفا کردند، گفت: جامعه پزشکی در عرصه مقابله با کرونا بیش از 300 شهید تقدیم کرده است.

وی با اشاره به این‌که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ در ستاد ملی کرونا رئیس کمیته اطلاع‌رسانی بود، گفت: دولت در این ستاد سعی داشت با یک نگاه اقناعی، مردم را در زمینه مقابله با کرونا همراه کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ادامه داد: دولت کار خود را در شهریورماه آغاز کرد و تصمیم رئیس‌جمهور مبنی بر بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها بود. بنده از ایشان خواهش کردم ابتدا یک افکارسنجی انجام دهیم تا نظر مردم را در این مورد جویا شویم.

وی با بیان این‌که بیش از ۸۴ درصد مردم مخالف بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها بودند، گفت: به همین دلیل از آقای رئیس جمهور درخواست کردیم ابتدا فضای جامعه و افکار عمومی ‌را با ضرورت‌های این کار و مهارت‌های دولت مردمی‌ آشنا کنیم و ایشان پذیرفتند؛ بنابراین یک کار فشرده را در کمیته اطلاع‌رسانی شروع کردیم.

اسماعیلی افزود: مجموعه رسانه‌های کشور، از جمله رسانه ملی در این زمینه همکاری خوبی با ما داشتند و برنامه‌ای را با آن‌ها تنظیم کردیم. خوشبختانه در آبان‌ماه همان سال اعداد مرتبط با افکارسنجی کاملا متفاوت شده بود و حدود 63 درصد مردم موافق بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها شده بودند. بنابراین نسبت به بازگشایی مدارس به‌صورت دو یا سه روز در هفته اقدام کردیم.

وی با اشاره به این‌که متاسفانه در بهمن‌ماه با سویه‌ای جدید روبه‌رو شدیم و تعطیلی‌ها دوباره برگشت، گفت: آقای رئیسی در اسفند‌ماه اعلام کردند مدارس و دانشگاه‌ها پس از تعطیلات سال نو باید بازگشایی شوند. همه گمان می‌کردند به خاطر دو سال تعطیلی نمی‌توان نسبت به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها اقدام کرد؛ اما همه دولت پای کار آمدند و این کار انجام شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ با بیان این‌که خوشبختانه طبق آخرین پیمایش در اواخر فروردین‌ماه، ۸۵ درصد مردم از دولت و عملکردش در بازگشایی مدارس رضایت داشتند، عنوان کرد: این نشان می‌دهد دولت به سمت استفاده از ظرفیت‌های بالای مردمی‌ در کارهای بزرگ رفته است. همین اصلاح نظام پرداخت یارانه‌های کشور کار دشواری است و هیچ‌کس حاضر نبوده در ماه‌های آغاز فعالیت دولت چنین خطری را بپذیرد.

وی با بیان این‌که همه شبکه‌های خارجی و رسانه‌های معاند می‌خواهند این کشور ناآرام باشد، تاکید کرد: با این وجود از آنجا که دولت به پشتیبانی مردم اتکا دارد و مردم به صداقت، درستی و اراده دولت ایمان دارند، این همراهی دولت و مردم کارهای بزرگ و مهم را انجام ‌شدنی کرده است.

اسماعیلی بیان کرد: این کشور باید یک روز از شرایط ناعادلانه‌ای که در پرداخت یارانه‌ها وجود داشته است خارج شود. ممکن است بخش‌های مختلف آنقدر که باید همکاری نکنند؛ اما وقتی می‌بینند این مساله باعث تبعیض شده و دسترسی به امکانات را سخت کرده و از سوی دیگر عزم جزم دولت را می‌بینند پای کار می‌آیند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌با اشاره به اعتماد مردم به دولت مردمی‌ گفت: اعتماد مردم به دولت یک سرمایه اجتماعی است که با کارنامه‌هایی مثل کارنامه درخشان دولت در عرصه مقابله با کرونا به دست آمده است.

وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به توفیق حرکت و سربازی در مسیر خدمتگزاری به اهداف انقلاب اسلامی‌ و مطالبات رهبر فرزانه انقلاب گفت: اگر پشتیبانی‌های شخص رهبر عزیزمان نبود، هیچ‌یک از کارهای مهمی‌ که انجام شده است ممکن نبود. امیدواریم خداوند به ایشان عمر طولانی عنایت کند و روزهای بهتر و پرنشاط‌تری پیش روی مردم عزیزمان باشد.

در ادامه این مراسم بهرام عین‌اللهی با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با جامعه پزشکی در دی ماه ۱۴۰۰ گفت: در آن دیدار ایشان تقدیر بسیاری از زحمات کادر سلامت در مقابله با کرونا کردند و خواسته ایشان این بود که جامعه هنری این زحمات را به تصویر بکشد. امروز خوشحالیم که دوستان با رونمایی از کتاب «جان ایران» اقدامی‌انقلابی انجام دادند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: تاریخ ایران به‌خصوص پس از انقلاب سرشار از حماسه‌هایی است که به‌خوبی به تصویر کشیده نشده و اهالی فرهنگ باید در این مورد بیشتر فعالیت کنند؛ به عنوان مثال در دوران دفاع مقدس حماسه‌های زیادی اتفاق افتاد که جای کار دارد. حماسه مقابله با کرونا هم باید از ابعاد مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

وی با بیان اینکه درگیری با کرونا یک اتفاق جهانی بود، اظهار کرد: تهاجم ویروس کرونا در همه کشورها اتفاق افتاد اما از نظر امکانات و تجهیزات یک نابرابری بسیار شدید در دنیا وجود داشت. باید بررسی شود که آیا وجود این امکانات و تجهیزات در موفقیت کشورها نقش داشته یا خیر.

عین‌اللهی نقش مردم و نیروی انسانی را از مهم‌ترین نکاتی دانست که در حوزه کرونا می‌توان به آن اشاره کرد و گفت: ایران قوی یک شعار نیست. با روی کار آمدن دولت مردمی، مردم احساس نزدیکی بیشتری به دولت کردند و وقتی به دستور ریاست محترم جمهوری سیل واکسن به کشور وارد شد مردم با یک تقاضا به صورت سیل‌آسا حضور یافتند و از واکسیناسیون استقبال کردند. این اتفاق در کشورهای دیگر مشاهده نشده است. بنابراین ایران قوی یک شعار نیست.

وی تاکید کرد: این مردم بودند که دفاع مقدس را به پیروزی رساندند و در عرصه مقابله با کرونا هم به همین شکل حماسه آفریدند. اکنون ایران در دنیا بالاترین آمار واکسیناسیون را نسبت به جمعیت دارد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: امروز که در نمایشگاه قدم می‌زنیم و شور و شوق و شادی مردم را می‌بینیم بسیار خوشحال هستیم و این بزرگترین جایزه برای کادر سلامت است. بسیاری از کشورها امکانات و تجهیزات داشتند اما مردم را نداشتند. این مهم‌ترین نکته است که باید روی آن تاکید شود.

وی افزود: ما در زمان آغاز به کار دولت در اوج گرفتاری کرونا و بالای منحنی کرونا بودیم. روزانه 50 هزار مبتلا به مراکز درمانی مراجعه می‌کردند؛ همچنین روزانه بیش از ۱۸ هزار بستری و 8 هزار مورد آی‌سی‌یو و بیش از ۷۰۰ مورد فوتی داشتیم اما موفق شدیم با این ویروس مقابله کنیم.

عین‌اللهی اظهار کرد: این حرکت مردمی‌باید به عنوان حماسه‌ای تاریخی ثبت شود. درخواستم از اصحاب قلم و رسانه این است که زودتر این حماسه‌ها را ثبت کنند.

به گفته او، دشمن قبل از کرونا تلاش داشت کادر سلامت را از مردم جدا کند اما در کرونا دیدیم که کادر سلامت ما جدا از مردم نیست. همچنین دانشمندان ما نشان دادند دانش و علم اصلی را آن‌ها دارند. امروز شش مرکز تولید واکسن را با انواع واکسن‌ها در کشور داریم. همین اکنون کشورهایی مثل آلمان و فرانسه آمارهای بالایی در زمینه کرونا دارند اما نزدیک ده روز است که آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران تک‌رقمی‌شده است.
در پایان این مراسم ضمن رونمایی از کتاب «جان ایران»، از پژوهشگران و دست‌اندرکاران این کتاب تقدیر و قدردانی به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها