چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۱
باید منتظر کتاب‌های تخصصی درباره حاج عبدالله ولی باشیم

کتاب «خمینی شهر» طی مراسمی در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی از سوی مدیر نشر صهبا معرفی شد.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست رونمایی از کتاب «خمینی‌شهر» با حضور حسن ادیب‌زاده مدیر موسسه ایمان جهادی‌ (نشر صهبا) در محل غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز (28 اردیبهشت ماه) در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.
 
ادیب‌زاده با اشاره به اینکه جلد اول کتاب «خمینی‌شهر» پیش از سال 88 چاپ شده بود، گفت: این کتاب روایتی از زندگی مرحوم حاج‌عبدالله والی است. در جلد اول روایت‌هایی از زندگی و کارهای ایشان در منطقه بشاگرد تا سال 66 روایت شده بود. قرار بود بعد از یک الی 2 سال جلد دوم کتاب را منتشر کنیم.

وی ادامه داد: مسایلی برای (نشر صهبا) پیش آمد و یک سری کارهای تحقیقی داشتیم مربوط به زندگی آیت‌الله خامنه‌ای و تمرکزمان بر آن موضوعات بود. در سال 1400 مجدد تمرکز بر تولید کتاب «خمینی‌شهر» شکل گرفت.

مدیر موسسه ایمان جهادی گفت: در کتابی که سال 1400 چاپ شد، جلد اول به صورت خلاصه‌سازی‌شده آمده است. یک سری از پیوست‌ها که حضورش در کتاب ضرورتی ندارد نیز حذف شده‌اند و در مجموع کتاب اخیر شامل همان دو جلدی است که مدنظرمان بود.

ادیب‌زاده با بیان اینکه این کتاب از زمان تولد تا سال 84 (درگذشت مرحوم حاج‌عبدالله والی) را دربرمی‌گیرد، افزود: موسسه ایمان جهادی همان‌طور که از نامش پیداست، از دل اردوهای جهادی شکل گرفت. سفارش مرحوم حاج‌عبدالله بود که این فعالیت‌ها را جدی بگیریم و یک تشکیلات بسازیم. از سال 85 تحقیق درباره کتاب «خمینی‌شهر» شروع شد.
 
وی ادامه داد: برنامه‌مان در بشاگرد جهادی است و حرکت مستمری در آنجا انجام می‌دهیم البته بشاگرد مشکلات حمل و نقل و راه دارد و در آنجا چهره فقر، بارز است. مرحوم حاج‌عبدالله والی هرکاری در بشاگرد انجام می‌داد به اسم امام و انقلاب بود. او شخصیتی مذهبی داشت که کار مسجد و مدرسه‌سازی می‌کرد. همچنین بعد از ساخت مدرسه روی تک تک معلمانی که استخدام می‌کرد هم نظارت داشت. همین اقداماتش موجب شده که امروز بشاگرد «منطقه ویژه انقلابی» باشد.

ادیب زاده با بیان اینکه حفظ اقدامات و دستاوردهای –انقلابی- حاج عبدالله والی در منطقه بشاگرد سخت است در بخش دیگری ادامه داد: او اهل معنویت و عبادت بود و با هرکس که مواجه می‌شد جذب این شخصیت می‌شد. او همچنین از شهرت فراری بود و گمنام بود.
 
وی با اشاره به اینکه همین نوع از برخورد وی باعث شده که عکس و فیلم‌های زیادی از او موجود نباشد، گفت: می‌توان از این کتاب داستان، رمان، فلیم و مستندات زیادی تهیه کرد. این اثر به سبک تاریخ شفاهی است و برای آن با 250 نفر مصاحبه شد. همچنین بالغ بر 300 الی 400 ساعت مصاحبه نیز برای تهیه اثر انجام شده است.
 
مدیر نشر صهبا گفت: برای تهیه این کتاب با یاران بشاگرد حاج عبدالله والی، خیرین، متخصصان و افراد دانشگاهی و مردم آن منطقه مصاحبه شده است. کتاب را می‌توانستیم تا دو برابر حجم کنونی هم چاپ کنیم که نشد و بنابراین در مورد کارهای وی در بشاگرد هنوز هم می توان کارهایی را انجام داد.
 
وی گفت: حاج عبدالله والی شخصیت گمنامی بود و بعد از 2 الی 3 سال تبلیغ کتاب (جلد اول) شناخته شد. البته کارهای دیگری هم درباره این شخصیت انجام شده است. کسانی که با انقلاب و نظام زاویه داشتند نیز با مطالعه این کتاب با آن ارتباط برقرار کردند و نگاه‌شان به امام (ره) و انقلاب اثر گذاشت. شخصیت حاج عبدالله والی مطیع محض امام بود.
 
مدیر نشر صهبا عنوان کرد: باید منتظر کتاب‌های تخصصی درباره حاج عبدالله والی باشیم و از اینکه کتاب‌های دیگری چاپ شود استقبال می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها