جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۶
تخفیف و کاهش حاشیه سود؛ ناشران کودک هوای خانواده‌‌ها را دارند

گشت و گذاری در سالن کودک و نوجوان نشان می‌دهد، خانواد‌ه‌ها در کنار تهیه و تامین کتاب‌های مورد نیاز فرزندان خود به دنبال تهیه کتاب‌هایی با قیمت مناسب و نسبتا ارزان هستند، آثاری که شاید از عناوین پرتکرار بخش کودک باشند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)‌، بخش ناشران کودک و نوجوان سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، همچون سایر دوره‌ها یکی از پرمخاطب‌ترین بخش‌های نمایشگاه است، جایی که خانواده‌ها همراه با فرزندان خود با کالکسه و دوچرخه‌های کودکانه به گشت‌و‌گذار می‌پردازند و در جریان انتشار جدیدترین کتاب‌ها قرار می‌گیرند.
 
غرفه‌های رنگارنگ، پوسترهای جذاب، کتاب‌های متنوع و مختلف، مجموعه‌ای از تازه‌های نشر را در قالب یک ویترین گسترده در معرض دید مخاطبان قرار داده‌اند. 
 
در سالن ناشران کودک و نوجوان، 258 ناشر در 198 غرفه جانمایی شده‌اند و حدود 25 هزار عنوان کتاب تولید شده چهار سال گذشته را عرضه کرده‌اند. مساحت کلی بخش ناشران کودک و نوجوان به وسعت 6‌هزار و 200 مترمربع است.
 
امسال در این بخش با توجه به شرایط کرونا، راهروها عریض‌تر شده‌اند و فضایی ایجاد شده تا ناشران، در فضایی مطلوب میزبان مخاطبان باشند؛ بنابراین یک سالن دیگر به فضای ناشران افزوده شده تا غرفه‌های بزرگتری داشته باشند.
 
امسال نخستین‌بار سه سازه مختلف از شخصیت‌های داستانی پرمخاطب مثل پینوکیو، کدو قلقله زن و آرش کمانگیر در سالن ناشران کودک و نوجوان قرار داده شده است تا بچه‌ها با حضور در این سازه‌ها عکس یادگاری بگیرند.
 
البته کمیته علمی فرهنگی این سالن، روزانه نشست‌های مختلفی در موضوعات متنوع و رویکرد کتاب‌های کودک و نوجوان برگزار می‌کند و به طور متوسط روزانه دو تا سه نشست دارد.
 


نمایشگاه مجازی از حضوری مجزا باشد
کتاب‌های تربیتی همواره مخاطبان خاص خود را دارد، آثاری که بیشتر از این‌که برای کودکان کاربرد داشته باشد با تکیه بر مفاهیم تربیتی، والدین را با تمرین‌های مختلف راهنمایی می‌کند. ناشران معتقدند که خانواده‌ها علاوه بر کتاب‌هایی که برای کودکانشان خریداری می‌کنند، به دنبال آثاری برای خودشان هستند تا رفتار بهتری با فرزندانشان داشته باشند؛ البته امسال حجم زیادی از خواسته‌ مخاطبان رنگ و بوی اقتصادی داشته است.
 
زهرا یعقوبی، مدیر نشر «کتاب پرنده» در این زمینه می‌گوید: بخش عمده مراجعان به دنبال کتاب‌هایی با قیمت ارزان‌تر هستند، قبلا بیشتر به دنبال کتاب‌های مهارتی بودند و این موضوع در غرفه به وفور دیده می‌شد و حتی خانواده‌ها، مشاوره می‌گرفتند و فرقی نمی‌کرد که کتاب‌ها در چه موضوعی باشد؛ اما امسال بیشتر به دنبال کتاب‌هایی با قیمت پایین هستند و در این زمینه اگرچه قبل از نمایشگاه تلاش کردیم قیمت‌گذاری‌های کتاب‌هایمان را بالا نبریم و از حاشیه سود خود کم کنیم، باز هم در نمایشگاه سعی داریم تخفیف داشته باشیم.
    
یعقوبی با بیان این‌که ضرورت دارد غرفه ناشران کودک و نوجوان بیشتر و بهتر دیده شود، می‌افزاید: مساله این بود که تابلوهای اطلاع‌رسانی بعد از روز سوم نصب شدند و امیدوارم در نمایشگاه بعدی با تمهیدات مسئولان این تابلو‌ها زودتر نصب شود.
 
مدیر نشر «کتاب پرنده» همچنین به همزمانی نمایشگاه مجازی و حضوری اشاره می‌کند و می‌گوید: نکته دیگر این بود که طی دو دوره قبل در نمایشگاه مجازی توانستیم خیلی خوب و زود کتاب‌های مخاطبان‌مان را به دستشان برسانیم اما در نمایشگاه امسال، کارمان دوچندان شد.
 
به گفته یعقوبی، بخشی از نیروها، امسال در دفتر مستقر هستند و بخش دیگر در نمایشگاه و این موضوع خصوصا برای نشر‌های متوسط سخت بود، دراین زمینه اگر زمینه‌ای ایجاد می‌شد که ابتدا نمایشگاه فیزیکی برگزار شود و بعد نمایشگاه مجازی خیلی بهتر بود.
 


نسبت برابر ترجمه و تالیف در کتاب‌های کودک
با گشت و گذاری کوتاه در سالن ناشران کودک و نوجوان، خانواده‌هایی را می‌بینیم که در جست‌وجوی کتاب‌های مناسب فرزندانشان از این غرفه به غرفه دیگری می‌روند، برخی دست پر برمی‌گردند و برخی دیگر به سراغ غرفه ناشران دیگر می‌روند.
 
عبدالعظیم فریدون، مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان در این زمینه، می‌گوید: همان‌طور که پیش‌بینی می‌کردیم به نسبت وضعیت کرونا و شرایط اقتصادی حضور مردم خوب و حتی قابل تقدیر است و هر روز خانواده‌های زیادی برای بازدید به نمایشگاه می‌آید و این موضوع نشان‌دهنده توجه مردم به حوزه فرهنگ و کتابخوانی است.
 
وی ادامه می‌دهد: البته طی صحبت‌هایی که با مخاطبان داشتیم متوجه شدم که بسیاری از آن‌ها نمی‌توانند تعداد زیادی کتاب خریداری کنند اما همین که باز هم کتاب می‌خرند و به دنبال آثار با کیفیت هستند خوب است.
 
فریدون همچنین به حجم کتاب‌های تکراری در این حوزه اشاره می‌کند و می‌گوید: این مساله طی سال‌های اخیر زیاد دیده می‌شود و باید آسیب‌شناسی شود که چرا اینگونه است، البته مخاطبان هم از این شرایط استقبال می‌کنند.
 
وی تاکید می‌کند: ناشران نیز به دنبال استقبال از چنین آثاری هستند زیرا در این کتاب‌ها هزینه تولید پایین است و کودکان الان به دنبال کتاب‌های فانتزی هستند و دیگر کمتر به سراغ کتاب‌های جدی می‌روند.
 
به گفته فریدون، پرداختن به حوزه کتاب‌های جدی زمان و سرمایه زیادی نیاز دارد و موجب می‌شود ناشری که به دنبال کار جدی است برای اینکه خود را سرپا نگه دارد به دنبال راهکاری باشد تا تولیدات خود را بفروشد ولی به مرور و ناخودآگاه به سمت کتاب‌هایی می‌رود که بتواند خوب بفروشد.
 
وی همچنین درباره نسبت کتاب‌های چاپ اول و دوم توضیح می‌دهد: کتاب‌های چاپ اول تالیفی حدود 45 درصد و کتاب‌های چاپ اول ترجمه حدود 55 درصد است و نسبت نزدیکی به هم دارند، این نسبت در میان ناشران مختلف است. در این زمینه اما برخی ناشران حرفه‌ای و پرکتاب، آثار تجدید چاپ بیشتری نسبت به ناشران کم‌کتاب‌تر داشتند.
 


لزوم تقویت سایت نمایشگاه مجازی
در روزهای پایانی نمایشگاه کتاب،‌ جمع زیادی از خانواده‌ها سراغ سالن ناشران کودک را می‌گیرند و به دنبال تازه‌های نشر هستند. لابلای شلوغی حضور خانواده‌ها در نمایشگاه کتاب، دقایقی به سراغ محسن طاهری مدیر نشر پیک ادبیات می‌رویم، او با بیان اینکه نمایشگاه سی و سوم پس از دو سال وقفه فرصت خوبی برای تعامل و دیدار با مخاطبان بود، می‌گوید: مساله‌ای که در این زمینه وجود داشت لزوم تقویت بحث اطلاعرسانی محیطی و غیرمحیطی بخش کودک و نوجوان بود، ما با مخاطبان زیادی روبرو بودیم که می‌گفتند خیلی سخت سالن ناشران کودک را پیدا کردند و بنظرم نصب تابلوهای اطلاعرسانی ضرورت زیادی داشت.
 
وی ادامه می‌دهد: قیمت‌های کتاب نیز نسبت به دو سال گذشته تغییرات زیادی داشته است اما مردم باز هم برای خرید به سراغ ناشران آمده‌اند.
 
طاهری با بیان این‌که حضور در نمایشگاه کتاب دو وجه دارد، عنوان می‌کند: وجه نخست معرفی کتاب به مخاطبان و فروش آن است که در بُعد اول سایت نمایشگاه نیاز دارد که در زمینه‌های مختلف مثل تصاویر کتاب‌ها و امکان جست‌وجو کمی پویاتر باشد، زیرا مخاطب غیر از عنوان نیاز به توضیحات بیشتری برای آشنایی با کتاب‌ها دارد.
 
وی همچنین بر لزوم نظافت در بخش کودک و نوجوان تاکید می‌کند و می‌گوید: مخاطبان این بخش کودکان و نوجوانان هستند و به همین دلیل ضروری است برای ورود گرد و خاک به داخل سالن راهکاری اندیشیده شود تا کمتر دچار مشکل شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها