چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۵
امان‌نامه اثری متفاوت در حوزه شعر عاشورایی است/ هرکس استعداد دارد، قلم به دست شود

سیداکبر میرجعفری، صاحب منظومه «امان‌نامه» عنوان کرد که این اثر در قالب مجموعه نامه منظوم نوشته شده و دارای نوآوری در قالب و شیوه نگارش است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سیداکبر میرجعفری که امروز (28 اردیبهشت) در غرفه جایزه جلال سخن می‌گفت، عنوان کرد: «امان نامه» کار بدیعی در ادبیات عاشورایی به شمار می‌رود که در برگیرنده نگاه متفاوت شاعر به مضامین واقعه کربلا در قالب اشعار کلاسیک است.

میرجعفری ادامه داد: بخشی از عناوین کتاب شامل از حسین بن علی به زبان‌های زنده دنیا، از عبیدالله بن حُرّ جعفی به حسین بن علی (ع)،  از طرماح بن عدی به حسین بن علی بن ابی طالب، از اویس قرنی به طرماح بن عدی، از ما (جماعتی گریخته از سپاهیان عبیدالله) به خبرگزاری‌های هزاره سوم، از رحیم مؤذن‌زاده اردبیلی به علی بن حسین، از حبیب بن مظاهر به سلیمان بن صرد خزاعی، از سید حسن حسینی به شمر نماد لعنت و تباهی،از فرات به فرات، از فاطمه بنت حزام (ام‌البنین) به فاطمه بنت رسول‌الله، از نخلستان کوفه به مسلم بن عقیل و از علی شریعتی مزینانی به حسین بن علی بن ابی طالب است. بعضی از نامه‌ها نیز پیوست دارند که هر پیوست، شعری مستقل محسوب می‌شود.

این شاعر با اشاره به اینکه امان‌نامه برگزیده پانزدهمین دوره جشنواره شعر فجر شده است، عنوان کرد: این کتاب ادامه «چند مجلس از دهه اول» است که شعرهای آن مجموعه نیز سپید هستند و علاوه بر چند جایزه، جایزه تقدیری کتاب سال 92 را نیز از آن خود کرده بود. 

میرجعفری با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره‌ها و جوایز ادبی بهانه‌ای برای تشویق شاعران و نویسندگان است، افزود: جشنواره فجر مدتی است که کتاب‌محور صرف شده واز شکل واقعی خود خارج شده که باید اصلاح شود.

وی توضیح داد: «امان‌نامه» چند ماه آخر کاندیدای جایزه قلم زرین هم بود ولی برگزیده نشد. ضمن اینکه الان تعداد جشنواره‌ها و مسابقات ادبی در کشور، خیلی کم شده و محدود است. بنابراین نباید توقع داشت که همه کتب قابل تأمل در جوایز ادبی دیده شوند. همین تعداد محدود جشنواره‌ها هریک رویه خاص خودشان را در انتخاب آثار دارند و چه بسا هرکدام از این‌ها ممکن است نگاه سلیقه‌ای داشته باشند. بنابراین قرار نیست یک کتاب در همه جشنواره‌ها حتما برگزیده شود.
 
وی همچنین با اشاره به اینکه اکنون شمارگان کتاب‌های منتشر شده کاهش یافته است، گفت: یکی از دلایل این مساله در دسترس بودن شعر از طریق شبکه‌های مجازی است که شعر تنها مرجع دسترسی به اشعار نیست.

همچنین در این نشست، هادی خورشاهیان، از نویسندگان پرکار کشورمان در سخنانی عنوان کرد: بسیار علاقه‌مندم که دایم بخوانم و بنویسم و پیشنهاد دارم که هرکس استعداد نویسندگی دارد قلم به دست بگیرد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه استعدادهای خوبی در میان نوقلمان داریم، گفت: یکی از آثار نوقلم بسیار جالب توجه و باکیفیت، «لیان‌دخت» است که توسط ثریا شیری نوشته و داستان دختری را روایت می‌کند که تصمیم می‌گیرد کار پدر ناتوانش را در ماهی‌گیری ادامه دهد.

خورشاهیان ادامه داد: «نگاهی به تاریخ معناشناسی» و «مخالف‌خوانی» نیز آثار ارزشمندی هستند که پیشنهاد می‌کنم بازدیدکنندگان نمایشگاه آنها را خریداری کنند.

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 21 تا 31 اردیبهشت به صورت حضوری در مصلای امام خمینی (ره) و به صورت مجازی دایر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها