چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۷
شهید فخری زاده نخبگان را شکار می‌کرد

در مراسمی با حضور خانواده شهید فخری زاده و جمعی از مسوولان بنیاد شهید و سازمان انرژی اتمی ضمن تجلیل از خانواده وی، سخنرانان ظرفیت نخبه پروری و شناسایی نخبگان توسط این فعال صنعت انرژی هسته‌ای را بالا عنوان کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، طی مراسمی با حضور خانواده‌های شهدای هسته‌ای فخری‌ زاده، علی‌محمدی و رضایی نژاد از کتاب «تویی که نمی‌شناختمت» به قلم سعید علامیان (نشر شاهد) در سالن سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب تهران رونمایی شد. در این مراسم سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی، رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران و محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی نیز حضور داشتند.

کتابی برای شناخت فخری زاده
این برنامه به همت معاونت فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد. در ابتدای این مراسم رحیم نریمانی، مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اهمیت انتشار کتاب «تویی که نمی‌شناختمنت» در نشر شاهد گفت:‌ در این کتاب توجه ویژه‌ای به موضوع آموزش شده است. ما در این کتاب نخبگی هسته‌ای و علمی بودن شهید فخری زاده را بهتر درک می‌کنیم. فخری زاده شخصیتی بود که به نخبه پروری و نخبه گزینی توجه ویژه‌ای داشت.

 

اسامی چند نفر ناگزیر مخفف شد
در ادامه این مراسم سعید علامیان نویسنده کتاب «تویی که نمی‌شناختمت» با خواندن فرازهایی از مقدمه و متن کتاب، این اثر را شامل 22 روایت از زبان راویان مختلف دانست و گفت: به دلیل برخی مسایل امنیتی مجبور بودیم نام چند نفر را به شکل اختصاری در کتاب بیاوریم.
 
سپس نویسنده کتاب بخش‌هایی از روز ترور فخری زاده را از کتاب با عنوان «روز واقعه» برای حضار در مراسم خواند.
 


نام خوبی برای کتاب انتخاب شد
قاضی زاده هاشمی، معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران دیگر سخنران این مراسم بود. وی گفت:‌ شهید فخری زاده در تولید قدرت نرم و سخت برای جمهوری اسلامی ایران نقش داشت. او نقشی در قدرت بازدارندگی کشور هم داشت. اما در عین حال مجبور بود پنهانی هم زندگی کند.
 
وی با بیان اینکه‌ دشمنان ما چشم دیدن رشدهای کشور را ندارند و اینکه افرادی که در صنعت هسته‌ای فعالیت می‌کنند مظلوم هستند گفت: نویسنده کتاب در همین جلسه اشاره کرد که نمی‌توانسته نام بعضی افراد در این صنعت را بیان کند.
 
قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه نام کتاب بسیار خوب انتخاب شده است، گفت: در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هم مبارزان زیادی حضور داشتند، آنها هم به درستی شناخته نشدند. فخری زاده در آزمون الهی نمره خوبی کسب کرد. در احوال این افراد باید غور کرد و به مردم نشان داد. امیدواریم در دولت جدید نهضت شناساندن شهدا به مردم را داشته باشیم.
 
رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران همچنین گفت: شهدا در وجوه مختلفی قابل درس گرفتن هستند. می‌توان کارهای بیشتری درباره شهدا انجام داد. تا زمانی که دوستان، همکاران، اعضای خانواده شهید فخری زاده حضور دارند باید موضوعات مرتبط درباره آنها ثبت و ضبط شود.
 


نشناختن فخری زاده جاری در زمان است
مهدی فخری زاده، فرزند شهید هم یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود، وی با بیان اینکه کتاب «تویی که نمی‌شناختمت» به واقعیت‌ها نزدیک است و شاید بخش‌هایی از زندگی شهید فخری زاده در آنها از قلم افتاده باشد گفت: در این کتاب زندگی شهید دامنه گسترده‌ای دارد. با تعداد افراد زیادی صحبت شده و بخش‌های متعددی در نظر گرفته شده است. از کودکی، تحصیل، جنگ و کارهای مختلفی که شهید فخری زاده در زندگی تجربه کردند در این کتاب آمده است.
 
در بخش دیگری فرزند شهید فخری زاده گفت: امیدواریم زمانی فرا برسد که بتوانیم بدون دغدغه مسایل مرتبط با زندگی ایشان را بیان کنیم.
 
وی ادامه داد: کتاب «تویی که نمی‌شناختمت» اسم با مسمایی دارد. برای انتخاب این عنوان برای کتاب یک موضوع مهم این است که صفات جاری بودن دارد. در زمان حال و آینده هم می‌توان به این نشناختن درباره شخصیت فخری زاده ادامه داد.

 

فخری زاده یک شکارچی بود
اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی هم در سخنان کوتاهی در پایان مراسم گفت: فخری زاده شخصیتی با اخلاق و ثابت قدم بود و یکبار در چهره، فکر و بیان این شخص تردید وجود نداشت. او ظرفیت و قدرت شناسایی نخبگان را داشت و آنها را شکار می‌کرد و به کار می‌گرفت و به عبارتی فرصت آفرینی و فرصت سازی می‌کرد.
 
اسلامی به بیان خاطره‌ای از دوران مسوولیتش در ستاد کرونا در دولت دوازدهم پرداخت و گفت: در اوایل کرونا عضو ستاد کرونا بودم و ریاست جلسات توسط وزیر بهداشت وقت انجام می‌شد. فخری زاده یکبار آمد و گفت می‌خواهیم واکسن کرونا را در داخل بسازیم.

 

در بخش پایانی مراسم از کتاب «تویی که نمی‌شناختمت» رونمایی شد. همچنین با حضور قاضی زاده هاشمی، اسلامی و پسران شهید فخری زاده از نویسندگان برتر حوزه ایثار و شهادت در نشر شاهد تقدیر به عمل آمد. اسامی این نویسندگان به این شرح است: سعید علامیان، مسعود طالشی پور، محمود دامغانی، آذر خزاعی سرچشمه، مژگان محمدی، سمیرا احسان پور، نسرین خادمی خالدی، منیر السادات موسوی، داوود حسین زاده فضل.

 

همچنین در پایان این مراسم تجلیلی از خانواده شهدای هسته‌ای و خانواده شهید رضایی نژاد، علی محمدی به عمل آمد و تابلوی نفیسی به همسر شهید فخری زاده اهدا شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها