چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۸
صدور رای برای 8 ناشر متخلف دیگر/فروش 100 میلیاردی نمایشگاه کتاب تهران تا روز هفتم

قائم‌مقام سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از صدور رای برای 4 ناشر متخلف در بخش خارجی و 4 ناشر متخلف در بخش ناشران داخلی خبر داد و گفت سومین جلسه هیات رسیدگی به تخلفات ناشران امروز تشکیل شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)،‌ هفتمین نشست خبری سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، چهارشنبه (28 اردیبهشت‌ماه) با حضور علی رمضانی، سخنگو و قائم‌مقام سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران،‌ حسین صفری، مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی و اصحاب رسانه در سرای «دانش بنیان و فناوری‌های فرهنگی» برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست، رمضانی با ابراز خوشحالی از بازگشایی بخش حضوری نمایشگاه کتاب، عنوان کرد: خوشحالیم که آلودگی هوا امروز کمی کاهش پیدا کرد تا شاهد بازگشایی مجدد بخش حضوری باشیم، هرچند بخش مجازی نمایشگاه فعال بود.
 
وی با بیان این‌که پیش‌بینی می‌کنیم طی دو روز پایانی هفته نمایشگاه کتاب تهران ایام شلوغی داشته باشد، گفت: در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم مردم به صورت گروهی و خانوادگی در نمایشگاه حضور داشته باشند و حتما از حمل‌و‌نقل عمومی استفاده کنند، در این زمینه مسئولان نیز تدابیر رفاهی را مضاعف کرده‌اند.
 
صدور رای نهایی برای 8 ناشر متخلف
رمضانی در ادامه صحبت‌های خود به صدور رای برای 8 ناشر متخلف خبر داد و گفت:‌ در دومین جلسه هیات رسیدگی به تخلفات ناشران برای چهار ناشر خارجی و چهار ناشر داخلی احکام اولیه صادر شده است که در مجموع با احتساب 10 رای در جلسه اول، تاکنون برای 18 پرونده رای صادر شده است.
 
وی با بیان این‌که سومین جلسه این هیات نیز اکنون در حال برگزاری است، توضیح داد: فروش کتاب غیر، ارائه تخفیف‌های غیرمتعارف و استفاده از دستگاه کارتخوان غیرمجاز بخش عمده این تخلفات را شامل می‌شد.
 
وی همچنین به روز 27 اردیبهشت‌ماه، روز روابط عمومی اشاره کرد و گفت: در این زمینه ناشران نیز باید نقش روابط‌ عمومی‌ها را جدی‌تر بگیرند، زیرا معتقدم روابط عمومی‌ها قلب ناشران هستند و باید فعالیت‌های آن‌ها را خوب منعکس کنند تا مخاطبان با آثار مختلف آشنا شوند و به فروش بهتر کتاب‌ها کمک کند.
 
رمضانی با اشاره به فروش 100 میلیارد تومانی کتاب در دو بخش مجازی و حضوری نمایشگاه کتاب تا روز هفتم، عنوان کرد: در بخش مجازی نمایشگاه حدود 200 هزار بسته از نمایشگاه تحویل شرکت پست داده شده که حدود 75 هزار بسته به دست سفارش‌دهندگان رسیده است.
 
وی در ادامه صحبت‌های خود به فعالیت مرکز پاسخگویی سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم اشاره کرد و گفت: حدود 31 هزار تماس در این مرکزپاسخ، رد و بدل شده است که 24 هزار و 200 تماس ورودی و 6 هزار و 800 تماس خروجی بوده است.
 
تنوع فرهنگی در برنامه‌های نمایشگاه
در بخش دیگری از این نشست که به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص داشت، رمضانی درباره تخفیف‌های 50 درصدی برخی ناشران و برخورد با‌ آن‌ها، گفت: در این زمینه به ناشران توصیه می‌کنیم هیجان‌زده نشوند و اگرچه یک روز بخش حضوری تعطیل شد اما خارج از آیین‌نامه عمل نکنند، زیرا تجربیات نشان می‌دهد، الگوی مراجعه به نمایشگاه کتاب در این روزها طبق سال‌های گذشته بوده و تفاوتی نداشته است.
 
وی ادامه داد: در این زمینه ناظر سالن‌ها نسبت به تخفیف‌های 50 درصدی به غرفه‌داران تذکر می‌دهند و موضوع نیز به کمیته‌های مربوطه ارجاع داده می‌شود، البته ناشران نیز نباید نسبت به این موضوع منفعل باشند و به همکاران خود تذکر دهند.
 
رمضانی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره ارسال اشتباه برخی کتاب‌ها از سوی ناشران،‌ توضیح داد: در این زمینه خریداران می‌توانند طی تماس با مرکز پاسخگویی و ثبت شکایت در این مرکز اقدام کنند، در این زمینه یا پول آن‌ها بازگشت داده می‌شود یا ناشر موظف می‌شود کتاب درست را برای مخاطب ارسال کند.
 
وی پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا درباره اثرگذاری برنامه‌های فرهنگی این دوره از نمایشگاه با توجه به حجم گسترده این برنامه‌ها، نیز گفت: امسال شاهد تنوع برنامه‌های فرهنگی در سالن‌ها و قسمت‌های مختلف هستیم، هم در سالن کودک و نوجوان و هم در سایر سالن‌ها، تا خانواده‌ها علاوه بر خرید کتاب بتوانند با برنامه‌های فرهنگی کتاب‌محور نیز آشنا شوند.
 
رمضانی افزود: البته برای ارزیابی این موضوع هنوز زود است؛ اما شاهدیم وقتی که خانواده‌ها وارد نمایشگاه می‌شوند غیر از خرید کتاب فرصتی دارند تا از برنامه‌های فرهنگی متنوع استفاده کنند و هم بچه‌ها تجربه شیرینی از نمایشگاه کتاب به یاد داشته باشند، در کل هدف این است که نمایشگاه یک روح نرم و ذوابعاد داشته باشد.
 
وی به مجموعه فعالیت‌های سرای «دانش بنیان و فناوری‌های فرهنگی» نیز اشاره کرد و گفت: در این بخش استعدادیابی، اشتغال‌آفرینی و شناسایی شتاب‌دهنده‌های حوزه کتاب مدنظر است که علاوه بر جلب نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌دنبال این هستیم که تقاطع‌ کاری این قشر را تسهیل کرده و به فعالیت این مجموعه‌ها شتاب دهیم.

تقویت همکاری دستگاه‌های خدمت‌رسان در پایان هفته
در بخش دوم این نشست حسین صفری، مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی نمایشگاه کتاب تهران در سخنانی، به اشاره به همکاری تمامی دستگاه‌های خدمات‌رسان در روزهای پایانی نمایشگاه اشاره کرد و گفت: ما طی سال‌های قبل همیشه پنج‌شنبه‌ها و  جمعه‌ها روزهای شلوغی داشتیم و با توجه به تعطیلی یک‌روزه نمایشگاه این اشتیاق بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه تمهیدات لازم برای تقویت زیرساخت‌ها در روزهای پایانی هفته پیش‌بینی شده است،‌ ادامه داد: بهتر است شهروندان برای حضور در نمایشگاه از حمل و نقل عمومی استفاده شود، البته ظرفیت پارکینگ‌ها در مجموعه‌های داخلی، همجوار و بیهقی نیز در این زمینه افزایش یافته است تا مخاطبان با سهولت بیشتری به نمایشگاه بیایند، طی پیش‌بینی‌های ما حدود 40 هزار نفر ورودی پارکینگ‌ها بوده است. 

صفری با بیان اینکه برای اقدامات ایمنی، امدادی و خدمت‌رسان با پیمانکارهای مختلف رایزنی کرد‌ه‌ایم، گفت: با مترو، تاکسیرانی و اتوبوسرانی پنج‌شنبه و جمعه برنامه ویژه‌ای پیش‌بینی شده است، همچنین با نیروی انتظامی جلسه‌ای داشتیم تا با افزایش نیرو، گشت‌های تخصصی بیرون نمایشگاه بیشتر شود. 

وی همچنین از رایزنی با مجموعه شهربان خبر داد و گفت: برای بساط‌گستران و جمع‌آوری آن‌ها از سطح نمایشگاه تعامل داشتیم، علاوه بر آن امکانات رفاهی، استراحتگاه و بخش امانات را برای روزهای پایانی هفته تقویت کرده‌ایم.

صفری با تقدیر از همراهی مترو تهران در برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، افزود: قرار است طی این روزها قطار خالی به سمت مسیر رفت و برگشت نمایشگاه ارسال شود، البته حدود 300 هزار نفر نیز توسط مترو به مقصد نمایشگاه رسانده شده‌اند.

سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» تا سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلی امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir در حال برگزاری است.

سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ با شعار «با کتاب سلامتیم» تا سی‌و‌یکم اردیبهشت‌ماه در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها