چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۵
تاریخ با روایت داستانی برای نوجوانان قابل فهم است/ بیان وقایع تاریخی با تکیه بر منابع مؤثق

زینب کریمی، نویسنده در رونمایی دو رمان تاریخی «چینی بندزن» و «تنور دوستی» گفت: رمان را به شکلی روان و ساده نوشتم تا تاریخ برای نوجوانان قابل فهم باشد و بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. در واقع تلاشم بر این بوده که تاریخ را به زبان ساده برای نوجوانان روایت کنم. امروز نیاز است که نوجوانان تاریخ را در قالب داستان و رمان بخوانند و نسبت به رویدادهای گذشته اطلاع پیدا کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دو رمان تاریخی «چینی بندزن» و «تنور دوستی» به قلم زینب کریمی که از سوی موسسه فرهنگی قدر ولایت چاپ شده، چهارشنبه 28 اردیبهشت در سرای اهل قلم سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران رونمایی شد. 

زینب کریمی درباره رمان تاریخی «چینی بندزن» گفت: این رمان به اوضاع سیاسی اجتماعی عصر تاریک پهلوی اوّل می‌‌پردازد. رویدادها پیرامون زندگیِ دختری جوان به نام خورشید است که در روستایی خوش آب و هوا با زمینی حاصلخیز و مزارعی سرسبز در اطراف شهر اصفهان زندگی می‌‌کند. پسری نجیب از اهالیِ روستا دل در گرو او دارد و خورشید نیز شیفته و شیدای اوست و قرار است پیوند ازدواج، این دو دلداده را به وصال برساند که همه چیز تحت الشعاع میل بی‌‌حد و حصر شاه برای زمین‌خواری و تصرف اراضی روستاییان قرار می‌‌گیرد و خانواده ساده و بی‌‌آلایش خورشید، کوچی اجباری را به سوی شهر مشهد جایی که سال‌هاست دختر بزرگ خانواده به همراه همسرش در آن‌جا اقامت دارند، آغاز می‌‌کنند.

او ادامه داد: تلاش شده در این رمان تاریخی با بیانی ساده و روان در چهار فصل به روایت داستانی عاشقانه بر بستر رخدادها و وقایع حاکم بر جامعه بپردازد و خواننده را ماهرانه تا انتها دنبال خود بکشد. حوادث ریز و درشت عصر رضاشاه، در این رمان روایت می‌‌شود و شخصیت‌های داستان در بطن حوادث حضوری پررنگ دارد. با خواندن این رمان با روایت پررنج تصرف اراضیِ مردمان خطه‌ شمال ایران به‌دست رضاشاه، آلام و رنج‌های ایلات و عشایر در پی تخته‌ قاپوکردن و کوچ اجباری آنها، جنایت مسجد گوهرشاد و سختی‌ها و مصایب مردان و زنان ایران زمین به ‌دنبال متحدالشکل کردن لباس مردان و کشف حجاب اجباری زنان همراه می‌‌شویم. از ویژگی‌های اثر بیان وقایع تاریخی با تکیه بر منابع مؤثق است.

این نویسنده درباره رمان «تنور دوستی» اظهار کرد: این اثر یک رمان تاریخی است که نوجوانان امروز را به عصر اتفاقات دوره رضاشاه پیوند می‌دهد و به موضوع کشف حجاب می‌پردازد. کشف حجاب در کشوری که سال‌ها با این سنت آمیخته بودند و بدون حجاب در شرایط دشواری قرار داشتند. به طوری که زنان با حجاب نمی‌توانستند در جامعه به راحتی رفت و آمد کنند یا به زیارت اماکن متبرکه بروند. برخی از آنها به دلیل کشیدن چادر از سرشان سال‌ها در خانه ماندند و بیرون نیامدند. 

زینب کریمی با شرخ شخصیت‌های «تنور دوستی» گفت: داستان کتاب مربوط می‌‌شود به نازنین، نوجوانی ۱۲ ساله که در ماجرایی تخیلی از سال ۱۳۹۸ به سال ۱۳۱۵ برمی‌‌گردد و با دختری هم سن و سال خودش آشنا و دوست شده و متوجه شرایط کاملاً متفاوت زمانه‌ایی که دوستش در آن زندگی می‌کند از جمله اجرای قانون کشف حجاب رضاشاه با سخت‌گیری و خشونت تمام، شده و پس از اینکه سعی می‌‌کند از این مقطع زمانی اطلاعات بیشتری کسب کند، به یاریِ دوستش شتافته و موفق می‌‌شود در آن شرایط دشوار با طرح نقشه‌‌ای به دوستش کمک کند.

او افزود: من در مدرسه تدریس می‌کنم و با نوجوانان ارتباط دارم و خودم هم صاحب دختر هستم برای همین رمان را به شکلی روان و ساده نوشتم تا تاریخ برای نوجوانان قابل فهم باشد و بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. در واقع تلاشم بر این بوده که تاریخ را به زبان ساده برای نوجوانان روایت کنم. امروز نیاز است که نوجوانان تاریخ را در قالب داستان و رمان بخوانند و نسبت به رویدادهای گذشته اطلاع پیدا کنند.

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» از 21 اردیبهشت تا 31 اردیبهشت به صورت فیزیکی و مجازی در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها