چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵
تنها 20 رباعی منسوب به خیام به احتمال قوی از اوست/ درگیری شاعر فیلسوف با مساله جبر و اختیار

زهیر توکلی در نشست «گفت‌وگو با مخاطب» در غرفه جایزه جلال تاکید کرد که 20 رباعی موجود در مجموعه اشعار خیام به احتمال قوی از آن وی است و 49 رباعی نیز به احتمال 60 درصد متعلق به خیام است و مابقی را به وی نسبت داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، زهیر توکلی در این نشست که 28 اردیبهشت در غرفه جایزه جلال سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد، عنوان کرد: خیام متعلق به همه ایرانیان است و شعر و ادب فارسی ستون فرهنگ ماست. آموزش آموزه‌های فرهنگی لازمه زندگی ایرانیان است. باید ادبیات بخوانیم و خیام نیز یکی از شاعران و ادیبان بزرگ این سرزمین است.

این شاعر و پژوهشگر ادبی ادامه داد: خیام از دغدغه اصلی انسان‌ها سخن می‌گوید و در حیرت از مساله مرگ و زندگی است «دارنده چو ترکیب طبایع آراست/ از بهر چه اوفکندش اندر کم و کاست/ گر نیک آمد شکستن از بهر چه بود/ ور نیک نیامد این صور عیب که راست» این دغدغه را بسیاری از ادبا و روشنفکران داشته‌اند و حتی عارفانی از جمله عطار را شاهدیم که اشعار خیامانه دارند. وقتی خیام در اشعارش به حیرتی دهشتناک در مساله مرگ و زندگی اشاره می‌کند تفکر الحادی ندارد و شاعران زیادی از جمله فردوسی دغدغه فلسفه مرگ داشته‌اند.

وی با بیان اینکه خیام دچار حیرت فلسفی و دهشتناک در باب هستی و مرگ بوده است، گفت: دو گونه حیرت داریم یکی حیرت عرفانی که پس از دریافت راز حاصل می‌شود و شامل عشق و عرفان است و دیگری حیرت امثال خیام که دهشتناک و دردآلود است.

توکلی عنوان کرد: اگر خیام دعوت به شادی و شرابخواری می‌کند به این دلیل است که برای دقایقی از این حیرت دهشتناک آسوده شویم.

توکلی تاکید کرد: خیام در زمان خودش به عنوان شاعر شناخته نمی‌شده و بسیاری از بزرگان دیگر حتی مولانا و عطار خود را شاعر نمی‌دانسته‌اند چراکه از راه شعر ارتزاق نمی‌کردند. خیام فیلسوف و ریاضی‌دان بوده و عقل را بر عشق ترجیح می‌داده و بی‌شک موحد بوده و درباب فلسفه اسلامی اندیشه می‌کرده است.

این پژوهشگر ادبی گفت: بر اساس پژوهشی که علی میر فضلی انجام داده از میان 156 رباعی منسوب به خیام تنها 20 رباعی در حقیقت از آن وی است و 49 رباعی نیز به احتمال 60 درصد متعلق به خیام است و مابقی رباعیات اشعار دیگران است.

وی همچنین گفت: خیام بسیار درگیر مساله جبر و اختیار بود و حیرت وی وقتی از دایره کامدن و ماندن ما سخن می‌گفته فلسفی و به نوعی اعتقاد به پوچی بوده است.

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 21 تا 31 اردیبهشت به صورت حضوزی در مصلای امام خمینی (ره) و نیز به صورت مجازی دایر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها