چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸
حمایت وزارت فرهنگ از برنامه‌های هفتمین پایتخت کتاب ایران

یاسر احمدوند، در آیین «روز سنندج؛ هفتمین پایتخت کتاب ایران» گفت: امیدوارم به همت مسئولان استان کردستان بیشترین رشد در زمینه کتابخوانی این مردم رخ دهد و توصیه‌ام به آن‌ها این است که مردم را در فرآیندها و برنامه‌های مرتبط با مطالعه و کتابخوانی دخالت دهند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم آیین «روز سنندج؛ هفتمین پایتخت کتاب ایران» ۲۸ اردیبهشت‌ماه با حضور یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدعلی مرادیان، مدیرکل دفتر مطالعات و کتابخوانی این وزارتخانه، فرزاد زارعی، رئیس شورای شهر سنندج، سید‌انور رشیدی، شهردار سنندج و جمعی از اعضای شورای شهر و دیگر مسئولان این شهر در سی‌وسومین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

در این مراسم یاسر احمدوند ضمن تبریک به مسئولان و مردم سنندج برای کسب عنوان هفتمین پایتخت کتاب ایران اظهار کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری فرموده‌اند استان کردستان، استان فرهنگ و هنر است و چهره‌های فرهنگی و هنری این استان همواره شناخته ‌شده بوده‌اند.

احمدوند با بیان این‌که کسب عنوان هفتمین پایتخت کتاب، به‌مثابه آغاز فعالیت‌های بیشتر در حوزه کتاب و کتابخوانی در سنندج است، تاکید کرد: امیدواریم آثار انتخاب سنندج به‌عنوان هفتمین پایتخت کتاب ایران برای این شهر ماندگار شود و کسب این عنوان‌زمینه‌ساز توسعه کتابخوانی، تجهیز کتابخانه‌ها، بهبود شرایط کتابداران و ایجاد کتابفروشی‌های بیشتر در استان کردستان شود.  

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام این‌که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برنامه‌های سنندج به‌عنوان هفتمین پایتخت کتاب حمایت کامل خواهد داشت، گفت: امیدوارم به همت مسئولان استان کردستان بیشترین رشد در زمینه کتابخوانی این مردم رخ دهد و توصیه‌ام به آن‌ها این است که مردم را در فرآیندها و برنامه‌های مرتبط با مطالعه و کتابخوانی دخالت دهند؛ چراکه آنچه به دست مردم رخ دهد ماندگار خواهد شد.

           
در ادامه، محمدعلی مرادیان، مدیرکل دفتر مطالعات و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با بیان اینکه بسیاری از افراد گمان نمی‌کردند نمایشگاه کتاب تهران پس از دو سال وقفه بازهم با‌ چنین کیفیتی برگزار شود، گفت:  خوشبختانه امسال نمایشگاه کتاب تهران با خلاقیت‌ها و نوآوری‌های بیشنتری در حال برگزاری است.

وی با اشاره به این‌که انتخاب پایتخت کتاب از برنامه‌های ویژه‌ای است که با مشارکت دولت و مردم برگزار می‌شود، بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه سعی می‌کند بسترسازی‌های مناسب را انجام دهد تا مردم بتوانند برنامه‌های فرهنگی خود را ارائه کنند.
مدیرکل دفتر مطالعات و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: برنامه پایتخت ‌کتاب شامل چند اصل است که یکی ار آن‌ها بحث مشارکت‌جویی است.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از نکات مثبت این برنامه، تمرکززدایی با هدف افزایش میزان دسترسی به کتاب و برنامه‌های مرتبط با کتاب است تا دیگر شهرها نیز به اندازه تهران از این موهبت برخوردار شوند.

در بخش بعدی این برنامه، فرهاد میمنت‌آبادی، عضو شورای شهر سنندج ضمن تقدیر از همه کسانی که در برگزاری سی‌وسومین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نقش داشتند، بیان کرد: از تدبیر اندیشمندانه وزارت فرهنگ و ارشاد سپاسگزاریم که امسال پس از وقفه دوساله‌ای در برپایی نمایشگاه کتاب، با برگزاری سی‌و‌‌‌سومین دوره نمایشگاه کتاب، بخشی از خلاء پیش‌آمده را جبران کردند.

میمنت‌آبادی در ادامه گفت: کردستان دروازه ورود آریایی‌ها و ورود تمدن به ایران بوده است که سند این فرهیختگی را هم می‌توانیم در آثار به‌جامانده از تخت سلیمان و کتابخانه آن ببینیم.
عضو شورای شهر سنندج تاکید کرد: سنندج و کردستان شهر موسیقی، شهر هزار مسجد و شهر اختیارالدینی‌هاست‌. این شهر امسال توانست امتیازهای لازم برای کسب عنوان هفتمین پایتخت کتاب را به دست آورد و امیدواریم در عرصه فرهنگ و هنر به موفقیت‌های بیشتری دست یابد.

در بخش بعدی این مراسم سید انور رشیدی، شهردار سنندج نیز ضمن تشکر از دست‌اندرکاران سی‌وسومین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عنوان کرد: حضور همه اعضای شورای شهر سنندج در این مراسم نشانگر آن است که این شهر به‌حق، یک شهر فرهنگی است. در تاریخ ایران استادان بزرگی بوده‌اند که در ادبیات کشور از جایگاه والایی برخوردارند.

وی با اشاره به این‌که مردم سنندج در ماه اردیبهشت دو روز ماندگار فرهنگی را گرامی می‌دارند، بیان کرد: یکی از این روزهای تاریخی، ششم اردیبهشت است که روز «سنه» نام گرفته و دیگری،  ۲۲ اردیبهشت است که به‌عنوان سالروز تشریف‌فرمایی مقام معظم رهبری به استان کردستان در سال ۸۸ گرامی داشته می‌شود. ایشان در آن روز کردستان را استانی فرهنگی نامیدند.

شهردار سنندج در پایان، عنوان هفتمین پایتخت کتاب ایران را حق استان کردستان دانست و خواستار حمایت بیشتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اهالی فرهنگ این استان شد.
در پایان این مراسم، علاوه بر از پوستر «جایزه ملی کتاب کودک» به‌عنوان کاری از ستاد پایتخت کتاب ایران از پوستر «جشن ملی کتاب سنه دژ» نیز رونمایی شد؛ علاوه‌بر کلید شهروندی افتخاری پایتخت کتاب ایران، به‌عنوان هدیه شهرداری و شورای شهر سنندج و مردم کردستان به یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اهداء شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها