چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸
چرا کتاب‌هایی که از دهه 80 درباره آیت‌الله هاشمی منتشر شده نقد جدی نشده است؟/ تاریخ خودمان را برای نسل فردا مکتوب کنیم

کامران غضنفری گفت: به نظرم در کتاب می‌شد به بحث فتنه 88 مفصل‌تر پرداخت و نقش هاشمی را پررنگ‌تر مطرح کرد؛ به ویژه همراهی‌اش با دولت‌های خارجی آنچنان گسترش پیدا می‌گیرد که با رهبری اختلاف پیدا می‌کند. او سفیر اتریش را می‌پذیرد و در این دیدار خواستار آن می‌شود که به جمهوری اسلامی درباره نپذیرفتن نتیجه انتخابات و حقوق بشر فشار وارد شود. این دیدار و مباحث آن در اسناد ویکی‌لیس منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست رونمایی از کتاب «کارنامه حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی(1) بررسی افکار، عملکرد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی» با سخنرانی کامران غضنفری، پژوهشگر تاریخ معاصر و سعید میرزایی، مولف در سرای اهل قلم سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران چهارشنبه 28 اردیبهشت برگزار شد. 

کامران غضنفری در نقد و بررسی این کتاب گفت: هر چه کتاب درباره اکبر هاشمی رفسنجانی از دهه 80 تا کنون منتشر شده، کسی به طور جدی به نقد کارنامه‌اش نپرداخته است. اگرچه در یک برهه بعد از فتنه 88 بعضی نویسندگان به نقش او در این رویداد پرداختند. بنابراین تا کنون کسی به نقد و بررسی کارنامه هاشمی تا امروز نپرداخته است. 

او افزود: یکی از نکاتی که می‌توان به آن اشاره کرد که در کتاب هم به صورت مختصر آمده است، تفاوت دیدگاه هاشمی درباره جنگ ایران و عراق با امام خمینی(ره) به ویژه در پذیرش قطع‌نامه 598 یا همان جام زهر است. آن‌طور که از مواضع هاشمی برمی‌آید او در جنگ تحمیلی پس از آزادسازی خرمشهر به دنبال سرنگونی صدام و حزب بعث در عراق نبود. او در پی آن بود پس از فتح خرمشهر به صدام بگوید بیا بنشین پشت میز مذاکره تا با هم صحبت کنیم.

این پژوهشگر تاریخ معاصر عنوان کرد: اینکه امام خمینی(ره) به پذیرش قطع‌نامه لقب جام زهر را داد، خیلی مهم است. باید دید اصولا چرا امام چنین تعبیری را درباره قطع‌نامه به کار برد؟ چرا رهبر انقلاب که تا 10 روز پیش از بحث قطع‌نامه مردم را به حضور در جبهه فرامی‌خواند در 23 تیر راضی به پذیرش آن شد، آن هم در برابر اصرارهای مکرر هاشمی. هر چند امام در همان روز هم سخنان تلخی را بیان کرد تا زیر بار پذیرش قطع‌نامه نرود. حال چه می‌شود که امام زیر بار پذیرش قطع‌نامه می‌رود خود بحث مفصلی است که در کتاب به آن اشاره شده است.

غضنفری گفت: به نظرم در کتاب می‌شد به بحث فتنه 88 مفصل‌تر پرداخت و نقش هاشمی را پررنگ‌تر مطرح کرد؛ به ویژه همراهی‌اش با دولت‌های خارجی آنچنان گسترش پیدا می‌گیرد و با آنها همسو می‌شود که با رهبری اختلاف پیدا می‌کند. او سفیر اتریش را می‌پذیرد و در این دیدار خواستار آن می‌شود که به جمهوری اسلامی درباره نپذیرفتن نتیجه انتخابات و حقوق بشر فشار وارد شود. این دیدار و مباحث آن در اسناد ویکی‌لیس منتشر شد.

او افزود: ماجرای سال پایانی حیات هاشمی هم قابل توجه است. او در 5 فروردین 95 در توئیتی که منتشر کرد، نوشت: دنیای فردا، دنیای گفتمان‌هاست نه دنیای موشک. تقریبا شش روز نسبت به نقد این توئیت نشان نمی‌دهد تا اینکه یازده فروردین رهبری در سخنرانی خود به آن واکنش نشان داد و فرمود: اگر این سخن از روی آگاهی باشد، خیانت است که بلافاصله از دفتر هاشمی اعلام شد که توئیت متعلق به ایشان نیست. در حالی دفتر او منکر این توئیت شد که اسناد نشان می‌داد توئیت از سوی کانال و دفتر هاشمی قبلا پخش شده بود. بعدها که اثبات شد توئیت متعلق به هاشمی است اما دفترش مدعی شد که سخنان او تقطیع شده است، در حالی که چهار ماه بعد او در سخنرانی باز همین بحث را پیش کشید. 

چرا به هاشمی پرداختم؟
سعید میرزایی در رونمایی و نقد کتاب «کارنامه حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی(1) بررسی افکار، عملکرد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی» گفت: از مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت روحانی گلایه دارم که کتاب را شش سال نگه داشت و بدون هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای به آن مجوز انتشار ندادند. بنا بر خط قرمزهای دولت گذشته جبهه انقلاب 8 سال مهجور بود و کتاب‌هایی از این دست مجوز نمی‌گرفت.  

او افزود: کتاب پیش‌تر «از هاشمی تا هاشمی» نام داشت که خود گویای همه مطالب کتاب بود، اما برای مجوز گرفتن به نام آن هم ایراد گرفتند برای همین مجبور شدیم که نام کتاب را تغییر بدهیم. اگرچه مطالب کتاب تخیلی نیست و بر گرفته از سخنان هاشمی و اسناد موجود و کتاب‌های خاطرات اوست. این کتاب برای این تالیف شد که رهبری فرمود اگر شما تاریخ را روایت نکنید، دیگران آن را روایت می‌کنند. بنابراین نیاز است که ما تاریخ خودمان را برای نسل فردا مکتوب کنیم.

این مولف و پژوهشگر بیان کرد: چرا به هاشمی پرداختم؟ به دلیل شخصیت موثری که در انقلاب اسلامی داشت و در بحبوبه‌های متعدد انقلاب نقشی موثر ایفا کرد. او یکی از معدود شخصیت‌های انقلاب بود که دست به قلم برد و خاطرات روزانه‌اش را ثبت کرد و به چاپ رساند، اما کتاب‌هایی که پس از فتنه 88 درباره او منتشر شد، در پی آن بودند که نقش او را تطهیر کنند. برای همین در دوره دولت روحانی کتاب من مجوز نگرفت، چون گفتند کتاب مغرضانه است اما به نظرم کتاب کاملا منصفانه است.

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» از 21 اردیبهشت تا 31 اردیبهشت به صورت فیزیکی و مجازی در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها