سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۹
شرفی خبوشان: داستان‌حماسی خونی تازه در رگ‌های ادبیات است

مراسم اختتامیه دومین جایزه ملی داستان حماسی شب گذشته در آرامگاه فردوسی در طوس با معرفی نفرات برگزیده برگزار شد.

به گزاری خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان‌رضوی، مراسم اختتامیه دومین جایزه ملی داستان حماسی شب گذشته 26 اردیبهشت ماه در آرامگاه فردوسی در طوس با حضور شخصیت‌های برجسته علمی – فرهنگی، جمعی از مسئولان، هنرمندان، نویسندگان برگزار شد.

در این مراسم بالاترین نشانه معنوی جایزه داستان‌های حماسی به زنده‌یاد سعیدتشکری  اهدا شد.

.
نگار، دختر سعید تشکری، در این مراسم با بیان این‌که پدر همیشه در اوج بود و در اوج سفر کرد، گفت: جای خالی پدر برای من چیزی فراتر از سختی است اما یاد و خاطر او هر لحظه با من است. من که هر لحظه مبارزه او در تمام برهه‌های زندگی را دیدم، دیدم که نه تنها خم به ابرو نیاورد بلکه همیشه با لبخند خاص و زیبای خود جمله این نیز بگذرد را با عمل به من نشان داد.

وی ادامه داد: من راز این قدرت پدرم را در نوشتن می‌دانم. سعید تشکری با قلم زدن درد را در خود حل می‌کرد و با تولد هر کتاب، خودش هم متولد می‌شد. من هرچه امروز دارم از او یاد گرفتم؛ مخصوصا این‌که آموخته‌ام هیچ‌وقت خسته نشوم. امید به این‌که اول خدا و بعد خودش من را در این راه یاری دهند.


همچنین در این مراسم نشان فیروزه هنر انقلاب اسلامی نیز به منصور انوری، نویسنده پیشکسوت خراسانی و نشان دستار فردوسی به محمدکاظم کاظمی، نویسنده و شاعر افغانستانی تقدیم شد.

کاظمی در این مراسم با خوانش شعر زیر از ارتباط میان ۲ ملت ایران و افغانستان گفت.

آیا شود بهار که لبخندمان زند، از ما گذشت جانب فرزندمان زند
آیا شود که بندزن پیر روزگار، مانند کاسه‌های کهن بندمان زند

ما شاخه‌های سرکش سیبیم‌ توامان، یک باغبان بیاید و پیوندمان زند
مشت جهان و اهل جهان بازِ باز شد، دیگر کسی نمانده که ترفندمان زند

نانی به آشکار به انبان ما نهد، زهری نهان به کاسه گُلقندمان زند
ما نشکنیم اگرچه دگرباره گردباد، بردارد و به کوه دماوندمان زند

رویین‌ تنیم، اگرچه تهمتن به مکر زال، تیر دو سر به ساحل هلمندمان زند
سر می‌دهیم زمزمه‌های یگانه را حتی اگر زمانه دهان‌ بندمان زند



هنرحماسی را در 5 محور ادامه خواهیم داد
 مجید عسگری، مدیر حوزه هنری خراسان رضوی در این مراسم گفت: حوزه هنری انقلاب اسلامی از سه سال پیش دبیرخانه‌ای، به‌عنوان هنر حماسی با هدف امیدآفرینی و ساختن ایران و آینده این مرزوبوم به مدد ادبیات ملی یعنی شاهنامه فردوسی و ادبیات دینی که در سده‌های گذشته در خراسان تولید شده بنا نهاد.
 
وی افزود: این مرکز با بهره‌مندی از ادبیات معاصر انقلاب اسلامی، حماسه‌سازی شد و امروز در ادبیات و هنر انقلابی رویش‌های خوبی وجود دارد تا تولیدکننده آنچه ایران اسلامی به آن نیاز دارد باشند.
 
عسگری ابراز کرد: خوشحال هستیم که امشب آرامگاه فردوسی یکی از نقش‌های اصلی خود را پیدا کرده و هنرمندان ملی ایران زمین در اینجا جمع شدند تا با یکدیگر پایان این رویداد را گرامی بدارند و جشن بگیرند.
 
وی به توضیح برنامه‌های سال آینده این رویداد اشاره کرد و گفت: در 5 محور انشالله برنامه‌ها را ادامه خواهیم داد؛ نخست؛ در حوزه پژوهش و تبلیغ مفهوم هنر حماسی کارگروه پژوهشی تشکیل دادیم. در محور‌های دوم و سوم ،رویداد داستان، نمایشنامه و تئاتر حماسی است. تشکبل باشگاه موسیقی و سرود حماسی محور چهارم است که به همت گروه سرود استان خراسان رضوی، در سطح ملی پیگیری خواهد شد. محور نهایی نیز فراخوان سینما حماسه است در این بخش به تولید ادامه خواهیم داد.
 


داستان حماسی قدمی مهم در ماندگاری جریان انقلاب است
محمدرضا شرفی خبوشان، دبیر علمی دومین جایزه ملی داستان حماسی، نیز در این مراسم گفت: انقلاب اسلامی، تاریخ بعد از انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس به مدد کلمه و روایت ماندگار خواهد شد. آنچه که در تاریخ ماندگار خواهد کرد، روایت است و جایزه داستان حماسی قدمی مهم در ماندگاری جریان انقلاب اسلامی در طول تاریخ خواهد بود. آن را جدی بگیریم و ارج و قدر بدانیم و برای ادامه‌اش تلاش کنیم. 
 
وی ادامه داد: اینک رشد و شکوفایی و بالندگی داستان حماسی در شمایلی امروزی و در متن ادبیات انقلاب اسلامی به عینه قابل مشاهده و رصد است؛ چراکه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و جریانات پس از آن مفهوم و هویتی حماسی را به ذهن متبادر می‌کند و ماهیتی خداباور، قهرمان‌ساز، مردمی، میهنی و آینده‌نگر دارد.
 
شرفی خبوشانی گفت: روایت، همچون نخ تسبیحی است که مهره‌های جواهرنشان و گران‌قیمت جاودانگی، ایمان به غیب، سلحشوری، پهلوانی، قهرمانی، دین‌باوری، مهر و دوستی نسبت به مردم، بوم، سرزمین، امید به آینده، پیروزی بر شر و تباهی را گرد هم می‌آورد و از آن زینتی می‌سازد که برازنده فرهنگ و تمدنی است که توانسته طی طریق آدمی را از دوران طفولیت تاریخی خود تا دوران خردمندی و تعالی در هیات انسانی دیوستیز، خداباور و مومن به رستگاری و فلاح در آینه هنر حماسی به نمایش درآورد. 
 
دبیر علمی دومین جایزه ملی داستان حماسی خاطرنشان کرد: خرسندیم که برگزاری، ایجاد و تداوم جایزه ملی داستان حماسی با درک چنین ماهیتی از جریان انقلاب اسلامی توانسته شکوفایی هرچه بیشتر ادبیات انقلاب اسلامی، به‌طور عام و جریان ادبیات داستانی پس از انقلاب را به‌طور خاص زمینه‌سازی کند.  
 


ارسال ۲۵۰ اثر به دبیرخانه دومین جایزه ملی داستان حماسی
 شرفی خبوشان افزود: دبیر علمی و هیات داوران دومین جایزه ملی داستان حماسی ضمن نکوداشت و یادکرد مرحوم سعید تشکری که مساعی و دانش و دلسوزی‌های او توانست برگزاری جایزه داستان حماسی را به چنین سطحی از موفقیت برساند، مواردی را درباره آثار ارسالی به دومین جایزه ملی داستان حماسی قابل ذکر می‌داند.
 
وی اظهار کرد: ارسال ۲۵۰ اثر ارسالی شامل ۹۹ رمان و ۱۵۱ داستان نیمه‌بلند و کوتاه به دبیرخانه دومین جایزه ملی داستان حماسی نشان‌دهنده سطح کمی قابل توجه و امیدوارکننده‌ای است که این امید و خرسندی وقتی بیشتر می‌شود که بگوییم این رشد کمی همراه و توامان با رشد کیفی است؛ چنانکه کیفیت بیشتر آثار شگفتی و تحسین هیات داوران را برانگیخته است. حضور بسیاری از صاحب‌قلمان شناخته‌ شده و نویسندگان حرفه‌ای داستان و رمان در کنار نوقلمان و نویسندگان جوان نیز نشان‌دهنده دامنه و اعتبار جایزه میان اهالی ادبیات داستانی است.
 
شرفی خبوشان تاکید کرد: همراهی نویسندگانی از قریب به اتفاق همه استان‌های کشور و به یک نسبت تقریبا مساوی، از میان مردان و زنان نویسنده، دامنه و اعتبار این جایزه را بیشتر نشان می‌دهد. با توجه به تعداد زیاد و حجم بالای آثار رسیده لازم شد آن‌ها در مراحل مختلفی بررسی و قضاوت شود.
 

وی افزود: بدیهی است که در مرحله اول آثاری که از نظر فنی کاستی‌هایی داشته‌ و یا اثر سنجیده‌ای بوده‌اند اما با موضوع جایزه قرابتی نداشته و یا ارتباط کمی داشته‌اند، به دور دوم داوری راه پیدا نکرده‌اند. در دور دوم نیز داوران با وجود افزودن حق انتخاب نفرات دوم وسوم به جایزه توسط هیات اجرایی به دلیل بالا بودن سطح کیفی اغلب آثار رسیده، مجبور به سخت‌گیری و اعمال ظرایف و دقایق بیشتری در امر قضاوت خود شدند تا از میان بسیاری از آثاری که بی‌شک در حد و اندازه اثری برگزیده بودند، دست به انتخاب بزنند. 
 
دبیر علمی جایزه ملی داستان حماسی تصریح کرد: به دلیل بالا بودن سطح فنی و قابل ستایش بیشتر آثار داوران مجبور شدند این سخت‌گیری را بیشتر متوجه ارتباط آثار با موضوع جایزه کنند. بنابراین انتخاب خود را میان داستان‌های خوب و شایسته که در سطحی پایاپای از جهت فنی بودند، متوجه داستان‌هایی کردند که بیشترین ارتباط را با موضوع جایزه داشته‌اند.
 
وی ابراز کرد: بر این اساس اگر اثر شاخصی از نویسنده‌ای مطرح و صاحب‌قلمی شناخته‌ شده به جمع برگزیدگان راه پیدا نکرده، دلیل اصلی‌اش درصد ارتباط با موضوع جایزه بوده است. میان ۲۵۰ اثر ارسال شده، بینش و برداشت‌های متعددی نسبت به موضوع جشنواره به چشم می‌آید.
 


آنچه فردوسی و حماسه را در ذهن متبادر می‌کند، کلام و متن است
 این نویسنده و پژوهشگر کشورمان افزود: نوع برداشت از رخداد داستان و نحوه پرداخت آن است که باعث شده نسبت یک اثر به موضوع حماسه دور یا نزدیک شود. همچنین در میان آثار رسیده، بازآفرینی‌ها و بازنویس‌هایی از داستان‌های حماسی به چشم می‌خورد که این‌ها اقتباس و یا بازنویسی‌هایی از داستان‌های شاهنامه است که نشان‌دهنده برداشت خاص نویسندگان اینگونه آثار از منظور برگزارکنندگان جایزه است.
 
شرفی خبوشان گفت: بر این اساس می‌توان به برگزارکنندگان پیشنهاد داد در دوره‌های آتی جایزه بخش‌های ویژه‌ای شامل بازآفرینی و بازنویسی امروزین داستان‌های حماسی متون گذشته اضافه کنند. این پیشنهاد شامل اضافه‌ کردن بخش کودک و نوجوان در جایزه ملی داستان حماسی و همچنین بخش خاص برای نویسندگان کم سن و سال نیز می‌شود چراکه در میان آثار ارسالی داستان کودک و نوجوان و همچنین آثاری از نویسندگان رده‌های سنی بین ۱۲ تا ۱۶ سال نیز به چشم می‌خورد.
 


دبیر علمی دومین جایزه ملی داستان حماسی بیان کرد: همه این موارد نشان‌دهنده استقبال نویسندگان کشورمان از جایزه ملی داستان حماسی است. این نویسندگان چه مرد باشند و چه زن، چه آنانی باشند که صاحب‌قلم هستند و چه آنانی که به تازگی در مسیر نوشتن گام نهاده‌اند، در اینکه موضوع و محتوای حماسه رکن مهمی از ادبیات داستانی ماست، یک‌صدا هستند و با این استقبال و ارائه این شمار از آثار در طول برگزاری این جایزه نشان دادند که داستان حماسی می‌تواند خونی تازه در رگ‌های ادبیات داستانی معاصر ما بدواند و حیاتی نیرومند و پرنشاط و زندگی‌ساز به آن بخشد. 
 
وی افزود: امیدواریم برگزاری این جایزه پرفایده و ضروری که به همت و مساعی و نگاه دانشی مدیران و متولیان حوزه هنری خراسان رضوی و کمک و مساعدت دیگر نهادها و همچنین همراهی و همفکری اهالی دانشگاه و صاحب‌نظران و نویسندگان کشور شکل گرفته، ادامه پیدا کند و با درک ضرورت و اهمیت آن در تاثیرگذاری اجتماعی و به خصوص هنر حماسی از سوی متولیان فرهنگی کشور قدر دانسته شود و رفعت یابد.

شرفی خبوشان خاطرنشان کرد: من تشکر ویژه خود را نثار هیات داوران نیز می‌کنم که با قضاوت درست، دقیق و تلاش خود حاصلی مورد اطمینان و اعتماد رقم زدند. از آقایان داوود امیریان، ساسان و علی‌اصغر عزتی پاک، داوران این دوره از جایزه داستان حماسی، تشکر می‌کنم و در پایان می‌گویم که فردوسی این سازه نیست؛ آنچه فردوسی و حماسه را در ذهن متبادر می‌کند، کلام و متن است.


در این مراسم همچنین برگزیدگان دومین جایزه ملی داستان حماسی در دو بخش داستان نیمه‌بلند و رمان معرفی شدند؛ علیرضا محمودی ایران‌مهر با داستان «گذر از رودخانه بهشت»، مرتضی فرجی با داستان «آب‌های گرمسیری» و سودابه حیدری با داستان «الندشت» به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم بخش داستان نیمه‌بلند و در بخش رمان نیز محمود مهدوی با رمان «چاه سرخ» و حسین شمس‌آبادی با رمان «داغ سرخ» به ترتیب رتبه‌های اول و دوم و محمدرضا آریانفر با رمان «موندو» و مینا سعادت‌پور با رمان «وزغی که هیچکس نبود» نیز به‌صورت مشترک رتبه سوم را کسب کردند.

به گزارش ایبنا؛ همزمان با این مراسم اختتامیه رویداد سینما حماسه نیز برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها