سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۶
آرم سیب سلامت در کتاب یک امتیاز مثبت محسوب می‌شود

حبیب یوسف‌زاده گفت: به دلیل اهمیت فرهیختگی، تعلیم و تربیت به این نتیجه رسید که یک برند سلامت برای کتاب‌ها تعریف کند. کتابفروش‌ها باید بدانند وجود این آرم در گوشه کتاب، یک امتیاز مثبت به کتاب آن‌ها اضافه می‌کند. همچنین مخاطب بداند کتابی که این آرم را دارد از لحاظ محتوایی و جنس قوی و تایید شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست خبری «ساماندهی منابع آموزشی (جشنواره رشد)» از سلسله نشست‌های سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور فریبا کیا (معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی سازمان پژوهش)، حبیب یوسف‌زاده (رئیس گروه نظارت بر مجلات رشد و نویسنده)، دوشنبه(بیست‌وششم اردیبهشت‌ماه) در سرای اهل قلم کودک و نوجوان برگزار شد.
 
فریبا کیا از برگزاری نمایشگاه کتاب بعد از دو سال و به صورت حضوری ابراز خرسندی کرد و خلاصه‌ای از عملکرد سازمان ساماندهی منابع آموزشی ارائه داد و گفت: خاستگاه ساماندهی با بخش تولید در ۲۲ سال پیش بوده است. بعد از انقلاب و افزایش سطح سواد عمومی، میل و رغبت فراگیری و... آموزش بیشتر شده است. این مسئولیت ایجاد کرد که سازمان پژوهش وارد این عرصه شود.
 
وی ادامه داد: هم‌اکنون بیش از ۱۳۰۰ ناشر با ساماندهی فعالیتی پویا دارند و آثار خود را ارسال می‌کنند. در این ۲۲ سال حدود ۴۰ درصد این آثار بررسی و تایید شده است. طرح سامان‌بخشی بعد از چند سال به این نتیجه رسید که این سامان‌دهی ارتقا پیدا کند و در همه عرصه‌ها نظارت داشته باشد به طوری که از کتاب‌های آموزشی پیشی گرفت.  
 
معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی سازمان پژوهش استانداردهای لازم برای کتاب‌های آموزشی را برشمرد و گفت: استانداردها برای کتاب‌های آموزشی عبارتند از: خلاقیت و نوآوری (خلاقیت عبارت است از، تولید یک محصول به شیوه متفاوت؛ بررسی کردن مسئله، گردآوری مسائل، ارزیابی کردن فرضیه‌ها و آزمون‌ها و اصلاح مجدد آن‌ها نوآوری در فرآیند ایجاد یک فکر نو است) و رعایت قواعد زبان و دستور فارسی (قواعد کلی در نوشتار و گفتار است. عمدتاً قواعدی که در فرهنگستان کشور رایج است)
 
کتاب باید متناسب با سن مخاطب باشد و نگاه آینده‌نگرانه داشته باشد
وی افزود: سهولت به کارگیری (امکان استفاده از یک منبع رسانه آموزشی در موقعیت واقعی زندگی است؛ ویژگی برجسته رسانه این است که توانایی پاسخگویی به دانش‌آموز را داشته باشد.)، صحت و دقت علمی، تطبیق محتوا  با آخرین توافقات علمی، تناسب روش محتوا، رعایت و ترویج ارزش‌های دینی ایرانی-اسلامی (نه تنها جز ویژگی‌های کلی است بلکه وجود آن‌ها ضروری است.)
 
کیا در ادامه گفت: تناسب با ویژگی و نیازهای مخاطبان (کتاب باید متناسب با سن مخاطب باشد و نگاه آینده‌نگرانه داشته باشد)، سازماندهی محتوا باید انسجام درونی و بیرونی داشته باشد (تعامل را در دانش‌آموز با خارج از مدرسه برقرار کند)، ساده و روان، نمادهای ایرانی-اسلامی مورد توجه قرار گیرد، بهداشت در تولید کتاب رعایت شود (حتی زیبایی و قیمت کتاب به عنوان بهداشت روانی محسوب می شود و باید رعایت شود)
 
معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی سازمان پژوهش در انتها گفت: کتاب باید فرصت تعامل با مخاطب را ایجاد کند زیرا نباید کتاب‌ها از رقابت بازبمانند، محتوا به گونه‌ای باشد که مخاطب را درگیر کند (پرسش و پاسخ داشته باشد؛ دانش‌آموز را فاعل کند نه منفعل)، تناسب محتوای کتاب با نیازهای فردی-اجتماعی (معمولا نیازهای جامعه یکی از عوامل میزان رغبت از کتاب است.)
 
به دلیل اهمیت فرهیختگی، تعلیم و تربیت یک برند سلامت برای کتاب‌ها تعریف کرد
حبیب یوسف‌زاده درباره اهمیت کتاب و کتابخوانی گفت: به دلیل اهمیت فرهیختگی، تعلیم و تربیت به این نتیجه رسید که یک برند سلامت برای کتاب‌ها تعریف کند. کتابفروش‌ها باید بدانند وجود این آرم در گوشه کتاب، یک امتیاز مثبت به کتاب آن‌ها اضافه می‌کند. همچنین مخاطب بداند کتابی که این آرم را دارد از لحاظ محتوایی و جنس قوی و تایید شده است.
 
رئیس گروه نظارت بر مجلات رشد و نویسنده در انتها معیارهای کتاب داستان را برشمرد و گفت: معیارهای کتاب داستان عبارتند از: بی‌احترامی و بی‌ادبی نسبت به اولیا نداشته باشد، موضوعاتی که با سن‌وسال مخاطب تناسب ندارد نوشته نشود، ضعف مضمون درون مایه نداشته باشد، استفاده از ادبیات سست و نامناسب اشتباه است و مباحث بی‌بندوباری در متن کتاب نباشد.
 
سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود و تا سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه 1401 به مدت 10 روز ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان برای بازدید و خرید کتاب می‌توانند به مصلی امام خمینی مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها