دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۷
ظرفیت تولید آثار درباره بحرین وجود دارد

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ظرفیت تولید آثار درباره بحرین وجود دارد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم علاقمند است در این زمینه کار کند. ما برای این کار آمادگی داریم و امیدواریم در نمایشگاه سال بعد آثار بیشتری منتشر شود تا مردم با فرهنگ و مقاومت مردم بحرین آشنا شوند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست نقد و بررسی کتاب «بت شکن» (به قلم کمال السید) با حضور سید مرتضی السندی، رهبر مقاومت بحرین، محمد طوق، راوی کتاب و یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل سرای علمی فرهنگی شبستان نمایشگاه کتاب عصر روز دوشنبه – 26 اردیبهشت ماه- برگزار شد.

در این نشست محمد طوق به عنوان راوی کتاب خاطراتی از دوران اسارت، شکنجه و گرفتن حکم اعدام از حکومت بحرین (دولت ال خلیفه) را برای حضار تعریف کرد و گفت:‌ در زندان بحرین با افرادی مواجه شدم که اکنون شهید شده‌اند. من موفق شدم سه بار فرار کنم و باز اسیر شدم. ما با دوستانی که قصد فرار داشتیم سه ماه عملیات انجام دادیم. بعد از اینکه فرارمان موفقیت آمیز شد وزارت کشور دولت بحرین بیانیه‌ای داد که هر خانواده‌ای به ما پناه دهد متهم به 10 الی 15 سال زندان خواهد شد.

راوی کتاب بت شکن تاکید کرد: این اتفاق باعث شد در کشور بحرین احساس غربت کنیم، بنابراین از راه دریا فرار کردیم. من حین بازداشت 21 سال داشتم و بعد از اینکه فرار کردم در سن 22 سالگی قرار داشتم. اکنون که در ایران هستم وظیفه خود می‌دانم که پیام شهدا را به مردم ایران برسانم.

در ادامه سید مرتضی السندی، رهبر مقاومت بحرین گفت: بحرین جزیره‌ای در خلیج فارس است که در آن جنایت‌های زیادی اتفاق افتاده است. ولی مردم  ـ ایران ـ نمی‌دانند که آنجا چه اتفاقاتی افتاده است. صدای ما به جهان نمی‌رسد. یکی از ابزارهایی که می‌خواهیم صدای‌مان به گوش همه برسد همین کتاب «بت شکن» است.

وی ادامه داد: محمد طوق دو بار از بحرین خارج شد اما یکبار مجدد قاچاقی به بحرین بازگشت. بعد از مراجعت دستگیر و شکنجه‌های زیادی شد. او مجبور شد به اتهاماتی که به او منتسب می‌کردند و جنبه تهمت داشت اعتراف کند. روزی تصمیم گرفت از زندان فرار کند و در شرایط امنیتی شدید موفق به این کار شد.

در بخش دیگری از این نشست یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این نشست حضور پیدا کرد. وی گفت:‌ شاید رسانه‌های رسمی از ماجراهای جنایت در بحرین صحبت کنند اما لازم است که مردم هم بدانند در آنجا چه اتفاقاتی می‌افتد. ترجمه کتاب‌هایی مانند «بت شکن» به این شناخت کمک می‌کند.

وی ادامه داد: ظرفیت تولید آثار درباره بحرین وجود دارد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم علاقمند است در این زمینه کار کند. ما برای این کار آمادگی داریم و امیدواریم در نمایشگاه سال بعد آثار بیشتری منتشر شود تا مردم با فرهنگ و مقاومت مردم بحرین آشنا شوند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در حوزه فلسطین و کشورهای محور مقاومت آثار زیادی تولید می‌شوند که بسیاری از آنها از مرحله چاپ اول فراتر نمی‌روند یا کیفیت بالایی ندارند گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خودش متولی چاپ اثر نیست اما از تولیدات ناشران حمایت می‌کند‌.

احمدوند با بیان اینکه ستادی در حوزه تولید آثار فرهنگ مقاومت و ایثار در وزارت ارشاد تشکیل شده عنوان کرد: هدف این نیست که آمار بدهیم که کتاب‌های زیادی چاپ شده است. ناشران خودشان کارهایشان را اثرسنجی می‌کنند.

وی در پایان گفت: البته من کتاب‌های با کیفیت در حوزه فرهنگ مقاومت را بیشتر از کتاب‌های کم کیفیت می‌دانم. با این حال نویسندگان نوقلم و نومترجمانی هم داریم و  این نکته را هم باید در نظر گرفت که 70 درصد آثاری که در بازار نشر چاپ می‌شوند چاپ اول هستند و تجدید چاپ نمی‌شوند. در فرهنگ مقاومت هم ممکن است آثاری باشند که به چاپ دوم نرسند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها