دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۱
تشکری هنرش را در خدمت ادبیات دینی گذاشت/ نویسنده‌ای که قصه‌هایش را زندگی می‌کرد

مدیر انتشارات به‌نشر در مراسم یادبود این نویسنده عنوان کرد که تشکری ارادت زیادی به امام رضا (ع) داشت و تمام هنر نویسندگی خود را وقف ادبیات دینی کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، امروز (26 اردیبهشت) مراسم یادبود سعید تشکری، نویسنده فقید کشورمان با اجرای حمید بابایی در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.

در این مراسم، همسر تشکری در سخنانی با اشاره به زندگی مشترک 30 ساله‌اش با تشکری عنوان کرد: ما سال‌ها با عشق کنار هم زندگی کردیم. سعید عاشق کار و نوشتن بود و نیز خود را کاملا وقف امام رضا (ع) کرده‌ بود. من نیز سعی می‌کردم شرایط لازم برای آرامش وی را در خانه فراهم کنم تا به اهداف بلندش برسد. از هیچ فداکاری در حق فرزندان و همسرش دریغ نمی‌کرد و بیشتر آثارش را در حرم امام رضا (ع) می‌نوشت. عشق و ارادتش به امام هشتم قابل وصف نیست و نیز علاقه زیادی به مشهد داشت و تلاش می‌کرد در آثارش این شهر را معرفی کند.

وی ادامه داد: با اینکه بیماری سختی داشت و ناچار بود که هر هفته تزریق کند ولی 12 ساعت در روز با شوق کار می‌کرد و بسیار فعال بود. زندگی با یک نویسنده پرکار با چالش‌های زیادی همراه است و همسر یک نویسنده باید لطیف و جنگنده باشد.

عقیده داشت هر اتفاق زندگی یک قصه است
همچنین دختر تشکری در سخنانی، آرامش را ویژگی بارز شخصیتی تشکری عنوان کرد و گفت: پدرم عقیده داشت که هر اتفاق در زندگی یک قصه است و قهرمان‌‌هایی دارد که باید شنیده و روایت شوند. عشق به نوشتن او را وادار کند که از تئاتر و نمایش کنار بکشد و تنها داستان‌نویس بماند.

وی ادامه داد: پدرم ما را تشویق می‌کرد که در عین آرامش به دغدغه‌هایمان برسیم و قهرمان زندگی خود باشیم. من و خواهرم همیشه همراهش بودیم و در پیداکردن ایده‌هایش از ما نیز کمک می‌گرفت.

دختر مرحوم تشکری همچنین گفت: پدرم دارای نگاه عمیق به مسایل و سرشار از ایده‌های بکر بود و شاگردان بزرگی پرورش داد که امروز بسیاری از آنها نویسنده حرفه‌ای شده‌اند.

حضور فعال در عرصه‌های مختلف
 سید احمد میرزاده، مدیر انتشارات به‌نشر نیز در این نشست به اخلاق کاری تشکری اشاره کرد و افزود: با نام وی از خیلی وقت پیش آشنا بودم ولی اولین بار تشکری را اوایل سال 90 دیدم که رمان «مفتون و فیروزه» وی برگزیده شد.

وی گفت: تشکری حضوری فعال در عرصه‌های مختلف داشت. وی هنرمندی جامع و خلاق، مدیر فرهنگی و یک معلم بود. بیش از 20 اثر مکتوب در حوزه نمایش داشت که خودش کارگردانی می‌کرد و 10 فیلمنامه دارد. بیش از 20 رمان از وی برجای مانده که همه نمونه بارز ادبیات خراسان هستند و ویژگی بومی و حماسی دارند و ساختاری غول‌آسا دارند. محمدرضا سرشار که منتقدی سختگیر است اشاره کرده که پس از انقلاب تعداد محدودی رمان واقعی داریم که یکی مفتون و فیروزه تشکری است.

میرزاده افزود: تشکری در معرفی مشهد خدمات زیادی کرد و اعتقاد داشت معماری و هنر این شهر باید معرفی و نمایانده شود. وی یک مدیر فرهنگی نیز بود و عضویت شورای علمی به‌نشر را بر عهده داشت و بازوی فکری مدیریتی محسوب می‌شد. معلمی دلسوز بود که با وجود بیماری سخت، برای شاگردانش بسیار وقت می‌گذاشت و با علاقه بسیار آثارشان را می‌خواند به گونه‌ای که وقتی مجموعه آثار شاگردانش در «به صرف عصرانه» چاپ شد از شوق سراز پا نمی‌شناخت.

وی با اشاره به اینکه در طول انقلاب اسلامی ادبیات کشورمان فراز و فرودهای زیادی داشته، عنوان کرد: در این مدت بسیاری از چهره‌های انقلابی متاسفانه جذب جریان‌های غیر انقلابی شدند ولی درباره تشکری برعکس بود و وی تمام هنرش را وقف ادبیات دینی کرد.

میرزاده همچنین گفت: به زودی شاهد نشر جلد دوم کتاب «غریب قریب» و نیز رمان «مشهور» تشکری خواهیم بود.

قصه‌هایش را زندگی می‌کرد
همچنین سعید محسن‌زاده، مدیر نشر ستاره‌ها در سخنانی به ذکر خاطراتی از تشکری پرداخت و عنوان کرد: تشکری با اینکه روشنفکری متشخص بود تواضع زیادی داشت. در عین حال بی‌تعارف بود و ما هروقت از مشکلات زندگی خسته می‌شدیم به وی پناه می‌بردیم. کارگردان کلمات در سخنانش نیز بود و باعث شد جهت‌گیری نشر ستاره‌ها به ادبیات سوق یابد.

وی افزود: تشکری سوژهایش را از میان مردم اطرافش پیدا می‌کرد و می‌توان گفت که قصه‌هایش را زندگی می‌کرد.

مدیر نشر ستاره‌ها گفت: امسال کتاب‌های یکه، رفیق، حجره خورشید، شب‌پا و شاه را بکش از تشکری را منتشر می‌کنیم.

در این نشست همچنین توسط همسر و دختر تشکری از دو کتاب وی به نام‌های دورگه و والفور رونمایی شد.

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 21 تا 31 اردیبهشت به صورت حضوری در مصلای امام خمینی (ره) و نیز به صورت مجازی دایر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها