سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶
حضور فرهنگی ایران در سوریه تقویت می‌شود

یاسر احمد‌وند در دیدار با سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دیدار با رئیس اتحادیه ناشران سوریه با اشاره به اشتراکات فرهنگی فرهنگی ایران و سوریه گفت: حضور ایران در سوریه یک حضور فرهنگی است، نه یک حضور اقتصادی و نظامی؛ در آینده این را مؤثرتر نیز خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ششمین روز از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران محمد ابراهیم حورانی، رئیس اتحادیه نویسندگان عرب سوریه، هیثم الحافظ رئیس اتحادیه ناشران سوریه،‌ با یاسر احمدوند، رئیس سی‌و سومین دوره نمایشگاه، علی رمضانی قائم مقام نمایشگاه و محمدعلی مرادیان مسئول دبیرخانه دائمی جایزه جهانی فلسطین دیدار و گفت‌و‌گو کردند.
 
در این دیدار محمد ابراهیم حورانی، و هیثم الحافظ رئیس اتحادیه ناشران سوریه، ضمن تشکر از برگزارکنندگان سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کردند: از این‌که این فرصت فراهم شده که سوریه در این نمایشگاه بزرگ شرکت کند احساس خرسندی و رضایت داریم و با توجه به این‌که بین ایران و سوریه اشتراکات فرهنگی زیادی وجود دارد. تمایل داریم در زمینه ترجمه آثار و ادبیات کودکان و نوجوانان با ناشران ایرانی تبادلاتی را داشته باشیم و این آثار نه تنها در کشور سوریه بلکه در کشورهای عربی منتشر شوند.


 
در ادامه این دیدار احمدوند گفت: ارتباطات و مشترکات بین ایران و سوریه را باید بیشتر قدردان بود. امیدواریم این ارتباطات نتایج عملی داشته باشد، شما را از خودمان می‌دانیم و خودمان را از شما. فکر می‌کنیم که زمینه همکاری بین نویسندگان و ناشران ایرانی و سوری زیاد است.

رئیس نمایشگاه کتاب تهران با بیان این‌که به اندازه کافی دو جامعه فرهنگی ایران و سوریه به هم نزدیک نشده است، افزود: وظیفه داریم، زمینه این همکاری و آشنایی را فراهم کنیم. ایران از سفر ناشران و نویسندگان سوری به ایران استقبال می‌کند و علاقه‌مندیم که ناشران و نویسندگان ایرانی به سوریه سفر کنند.

وی گفت: با توجه به این‌که ارتباطات می‌توانند به ارتباطات فرهنگی و حرفه‌ای در تولید برخی از آثار تبدیل شوند؛ علاقه‌مند هستیم همان‌طور که اشاره کردید نویسندگان جوان سوری و نویسندگان ایرانی، مرتبط شوند چراکه تعداد زیادی نویسنده و شاعر جوان داریم.

احمدوند گفت: حضور ایران در سوریه یک حضور فرهنگی است، نه یک حضور اقتصادی و نظامی. در آینده این را مؤثرتر نیز خواهیم کرد. با هجمه‌های رسانه‌‌ای که به ارتباط ایران با سوریه وجود دارد حضور گسترده فرهنگی به مردم ایران و مردم سوریه کمک می‌کند تا  شناخت کاملی از اقدامات فرهنگی همدیگر پیدا کنند.


رئیس نمایشگاه کتاب تهران گفت: امیدواریم با اهدافی که تعیین می‌شود در سال آینده تعدادی از کتاب‌های ایرانی در سوریه از سوی ناشران سوری منتشر شود. همان‌طور که آقای دکتر حورانی گفتند، سوریه را به‌عنوان یک فرصت برای اتصال به بازارهای جهانی و بازارهای دنیای عرب می‌دانیم. اتصال شما با کشورهای عربی و کشورهای منطقه مدیترانه این ظرفیت را ایجاد می‌کند که یک فرصت ویژه برای نشر ایران فراهم شود.

احمدوند با بیان این‌که در حال حاضر، ظرفیت خدمات چاپ و انتشار کتاب در ایران برای ناشران سوریه وجود دارد افزود: می‌توانید از چاپخانه‌های ایرانی بازدید و ظرفیت چاپ کتاب در ایران را بررسی کنید؛ همچنین می‌توانید از تجربه برپایی نمایشگاه کتاب بهره‌مند شوید و در برپایی نمایشگاه کتاب در سوریه استفاده کنید. ایران این آمادگی را دارد که در برپایی نمایشگاه در سوریه همکاری‌های لازم را داشته باشد.

وی گفت: سوریه کشور تمدن، اسطوره و شعر است، ایران همچنین ویژگی‌ها و اشتراکات و تجربه‌های تاریخی بسیاری بین دو کشور وجود دارد.
 
در بخش دیگری از این دیدار رمضانی ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان سوری گفت: نمایشگاه کتاب تهران سی‌و‌سومین دوره خود را طی می‌کند و تجربه‌های نمایشگاه در هر دوره تکمیل‌تر می‌شود،  در این دوره نخستین‌‌بار نمایشگاه حضوری و مجازی را برگزار کرده‌ایم که مردم در سراسر کشور به آن مراجعه می‌کنند و خرید خود را انجام دهند.  هر دو نمایشگاه همزمان انجام می‌شود که بیش از 2800 ناشر هر دو نمایشگاه را در بخش‌های مختلف کودک و نوجوان، آموزشی، عمومی پشتیبانی می‌کنند.

قائم مقام نمایشگاه کتاب گفت: این تعداد ناشر در 90 هزار مترمربع جانمایی شده‌اند و برای برگزاری نمایشگاه، مجموعه دستگاه‌های مختلفی همچون شهرداری، وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی، نیروهای انتظامی و ... همکاری داشته‌اند. معمولاً گفته می‌شود ننمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بین 2 تا 3 میلیون نفر بازدیدکننده دارد، در طی 11 روز برگزاری نمایشگاه، ناشران مسأله‌یابی کتاب‌های سال بعد خود را انجام می‌دهند.

رمضانی گفت: نمایشگاه کتاب تهران نخستین رویداد بزرگ کشور،  بعد از فروکش کردن کرونا است. کشور با یک رویداد فرهنگی از کرونا خارج می‌شود. برای ناشران مهم است که بعد از دوسال توانستند با مردم ارتباط بگیرند و کتاب‌هایشان را عرضه کنند.



قائم مقام نمایشگاه با بیان این‌که هر روز تعداد زیادی از نویسندگان و چهره‌های ادبی و چهره‌های سیاسی از نمایشگاه بازدید می‌کنند افزود: این بازدیدها باعث می‌شود نشست‌های مختلفی در نمایشگاه برگزار شود. ازجمله نشست‌های تصویرگری که در صحبت‌ها به آن اشاره شد.

وی با اشاره به دیدار قبل خود با مهمانان جلسه افزود: یکی از موضوعات مهمی که مورد بحث بود جایزه فلسطین بود که  آقای مرادیان که مسئول این حوزه هستند در این باره توضیح می‌دهند و امیدوارم مطالب این جلسه را به اتحادیه کتاب عرب منتقل کنید.
 
در ادامه این جلسه مرادیان گفت: نمایشگاه کتاب علاوه بر جنبه فروش کتاب یک میعادگاه فرهنگی است و محلی که نویسندگان و شاعران سالانه در این مکان همدیگر را ملاقات می‌کنند و باعث خوشحالی نویسندگان و شاعران خواهد بود که در این نمایشگاه شما را ببیند.

مسئول دبیرخانه دائمی جایزه جهانی فلسطین ضمن ارائه گزارش مختصری درباره این جایزه گفت: طبق مصوبه جلسه فراخوان جایزه یک‌ماه دیگر تمدید و مقرر شد اختتامیه جایزه در کشور لبنان و در یکی از سالن‌های معروف شهر بیروت برگزار شود. از دیگر کارهایی که در دست اقدام است، تبلیغات در فضای مجازی و در شهرها و کشورهایی است که قرار است این جایزه در آنجا برگزار شود.



وی افزود: در حال حاضر به روش‌های مختلف ازجمله جستجو در فضای مجازی، پرسش از افراد شاخص در حوزه ادبیات، در حال جمع‌آوری آثار و کتاب‌ها هستیم؛ اما همچنان دست قدرتمندی در احصا و جمع‌آوری آثار نداریم؛ از این‌‌رو از شما خواهش می‌کنیم با توجه به نقش محوری اتحادیه کتاب عرب در جمع‌آوری آثار به ما کمک کنید.

مرادیان افزود: کارهای ثبت جایزه در کشور لبنان انجام شده و در حال اتمام فرآیندهای آن و رایزنی برای افزایش مبلغ جایزه برای تشویق و توجه افراد بیشتر برای شرکت در مسابقه هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها