دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۹
فروش 67 میلیارد تومانی نمایشگاه کتاب تا روز پنجم

به گفته سخنگوی سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، تا پایان روز پنجم نمایشگاه 67 میلیارد تومان کتاب فروخته شد که سهم بخش حضوری 40 میلیارد تومان و بخش مجازی 27 میلیارد تومان بوده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، ششمین نشست خبری سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، دوشنبه ‌(26 اردیبهشت‌ماه) با حضور علی رمضانی، سخنگو و قائم‌مقام سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و اصحاب رسانه در سالن ناشران خارجی برگزار شد.
 
در این نشست، رمضانی طی سخنی با اشاره به میزان فروش نمایشگاه طی پنج روز گذشته، عنوان کرد: تا ساعت 20 روز پنجم نمایشگاه، مجموع فروش بیش از 67 میلیارد تومان بود که سهم بخش مجازی 27 میلیارد تومان و سهم بخش فیزیکی 40 میلیارد تومان بوده است.
 
وی در ادامه به آمار تخلفات در هیات رسیدگی به تخلفات اشاره کرد و گفت: در آخرین جلسه این هیات 17 پرونده بررسی شد که در نهایت برای 7 پرونده در بخش خارجی و 3 پرونده در بخش داخلی رای صادر شد؛ شامل حکم تعطیلی یک چند ساعته تا یک روز شده‌اند، همچنین برخی دیگر شامل تجدیدنظر شدند.
 
به گفته رمضانی، عرضه کتاب خارج از قوانین نمایشگاه عموما موضوع این تخلفات بوده است، در این زمینه ما مسامحه نخواهیم نکردیم و به نظم نمایشگاه پایبندیم و یکی از ابزارهای هیات رسیدگی به شمار می‌آید.
 
وی با بیان اینکه با برخی قبل از رسیدگی به تخلفات گفت‌وگو می‌شود، گفت: برخی از این اشتباهات حاصل دقت نکردن در مفاد آئین‌نامه است و برخی دیگر حاصل شلوغی سالن‌ها است.
 
رمضانی در ادامه از همراهی پلیس راهور تشکر کرد و افزود: از واکسیناسیون مردم در نمایشگاه به همت دانشگاه شهید بهشتی تشکر می‌کنیم.


 
به فرآیندهای نمایشگاه پایبند هستیم
بخش دیگر این نشست به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص داشت، وی در پاسخ به سوال خبرنگاری به بیانیه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره عدم حضورشان در نمایشگاه امسال، گفت: در این زمینه بررسی‌های قانونی برای پیدا کردن راهکاری برای محروم نشدن مردم از خدمات این مجموعه انجام شد، اما چنین چیزی مقدور نبود.
 
وی ادامه داد: در این زمینه نتوانستیم در خدمت این نشر و ناشران دیگری که در دوره آخر در هیات رسیدگی به تخلفات بدوی و در هم هیات رسیدگی به تخلفات تجدید نظر رای قطعی گرفته بودند، باشیم.
 
رمضانی با بیان این‌که این مساله نشان‌دهنده پایبندی مسئولان نمایشگاه به آرای دوره گذشته است گفت: به فرایندهای نمایشگاه به‌عنوان یک مجموعه معتبر پایبند ماندیم و مجبور شدیم در خدمت ناشران متخلف دیگر نباشیم.
 
وی تاکید کرد: در این زمینه اگر قرار باشد قوانین از سوی قانون‌گذار زیر پا گذاشته شود، اساسا نمی‌توان به نظم نمایشگاه امیدوار بود، البته درباره سایر فعالیت‌های کانون اعلام آمادگی کردیم تا از برخی گروه‌های کانون در بخش‌های فرهنگی استفاده کنیم.
 
رمضانی همچنین درباره درج نشدن نام ناشران خارجی بر سر در غرفه‌ها توضیح داد: در سالن ناشران خارجی 187 ناشر داریم که در 68 غرفه جانمایی شده‌‌اند، در این زمینه مجموعه ناشران داخلی و خارجی می‌توانند نمایندگی حضور در نمایشگاه را به ناشران دیگر بدهند و این کار در بخش خارجی هم رخ داده است.
 
وی افزود: در میانه نمایشگاه برخی از ناشران خارجی درخواست افزایش متراژ غرفه را داشتند، زیرا در ابتدا متراژ کمتری درخواست کرده بودند اما وقتی استقبال مردم را دیدند این متراژ را افزایش دادند و گاهی بین 5 تا 8 متر به متراژ اولیه افزوده شده است.
 
رمضانی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره امکان افزایش روزهای نمایشگاه کتاب گفت: احتمال تمدید نمایشگاه فیزیکی و مجازی وجود ندارد.

سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» تا سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir ادامه دارد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها